Gå til innhold

Macbook Pro 15 (17?) vs Dell Studio XPS 16 - M&K-student


Hvilken ville DU valgt?  

240 stemmer

  1. 1. ..i mine sko

    • Studio XPS 16
      111
    • Macbook Pro (15")
      88
    • Macbook Pro (17")
      32
    • Noe annet (vennligst utdyp)
      11
    • Ingen aning / formening om saken
      9


Anbefalte innlegg

EDIT: Poll.. Jeg klarer ikke bestemme meg, og tenkte at jeg kan gi deres tanker og meninger en sjans til. Legg for all del igjen en post her i tråden hvor du begrunner ditt svar, ingen vil dømme deg.

Dog, jeg ser helst at dere villige til å hjelpe min sak leser tråden (minst første side) før dere legger igjen deres tanker, svar eller meninger.

 

--

 

Nytt skoleår kommer opp og min kjære Compaq har sett sine bedre dager. For tiden begynner jeg 2.året på Medier og Kommunikasjon-linjen på Holmestrand videregående, og er ute etter en erstatter for nevnte maskin. Jeg står litt fast, og vingler fremogtilbake - derfor ber jeg litt på mine knær om deres meninger, erfaringer og kloke ord.

 

Ønskede spesifikasjoner:

Studio XPS 16:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Studiointro-540x360.jpg

CPU: 2,4 GHz C2D (3 MB, P8600)

RAM: 4 GB 1066 MHz

GPU: ATI HD 4670 (1GB ukjent type)

HDD: 500 GB 7200RPM

Skjerm: 1920x1080 (RGB-LED, ingen over ingen ved siden)

Batteri: 2x9 celler, ukjent levetid

Ekstra stuff: Kortleser (8-in-1), mobilt bredbånd, bluetooth, n-wireless, webkamera

Pris: 15800,-

 

Macbook Pro 15":

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
overview-hero.jpg

CPU: 2,8 GHz C2D (6 MB, P9600?)

RAM: 4 GB 1066 MHz

GPU: 9600m GT (512 MB ukjent type)

HDD: 500 GB 5400RPM

Skjerm: 1440x900 S-IPS

Batteri: Ukjent, 7 timer

Ekstra stuff: Kortleser (bare SD), bluetooth, n-wireless, webkamera

Pris: 17100,-

 

Macbook Pro 17":

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
overview-hero.jpg

CPU: 2,8 GHz C2D (6 MB, P9600?)

RAM: 4 GB 1066 MHz

GPU: 9600m GT (512 MB ukjent type)

HDD: 500 GB 7200RPM

Skjerm: 1920x1200 S-IPS

Batteri: Ukjent, 8 timer levetid

Ekstra stuff: Kortleser (bare SD), bluetooth, n-wireless, webkamera

Pris: 18800,-

 

Maskinen skal primært brukes til skolebruk (video- og lyd-produksjon), jobbing og litt spilling på si. God skjermkvalitet er dermed et must. I tilleg skal maskinen kobles opp mot min worksation her hjemme uten nevneverdige problemer - haken der er en 30" skjerm. Dell-maskinen har displayport, HDMI og VGA ut og av de er det kun displayport som kan levere ønsket oppløsning (2560x1600.) Macen har kun en minidisplayport, men skal klare nevnte oppløsning.

 

Jeg holder så langt en knapp på Dell-maskinen, grunnet bl.a. dens mulighet til å koble til et dualscreen-oppsett (noe som skjer nå og da i skolesammenheng. En annen grunn er mobilt bredbånd. Dette vil muligens ikke bli noe problem med noen av de, da Dell-maskinen har det innebygd og mac'en kan benytte seg av tethering via min iphone over bluetooth. På toppen av dette koster Macen gode 3 tusen kroner mer.

 

Planla å gå til innkjøp innen en av de nærmeste dagene, så.. any ideas?

 

EDIT: Falt innpå tanken om 17", la til info i førstepost.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen skal primært brukes til skolebruk (video- og lyd-produksjon), jobbing og litt spilling på si
XPS!!!

Spill-biten er ingen nødvendighet, det kan desktopmaskinen min ta seg av. Om jeg nå skulle føle nødvendigheten støtter de fleste spillene jeg spiller OS X.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Så du vet det, MBPen har DDR3-ram og LED-skjerm.

 

De ser ganske like ut, bortsett fra at Dellen så ut til å ha et fortrinn ved skjermen (i forhold til ting jeg bryr meg om da). Du får velge den med det OSet du synes er best. Begge er knallgode maskiner, så forhåpentligvis blir du fornøyd uansett.

