Gå til innhold

Tips til å finne igjen motivasjon/lyst for vektnedgang


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et mål dette året med å gå ned i vekt, og det har jeg til en viss grad klart, men trenger litt hjelp for veien videre.

 

01.01 veide jeg 125kg (er 183 høy) og tok litt grep rundt dette da jeg følte det hadde gått altfor langt. Jeg er ellers 28 år, mann, og relativt kraftig bygd, så har absolutt ingen mål om å bli en liten pusling, men det halvveis langsiktige målet i første omgang er å komme meg under 100kg.

 

Startet først litt på egenhånd og klarte meg relativt greit, men fra mars har jeg også gått jevnlig til fastlegen for oppfølging. Ikke noe hokus pokus eller mirakelkur/diett eller noe lignende, men heller bare prate litt om det og sette fokus så jeg ikke «glemmer». Da setter vi gjerne forskjellige konkrete delmål jeg skal jobbe med fram mot neste kontroll 4 uker senere e.l. F.eks «bare en porsjon middag» eller «max 3 iskaffer i uka» e.l. konkrete mål.

 

Kom også i gang med litt trening, hovedsaklig 5-10km jogging/gåtur ute 2-3 ganger i uka, noe som gikk ganske greit på vårparten. Til juni hadde jeg gått ned til 117kg og var egentlig storfornøyd med det. Men så kom sommerferien.. Da var det bråstopp, mye som skjer med unger og ut på tur osv. Satset på å komme i gang igjen på høsten, men den gang ei. Har fortsatt og gå til fastlegen ca. 1 gang i mnd, men det har ikke hjulpet stort dessverre.

 

Er fortsatt på 117kg +/- (litt forskjellig fra uke til uke) og det er et par nøkkelfaktorer slik jeg ser det:

  1. Kommer meg ikke ut, dørstokkmila er blitt mange mil lengre. Dette er jo ikke hovedsaklig måten jeg går ned i vekt på, men litt bevegelse fører gjerne med seg litt mer lyst/motivasjon til også å følge opp på kostholdsfronten. Har vel bare kommet meg ut en gang etter juli
  2. Klarer ikke redusere matmengden/mattypen. Jeg vet ikke helt hva det er for noe, føles nesten ut som en spiseforstyrrelse, men jeg trøkker i meg. Går jo ikke særlig opp i vekt, så det er ikke SÅ ille. På jobb og til middag er jeg stort sett relativt flink. Salatbar på jobb som regel og relativt sunn middag siden vi har to små barn. Derimot er det når kvelden kommer (eller om dama jobber hele helga) at jeg sliter. Det er fryktelig vanskelig og la være å kjøpe den potetgullposen eller kjekspakka. Jeg kan til og med være så «desperat» at jeg «smugler» med meg slikt usunn tull inn i huset for at ikke samboeren skal se det (hun er også veldig varierende i kostholdet, men ofte mye flinkere enn meg) og spiser i smug. Helt drøyt, og føler det sitter altfor godt innprenta i hodet. Kan også finne på å spise 6 brødskiver eller 7-8 knekkebrød til kvelds, noe som ikke akkurat hjelper.
    1. På vårparten så klarte jeg til en viss grad og unngå dette og forholde meg sunn, men nå er dette utrolig vanskelig. Et annet moment her er jo at dette koster jo utrolig mye unødvendige penger også.
    2. Uten at det er noen god unnskyldning så tror jeg det har vært mye stress på jobb og med unger hjemme osv. I høst som har mye skyld her, men jeg vet jo med meg selv at jeg har mer enn nok tid på f.eks kveldene til å ta meg en kjapp gåtur i det minste eller at jeg ikke har noen god grunn til å trøkke nedpå.
  3. Har diabetes type 1, så for meg er dette egentlig ganske kritisk å få gjort noe med, hvertfall på lengre sikt. Men allikevel stopper det opp. Men dette gjør jo da også at jeg ikke kan gå på 5:2 diett eller andre «mirakel»-kurer for å gå fort ned i vekt (som uansett ikke nødvendigvis er bra for kroppen).

