Gå til innhold

hva er sosialisme?


fklm

Anbefalte innlegg

 

 

Sosialisme er kort fortalt at alle skal ha et like middelmådig liv og ingen skal virkelig kunne nyte fruktene av eget arbeid og egen innsats. Den norske enhetsskolen slik den har blitt nå er basert på det samme prinsippet: "alle er like flinke".

Så det er hva FRP ønsker?

 

 

Ikke godt å si hva tøysepartiet FRP mener om noe som helst.

 

Hva med høyre eller republikanerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialisme er som alle andre ideologier, liberalisme, humanisme, etc et verktøy som smarte mennesker bruker for å manipulere mindre smarte mennesker til å støtte politiske løsninger de ikke har egeninteresse av, og hvor det av den grunn er vanskelig å appellere til deres fordeler for å høste støtte. Ideologier baserer seg på at mennesker har en evolusjonær fordel av å følge flokken, og derfor psykologisk lar seg manipulere for å være føyelig, mens de mest psykopatiske og kyniske fører an.

 

Et indisium på at dette stemmer, er at folk har veldig sterke meninger om rett og galt, men elendig resonneringsevne rundt metaetikk, moralsk realisme, osv. Kombinasjonen svak resonnering og sterke meninger, tyder på at det er noe annet enn resonnementet som har ledet til de moralske oppfatningene.

 

Ideologier er løgn.

Moral er løgn. Ikke la deg manipulere.

Støtt de menneskene som er verdt noe for deg.

Støtt systemer som gir oss som flokk generelle fordeler og gjør samfunnet mildere og mindre kynisk her vi bor.

Støtt ting du har en direkte fordel av, men se gjerne på andre fordeler enn umiddelbar økonomisk vinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sosialisme er kort fortalt at alle skal ha et like middelmådig liv og ingen skal virkelig kunne nyte fruktene av eget arbeid og egen innsats. Den norske enhetsskolen slik den har blitt nå er basert på det samme prinsippet: "alle er like flinke".

 

Du mener Norske liv er middelmådig? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan finne 7 milliarder mennesker som mener vi har fantastiske liv.

Jeg skjønner poenget ditt; at man ikke får den fullverdige verdien av innsats på lønningen sin osv. Men fallhøyden er desto høyere for de som av ulike årsaker ikke kan prestere det samme som deg.

 

Jeg anbefaler deg å lese "A people's history of the World: From the stone age to the new millennium" av Chris Harman. Der fremstilles det gode bevis oppgjennom hele historien for at når folk samler seg, tar vare på hverandre osv. så blir det bedre for alle sammen. Det er ekstremt tydelig at det er dette som har stått for fremgangen vår. Det du tilsynelatende fra innlegget ditt foreslår, det motsatte, hvor folk skal få tjene seg så rike som de vil og gjøre som de vil, har slått feil gang på gang på gang. Ikke anbefalt av 90% av historikere, økonomer og samfunnsforskere. Profilerte samfunnsforskere/historikere som har vist seg å ha rett i veldig mye og som blir leid inn av myndigheter som konsulenter har også med ord i boken. Kanskje verdt å høre på de fremfor folk som er bitter for at de må betale skatt til tross for alle godene det bringer oss alle.

 

 

Vel, nå tviler jeg på at 7 milliarder har hørt om Norge og den norske velferdsstaten og at de som hørt om oss stort sett har hørt solskinnshistorier uten selv å opplevd hvordan det i praksis fungerer.

 

Når, det er sagt så skal ikke alle ha det like middelmådig. Arbeiderparti-pampene, for eksempel, er notoriske i å karre til seg ekstra penger, privilegier og posisjoner. Og noen er til og med frekke nok til å kreve mer penger til seg selv som atpåtil skal komme fra folket de hevder de representerer:

http://www.nettavisen.no/na24/mina-gerhardsen-vil-gi-politikere-mer-etterlnn/5517339.html

 

NAV er ikke bra nok for disse pampene, men det skal være bra nok for det folket de hevder å representere.

 

 

Selvsagt var det tallet du hang deg opp i. Og selvsagt er det politikernes lønn du henger deg opp i. Er du nok en som er bitter for å måtte betale så mye skatt som vi gjør? Dere er over-representert her inne.

 

Når var det sist du så en politiker som sitter på en feit villa, skikkelig feit bil med personlig sjåfør, mer enn 1,5 mill i årslønn og mer enn halve året fri? Det er kanskje bare statsministeren som krysser av noen av disse sjekkpunktene. I USA, Tyskland, Frankrike osv. er det normen for en relativt ukjent politiker. Selvsagt finnes det "skitne" politikere her i Norge også, men det er ekstremt få av de. Basert på hvor godt ting fungerer og hvor godt vi har det i Skandinavia kan vi med rette si at sosialisme fungerer veldig bra. Balansert/moderne sosialisme har ikke blitt prøvd i et veldig stort land enda(jeg anser ikke kommunisme som moderne sosialisme), men bare det å implementere enkelte systemer som sosialisme bygger på i store land har man sett forbedringer. Det er enorme, rike og private selskaper i USA, Tyskland osv. som prøver så godt de kan å stikke kjepper i hjulene til sosialisme. Det er i all hovedsak olje- og våpenindustrien som er krigshissere, så de kan fortsette å tjene gode penger. Ikke politikerne(i all hovedsak). Og dette vil høyre-siden ha mer av?

 

Nå er jeg helt enig i at hverken sosialisme, kapitalisme eller noen annen kjent ideologi er det beste vi kan få til. Men jeg støtter ikke revisjonisme uten en særdeles god grunn og et veldig annerledes verdensbilde enn det vi har i dag. Det mange i dette underforumet foreslår er å forkaste de politiske systemene vi har i dag og fremstiller det som at vi har det helt for jævlig, og bytte det ut med noe som aldri har vært testet i praksis. Men det er helt urealistisk. Da anbefaler jeg å våkne opp til den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Synes du det er greit at stortingspolitikere skal slippe å måtte søke dagpenger på NAV slik andre mennesker må når de er ferdig i sin jobb og istedenfor får en gullkantet "ventelønn"?

Jeg er ikke bitter over å betale skatt, men det provoserer at de bruker argumentet om at man alltid får pengene tilbake i form av gode helsetjenester og lignende; men faktum er at disse pengene også går til ting som overhodet ikke gagner vanlige mennesker, for eksempel maktpolitikernes posisjoner og luksusordninger. Ja, i forhold til vanlige mennesker snakker vi om luksus.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...