Lenke til kommentar
De ser ganske like ut, bortsett fra at Dellen så ut til å ha et fortrinn ved skjermen (i forhold til ting jeg bryr meg om da). Du får velge den med det OSet du synes er best.
De ser veldig like ut, det som er problemet. OS tenker jeg i bunn å grunn ikke på, da jeg legger inn det jeg måtte ønske å benytte.
Så du vet det, MBPen har DDR3-ram og LED-skjerm.
Det visste jeg, men hastigheten på RAMen vet jeg ikke atm. Den har forøvrig W-LED skjerm - ikke ille, men ikke like god som Dellens RGB-LED.
Begge er knallgode maskiner, så forhåpentligvis blir du fornøyd uansett.
Hehe, ja - tror ikke det mangler på det. Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

DDR3-RAMen er på 1066MHz. Og går opp til 8GB.

 

Forøvrig, min personlige mening er at Dellen er stygg som et uvær, så jeg ville valgt MBPen, men jeg har funnet ut at det ikke er så mange som faktisk bryr seg om utseendet på maskinen, og det er jo fair. Whatever floats your boat. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Synes touchpaden på Macbooken er et godt argument faktisk . Fantastisk å bruke når du er vant til den. Bruker aldri mus lengere. Alt går liskom på skinner ;) Jeg var anti-apple helt til jeg plutselig ble overtalt til å kjøpe en. Jeg føler jeg skyller vedkommende livet mitt. For noe dritt windows, og windowsbaserte maskiner blir i forhold.

 

Alt er harmonisk og går knirkefritt, som i en drøm! Batteritiden på Macen er bedre enn dellen sin.

Sikkert mange pluss med Dell også, for all del :) Ta det du føler er best!

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Macbook24ghz
Lenke til kommentar
DDR3-RAMen er på 1066MHz. Og går opp til 8GB.

 

Forøvrig, min personlige mening er at Dellen er stygg som et uvær, så jeg ville valgt MBPen, men jeg har funnet ut at det ikke er så mange som faktisk bryr seg om utseendet på maskinen, og det er jo fair. Whatever floats your boat. :)

8 GB går på de fleste bærbare nå til dags. Det er dog uaktuelt da brikkene koster 3000kr pr stk.

 

Utseende er for meg en stor bit av kaka. Jeg syns Dell sin Studio-serie er ganske så fin, selv om MBP ser enda bedre ut. Jeg holdt faktisk på å gå for Macbook Air kun fordi du ikke får tak i stort som ser bedre ut, selv om den ikke fyller noen av mine krav omtrent.

 

Synes touchpaden på Macbooken er et godt argument faktisk . Fantastisk å bruke når du er vant til den. Bruker aldri mus lengere. Alt går liskom på skinner ;) Jeg var anti-apple helt til jeg plutselig ble overtalt til å kjøpe en. Jeg føler jeg skyller vedkommende livet mitt. For noe dritt windows, og windowsbaserte maskiner blir i forhold.
Jeg hører flere sier dette - virker som et fenomen. Jeg har vært borti, og føler jeg har god kompetanse, på begge plattformer - og jeg kjøper med et åpent sinn.

 

Alt er harmonisk og går knirkefritt, som i en drøm! Batteritiden på Macen er bedre enn dellen sin.

Sikkert mange pluss med Dell også, for all del :) Ta det du føler er best!

Batteriet i MBPen er verdt å merke seg ja, selv om det ikke er uttakbart. De er fantastisk gode, og ifølge Gizmodo så holder de like lenge som Apple reklamerer for.
Batteritiden er en av hovedgrunnene til at jeg kikker på macen. On another note har jeg snaue 1000 norske kroner utestående på min paypal som likesågodt kan gå til et ekstra batteri til Dellen om jeg skulle gå for den. Ang. levetid er induviduelt ift bruk, som du sikkert vet / forstår, så jeg ser ikke for nøye på det. At det ikke er utskiftbart er dog et stort ankepunkt.

 

Sånn litt lagt til: Uansett hvilken maskin jeg måtte gå for skal den etterhvert oppgrageres med en 160 GB Intel X25-M Gen 2 SSD.

Lenke til kommentar
Der har du jo sakens kjerne. Begge maskinene har pros og cons. Du kan faktisk ikke gjøre annet enn å ta et valg. :)
Takk for at du nevnte det. Jeg tror faktisk jeg hadde et håp om at dere skulle gjøre valget for meg, kanskje jeg var bedugget :p

 

Har du noen mulighet til og ta på noen av maskinene? Jeg vet ikke om det er til noen hjelp for, om du bare tenker specs. Men det var det som vippa meg over til mac(book), fy faen for et digg design.
Jeg har tatt på en MPB, både gamle typen og den helt nye - og den er himmelsk. But on another side sier folk det samme om XPS 16.
Lenke til kommentar

Jeg så akkurat på samme laptopene som deg, men endte opp med en mbp. Skal hente den i morgen, gleder meg. :D

 

Dell'en ser fin og eksklusiv ut på bilder, men den var ikke like fin når jeg testet den i butikken. Maskinen kunne like gjerne kostet 6000-7000kr.