Jeg skal fortsette hos fastlegen (han er i utgangspunktet veldig flink på dette og en fremtredende lege i Norge på disse feltene) og tror vi skal gjøre noe litt mer drastisk neste gang jeg er der. Men allikevel så er jeg redd for at jeg ender opp (igjen) med å sitte og «lure» han (eller egentlig meg selv), med å jatte med at jeg skal gjøre ditt og datt og har gjort ditt og datt.

 

Jeg trenger virkelig og finne lysta og motivasjonen igjen og plukke opp tråden fra den gode vårparten, men da trenger jeg litt tips til hva (gjerne konkrete tiltak) jeg kan prøve på for å slutte med dette tullet.

Mitt hovedmål på lengre sikt er at jeg helst vil under 100kg innen neste sommerferie, men så må jeg selvfølgelig sette delmål underveis.

 

Hvis noen har tips/triks, tanker eller erfaringer, som kan hjelpe meg med å få meg bort fra denne dumme spiralen, så setter jeg utrolig stor pris på alle tilbakemeldinger! Skulle ikke tro det var så hardt å bare la vær å kjøpe den potetgullposen på butikken, men rart med det gitt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal holde meg langt unna spesifikke kostholdsråd, da du har diabetes, som forkludrer en del mtp tips man vanligvis gir til folk.

 

Tror du bør se litt etter matvarer som metter. Du er tross alt en stor mann - er vel lite vits med 6-7 knekkebrød. For å ikke spise kontinuerlig, spiser du da veldig fort? Et tips kan f eks være å tygge maten ekstra godt. Da fordøyes maten bedre også. Spiser du noe særlig egg? Jeg synes det metter veldig godt. Spiser alltid 4 egg til frokost som regel.

 

Høres ut som du faller en del ut i kostholdet. Har du vurdert mealprepping? Essensen i det er at du lager en svææær porsjon med noe ila helgen. Dette kan du gjerne ta med madammen og unger på også både for å få hjelp og gjøre det lettere å holde seg til skjema og holde det gående. Tips kan være pasta bolognese (hvertfall kjøttdeigen og sausen og så bare koke pasta), chili con carne mm. Du finner MASSE inspirasjon på reddit. Så kan du hive dem enten i matbokser som er ferdige eller i fryseren, ta opp kvelden fyr, tine, varme i mikro (på jobb) eller i gryte (som middag/kvelds).

 

Treningsmessig, kanskje gå over til styrketrening evt lide deg gjennom intervaller? Med intervaller kan du klare deg meget godt med 3 økter i uken, og kjører du f eks 4 x 4 er det ca 16 min trening + evt oppvarming. Vesentlig bedre enn de timeslange+-øktene du har nå. Mye tyngre, men kanskje mer motiverende at du er ferdig på kortere tid?

 

Prøv også å finne noen go-to-retter du alltid kan lene deg til. Jeg har f eks omelett av 4 egg med diverse tilbehør. Hurtigvariant med rett i panne, langvariant med forsteking i panne med løk, søtpotetstaver og birkebeinerskinke, toppes med ost og stekes under lokk i ovn, panne med skinkebiter/kyllingbiter (for ekstra protein) osv.

Lenke til kommentar

Takk for godt innspill, tar tipsene med meg videre.

Har i dag skrevet ut kalender som vi skal lage middagsplaner per uke på. Prøve å handle inn max et par ganger i uka. Er ikke så halvdårlig på middager fra før, men dette begrenser hvertfall spontanhandlinga fra dag til dag. Kanskje det hjelper på lommeboka også.

Lenke til kommentar

Det er retningen som teller mest. Så lenge du fortsetter å gå ned i vekt, så er det dét som har mest å si. Ikke at du går ned fortest mulig. Dét kommer når du blir mer og mer dreven og sikker på rutinene dine.

