Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Pliktig til å vise legitimasjon?


rohnebaek

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt krikkert eller noen andre med peiling til å svare på dette.

La oss si man sitter i 4 timer og politiet fortsatt ikke vet hvem du er. Hva gjør politiet da? Hvordan straffe noen med bøter uten personalia?

 

Jeg kan ikke se for meg at man bare slippes fri uten videre seremoni.

Jeg har allerede linket til og sitert krikkert fra denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1502579 det burde vel holde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikkje så enkelt at politiet etter 4 timar må grunngi vidare tilbakehold i ein anna paragraf enn kun det å nekte å oppgi personala?

Politiet kan feks slenge ut ein påstand om at vedkommande ikkje har lovleg opphald, og derfor varetektsfengsle vedkommande begrunna i at det er fare for straffeundragelse sidan politiet ikkje veit kven som eventuelt skal kallast inn til soning om vedkommande blir dømt.

 

Eller politiet kan bruke andre påskudd for å kjøpe seg tid til å få klarheit i vedkommandes identitet.

Da må de sannsynliggjøre at du ikke er norsk statsborger. Dersom du snakker norsk osv er ikke dette bare en påstand de kan slenge ut og bruke som fengslingsgrunnlag.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne hatt krikkert eller noen andre med peiling til å svare på dette.

La oss si man sitter i 4 timer og politiet fortsatt ikke vet hvem du er. Hva gjør politiet da? Hvordan straffe noen med bøter uten personalia?

 

Jeg kan ikke se for meg at man bare slippes fri uten videre seremoni.

Jeg har allerede linket til og sitert krikkert fra denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1502579 det burde vel holde?
I utgangspunktet sier krikkert at om du er utlending kan man fengsles etter gjeldende lover. Men hva om du er hvit, snakker norsk og har nordisk utseende? Altså det er sannsynlig at man er norsk statsborger.

 

Kan man varetektsfengsles om politi ikke klarer å finne personalia, på bakgrunn av at man feks kan være etterlyst? Eller slippes man automatisk fri og unngår dermed straff for å ikke oppgi personalia?

Endret av Vekteren
Lenke til kommentar

I utgangspunktet sier krikkert at om du er utlending kan man fengsles etter gjeldende lover. Men hva om du er hvit, snakker norsk og har nordisk utseende? Altså det er sannsynlig at man er norsk statsborger.

 

Dersom alt tyder på at du er norsk, så kan du ikke fengsles med begrunnelse om at man tror du ikke er norsk. Det bør være åpenbart.

 

Kan man varetektsfengsles om politi ikke klarer å finne personalia, på bakgrunn av at man feks kan være etterlyst?

Nei. Det hjelper ikke å finne på en ny begrunnelse, politiet kan ikke holde tilfeldige personer uten at politiet har hjemmel til det. Foreslår du starter i den enden, i stedet for å foreslå nye muligheter som andre skal tilbakevise.

 

At politiet ikke kan holde folk etter eget forgodtbefinnende og vilkårlige påfunn fra politiets side må da sees på som et gode og ikke et problem? Politiet har da vitterlig store nok fullmakter innenfor gjeldende lovverk om de ikke skulle kunne arrestere folk når de føler for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For øvrig trenger ikke politiet noen grunn for å spørre etter personalia, dette er noe de har mulighet til og hvis de tror du oppgir falske opplysninger kan de spørre om legitimasjon(og ta deg med seg for å finne riktig informasjon). For de som ikke er norske statsborgere kan politiet også kreve identifikasjon.

Jo, de må ha en tjenestemessig grunn til å spørre om personalia. De kan ikke gjøre det for eksempel ut av ren personlig nysgjerrighet. Derimot er terskelen for hva som regnes for å være et tjenestemessig formål ekstremt lavt. Og er du i en bil er det mer enn nok. Da er den tjenestemessige grunnen for eksempel at bilen er stoppet i trafikkontroll, og det er ønskelig å vite hvem som er med i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...