 

Dellen har i tillegg elendig batteritid i forhold til macen, og er det noen spill jeg ikke får spillt i OS X, kan jeg bare innstalere windows 7 via bootcamp på macen.

Lenke til kommentar
Nesten alle elkjøp butikker har den inne.
Ifølge nettsiden hadde hverken tønsberg eller Sandefjord den på lager - skal ringe de i morra og høre om de skifter mening.

 

Du sparer forresten 500kr på å registrere deg her, hvis du skal kjøpe macen på internett.
Takk, var ikke så mye å spare - men bedre enn ingenting :)
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvis du går M&K så ville jeg definitivt gått for macen!

Hvis du synes pris er en hindring så kan du eventuelt velge den midterste

modellen og velge en 7200rpm disk.

Skjermkortet yter kanskje noen få prosent dårligere og

den ekstra klokkefrekvensen og cahcen har neppe så veldig mye å si.

 

Ved mbp har du anledningen til å bruke både windows og OSX men xpsen vil være begrenset til førstnevnte. Du har f.eks muligheten til å bruke både final cut pro og premiere/avid.

 

Har nettopp anskaffet meg mbp selv etter mange års pc-bruk.

Det er virkelig en hel annen verden. Operativsystemet er fantastisk, men maskinen i seg selv er genial til windows 7, som jeg også har innstallert.

 

 

Du får alle de småtingene som:

- Idiotsikker strømtilkobling med magnetfeste

- Opplyst tastatur

- Webkameraet holder mål.

- Lyssensor som automatisk stiller baklyset på skjermen

- Slot-in dvd/cd-rom

- Liten bryter for å sjekke batteristatus når macen er av

- Sensor som beskytter mot plutselig fall i bakken (harddisken)

 

Viktige detaljer:

- Skjermen er virkelig bra (fargene, kontrast etc)

- Batteriet! En annen dimensjon som er utrolig bra.

(holder ut en hel skoledag)

- Den er stille, selv ved hard belasting

- 2,5kg aluminium

 

 

Sikkert mer å bable om, men som du kanskje forstår er jeg veldig fornøyd :-)

Lenke til kommentar

Forstår entusiasmen, men må nesten nevne at Dellen også har opplyst tastatur, godt webcam, slot-in dvd-rom, knapp for å sjekke batterinivå, fallsafe, god skjerm (bedre enn MPBen) og noenlunde godt batteri (utskiftbart hvertfall..) ;)

 

Skal ta turen rundt i morgen og se om jeg finner en Studio XPS 16 å ta på. Dersom designet, kvalitetsfølelsen eller liknende er litt vel "meh" blir det en MBP på meg. Sitter samtidig og tenker på skjermkvaliteten, og at 15" har noe lav oppløsning for min smak. Hva tenker dere rundt 17"-modellen?

 

EDIT: Haha, jeg drev med litt googling ang dualscreen på mac midt i natten og snublet over en tråd her på forumet, syns teksten til trådstarter var forbanna lik, viste seg at jeg kom hit :p

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

ta dellen

hvorfor? bedre skjermkort, bedre oppløsning på skjermen (vs 15"), litt dårligere cpu, men mye raskere harddisk, kortlesern, har også 3G mobilt-bredbånd støtte (surf hvor du er via mobilnettet)

 

koster også 4800kr MINDRE en 17" macbooken og 2600kr mindre en 15" macbooken

 

du får også windows 7 med dellen

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Ang kortleseren og det mobile bredbåndet har Macen løsninger på dette. Jeg bruker kun SD-kort, og kan benytte iphone til 3G-nettet når jeg måtte trenge det.

 

Når det kommer til skjermkortet tror jeg forskjellen er forbausende liten, det eneste er med tanke på videominne. 512 MB er litt snaut om jeg skulle finne på å spille via ekstern skjerm. 17" løser problemene du nevner, men det koster jo da.. W7 får jeg, og kommer nok til å brukes, på Macen også.

 

EDIT: Noen nevnte byggekvaliteten, og har sett på en del reviews og bilder nå. Den synlige byggekvaliteten på Dellen ser superb ut, bortsett fra unødvendig høye føtter og en shabby bunn. En stor feil jeg så var forøvrig det at skjermen dekker uflufting fra vifta. Personlig kan jeg finne på å betale nesten 5k for det pene designet og markant bedre løsninger. Det hele kommer ann på min personlige mening ift Dellen, skal som nevnt se om jeg får tak i en senere i dag.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...