 

Har også klart å gå ned en del i år. Men det er tider hvor jeg tenker "Ja, nå har det gått bra en lang stund, men nå er det på tide å -virkelig- skru inn disiplinen!" Og alt jeg oppnår med dét, er å presse meg selv for hardt, så jeg blir sliten og lei, og mister disiplinen en sakte og sikkert en uke etterpå.

 

Man må tenke livslangt. Hvis du klarer å gå ned bare 1 kg per måned, så er det 12 kg per år. Men da er det en 100% sikker og trygg prosess!

 

Så det du bør jobbe med er bare å leve mest mulig strukturert. Spis vanlig, og vanlig mosjonsnivå. Gjør det du kan for å unngå de store utskeielsene. Det kan ofte være mangel på kreativ utfoldelse, eller også sosial stimulans. Mange bruker mat som rusmiddel, følelsesregulerende middel. Dét er feil bruk av mat. Men det er jo naturlig.

 

Å inspirere seg selv i matveien føler jeg er veldig nyttig. Hvis jeg ser en god oppskrift med sunn og balansert mat, så gjør jeg det jeg kan for å prøve å lage det. Å holde seg inspirert, er essensielt. Derfor bør man lese oppskrifter og prøve å finne noe som er interessant nok til at man gidder å lage det selv. Ferdigmat er ofte fullt av mettet fett og salt, som gjør at man bare får lyst på mer av det. Så det er ofte nøkkelen til å stanse vektnedgang.

 

Men det er greit å skeie ut en sjelden gang, så lenge man er flink i hverdagen! Det er viktig å belønne seg. Men da må man også tenke: Hva er belønning? Er det Big One med 200 gram ekstra salami og ost, og 1.5 liter Cola, eller er det Entrecote med ovnsstekte poteter og litt grønnsaksblanding, og litt saus ved siden av?

 

Hvis man hadde fått presentért slike matvalg foran seg hele tiden, så hadde det vært mye lettere å velge riktig. Men vi lærer ikke nok i skolen. Hadde man hatt et lag av ernæringseksperter tilgjengelig til enhver tid, og kanskje noen private trenere også, så hadde man jo hatt enorm fremgang.

 

Ofte er mangelen på støtte den største faktoren. Du når jo ut her etter hjelp, og det er de aller fleste som har det sånn. Derfor er det så viktig å inspirere seg selv. Skriv ned tankene om vektnedgansprosessen, mosjon, næring, aktiviteter og hele livet generelt! Alt henger sammen.

 

Man kan gjøre det lettest mulig for seg selv å trene også. Har en ellipsetrener stående som jeg bruker når jeg får lyst, den er kjekk når det er kaldt ute eller regner, og det ikke er motiverende å sykle seg en tur. Har tenkt å kjøpe treningsbenk nå (700 kr på Jula), så det blir lettere å ta sit-ups og diverse øvelser (sjekk Youtube,

). Hadde man for eksempel hatt et rom dedikert til trening i hjemmet sitt, så hadde det vært enda lettere! Eget svømmebasseng hadde jo vært ypperlig!

 

Så mye har med å ha muligheter, informasjon og støtte -lett tilgjengelig- for seg. Derfor bør man prøve å få det til som best mulig er. Kjøp inn sunne råvarer så det blir lett å lage sunn og god mat. Ha noen enkle treningsapparater tilgjengelig. Og -ikke- fall den fellen at man over-presser seg selv psykologisk! Å endre vaner som har festet seg fra barndommen og hele livet opp til et punkt, vil selvfølgelig ta lang tid! Å skrive om matvaner fra barndommen, og stressfulle opplevelser i livet, kan være nyttig for å øke selvinnsikt og bli tryggere på seg sjøl. Kanskje noen timer hos psykolog hadde vært en god idé?

Lenke til kommentar

Taurean er inne på en viktig ting her, det å skrive om matvaner fra gammelt av/gammel vane. Man har pr dags dato en del rutiner og vaner som man trøster seg til, og det å gå fra den nåværende komfortable livsstilen til en disiplinert og lite fristende ny hverdag er en tung vei. Derfor er det viktig å bryte en del rutiner for å ikke falle tilbake til det gamle mønsteret. Man kan begynne med å gi slipp på tanken om måltider og sammensetningen av dem. Tenk kalorier og næringsstoffer i stedet. Og finn en vei som fungerer for deg. Trening trenger ikke være 3 dager i uka på et treningssenter. Det kan være hver dag, noen øvelser hjemme, eller gå turer. Tren før eller etter måltid, sent eller tidlig. Finn noe som fungerer for deg. Nøkkelen er å finne noe som fungerer for å oppnå målet ditt, samtidig som at det blir en del av livsstilen din. Da er det viktig å finne trenings og matvaner du trives med, ikke tving deg til å gjøre noe over tid, for da blir du lei. Og strenge dietter fører som regel bare til jojo-slanking, så ikke gå for hardt ut.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Strålende, igjen takk for gode innspill. Litt av problemet er at jeg vet jeg kan gå ned i vekt, som jeg gjorde første halvår, og jeg vet hva jeg må gjøre og hvorfor det står bom stille, men er bare gjennomføringen og motivasjonen det står på.

 

Kan godt kjenne meg igjen i at mat har blitt "trøst" i en periode med mye stress på jobb og unger på 2+4 år som ikke akkurat går rolig i dørene, rett og slett en hektisk hverdag. Da frister det mye mer etter en slitsom dag og ligge på sofaen eller game med brus og pottis, enn å spise sunt og strukturert og heller ta en joggetur. Må bare komme meg over den litt harde kneika jeg har møtt.

 

Får oppdatere litt da, så får det bli til at jeg bruker tråden til å dele litt tanker og refleksjoner også oppi det hele. Har satt meg mål om et par konkrete tiltak:

 

1. Ukesplan med i det minste planlagte middager. Er ikke her vi har sviktet mest, men dette kan gjøre det enklere gjøre storinnkjøp f.eks en gang i uka og unngå flest mulig spontanturer og spontankjøp til nærbutikken. Pluss at det også kan gjøre noe med lommeboka.

2. Begynne å plotte inn det jeg spiser/drikker på Lifesum på tlf. Har gjort dette endel tidligere, og selv om jeg ikke nødvendigvis gidder å telle kalorier og være sinnsykt streng på det (og ofte faller ut etter noen uker), så gir det meg hvertfall en oversikt over hva jeg trøkker i meg, og kanskje det hjelper å se at kaloriene faktisk tar litt vel av.

 

Får (re)starte litt i det små og satse på å komme inn i en god flyt videre, så veit jeg jo at det går riktig vei om jeg bare går ordentlig inn for det.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett enkelt råd jeg kan komme med er at man faktisk ikke trenger hard trening for å gå ned i vekt. Lange gåturer i rask gange/marsjfart kan være vel så effektivt for fettforbrenning. Kanskje det kan være en løsning inntil videre?

 

Ellers når det gjelder mat, så er det vel å fokusere på mat som metter bra uten altfor mye næringstetthet. Eksempel: magert kjøtt/kylling/fisk med masse grønnsaker versus loff med smør og brunost. Ikke drikk ting som inneholder kalorier. Det metter ikke. Prøv også å tenke på mat som noe du spiser for å gi kroppen din næring, ikke noe du skal kose deg med. Se om du kan finne noe annet å kose deg med i stedet.



Forøvrig er kostholdet det desidert viktigste. Trening i seg selv er sterkt overvurdert med tanke på vektnedgang. Altså, man skal trene veldig mye for å forbrenne for eksempel en pose potetgull. Men naturligvis bør man også trene om man kan. Poenget er at det er matinntaket som til syvende og sist bestemmer.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...