Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Fyrer av ett lite spørsmål her jeg! :) Hva ville dere gått for til macro fotografering av insekter osv?

Nikkor 105 f2.8, Nikkor 60 f2.8, event sigma 180?

60mm blir svært kort da. Generelt jo lenger brennvidde jo bedre (hvis insektene er lettskremte i alle fall). Men lengre brennvidde er dyrere og blir vanskeligere å håndholde. Det hele blir en vurderingssak, spørs hvilke av fordelene og ulempene som betyr mest for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker for gode tips, Icefox og ThorEH.

 

ThorEH: Hvor langt er objektivets fremre del fra øyenstikkeren..prøver du alltid med 1:1 (38 mm avstand) eller kropper du bildet i ettertid?

Arbeidsavstand er ordet du leter etter. En tabell over det kan du finne her Jeg prøver alltid å komme seg nærmere som mulig selv, men ikke alltid det er mulig.

 

 

Icefox: Med snorutløser får du vel ikke til å bruke manuell fokusteknikk...tenker da på å prefokusere sånn noenlunde og deretter bevege kamera noen få mm frem og tilbake til fokus sitter. Min erfaring er at autofokus er vanskelig på fluefoto med min Sigma 150 mm.
Nå heter jeg ikke IceFox, men jeg får i alle fall bedre resultater på tripod med snorutløser enn jeg gjør på frihånd.

 

Det er bare å benytte fokusringen på objektivet, eller fokusskinne.

Ja, er da vel sannelig ikke verre enn å snu på fokusringen. :p Manuell fokusteknikk i mine øyne i hvertfall...

 

 

Fyrer av ett lite spørsmål her jeg! :) Hva ville dere gått for til macro fotografering av insekter osv?

Nikkor 105 f2.8, Nikkor 60 f2.8, event sigma 180?

Jeg har jo både Nikkor 105VR og Sigma 180, og sistnevnte er KLART enklere å bruke til insektsbilder. En mellomting kan være Sigma 150mm.

Lenke til kommentar

En fokusskinne hadde vært SYKT praktisk å ha, men de koster jo noe forbanna mye. Helt syke greier. Ofte det ikke er mulig å flytte stativet den lille centimeteren som er nødvendig.

 

Å ja, k.n.b. Det må da sannelig være en manuell fokusteknikk å bruker manuell fokus. :p

Lenke til kommentar
Å snu på fokusringen er ikke det samme som å bruke manuell fokusteknikk mtp makro :)

Selvfølgelig er det en manuell fokusteknikk å vri på fokusringen. Men hvis du har tenkt å ligge fast på nærgrensen er det bare å benytte en fokusskinne, slik som f.eks. denne.

Vel, tenkte ikke på det å vri rundt fokusringen mtp manuell fokusTEKNIKK, tenkte her på å vippe kameraet frem og tilbake noen få mm for å treffe rett fokus. Fokusskinne hadde vært tingen ja.

Lenke til kommentar

Vet at Mr. Olsen brukte den teknikken og fyrte av 8fps. Det betyr naturligvis jævlig mye arbeid i ettertid med selektering av bilder. Og er nærmest umulig å få et skarpt bilde hvis du kun bruker to av stativbenene og opererer med lukkertider på under 1/10 sek.

 

Jeg foretrekker helt klart snorutløser.

Lenke til kommentar
Vet at Mr. Olsen brukte den teknikken og fyrte av 8fps. Det betyr naturligvis jævlig mye arbeid i ettertid med selektering av bilder. Og er nærmest umulig å få et skarpt bilde hvis du kun bruker to av stativbenene og opererer med lukkertider på under 1/10 sek.

 

Jeg foretrekker helt klart snorutløser.

 

Enig i at det er et h....... styr å treffe fokus ved å vippe stativet frem og tilbake for å treffe fokus. Har ikke snorutløser, men mulig jeg bør skaffe meg en slik. Det som er mest irriterende er at før jeg får satt opp stativet og eksponert så er flua borte. Selekteringa av bilder går greit med Lightroom.

Lenke til kommentar
Hva bruker dere av lukkertid og blender til insektbilder? Ikke lett å kombinere liten blenderåpning med kort lukkertid uten at man fort skal ganske så høyt opp med iso'n..

 

Jeg er nokså fersk på dette med insektsmakro...jeg bruker f/10-f/16, oftest nærmere f/16 enn f/10. Men dette vil avhenge av brennvidde og avstand fra sensor til motiv. Bruker aperture-priority så lukker stiller inn seg selv. ISO sjelden høyere enn 800. Resultatet er, som du påpeker, lave lukkertider, noe som kompenseres ved bruk av stativ.

Lenke til kommentar
Det som er mest irriterende er at før jeg får satt opp stativet og eksponert så er flua borte.

Er nok ikke alene om den. Skikkelig tolmodighetsprøve hele greia. Derfor det er best tidlig på morgenen. Mindre sjanse for at de flyr av gårde da. ;)

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som utvalget på makroskinner er så stort på eBay.

 

Det som selges der har tannhjulskruer og man kan justere treghet,du har også mulighet for å etterstramme slidene hvis de begynner og bli slappe.Og de er laget av metall.

 

Personlig så liker jeg slidesystemer som består av to uavhengige skinner,noe som gjør at du får en mer stabil justering.

Men har ikke vært borti slideskinner til et kameraoppsett,så skal ikke uttale meg alt for bastant.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Synes ikke denne tråden bare må få dø på seg, så dette er en liten bump. :)

 

Etter at jeg tok dette ganske abstrakte bildet

3717021210_9e265d6cae_m.jpg

 

så går jeg hele tiden og ser etter nye ting som kan fungere som abstrakt-makro, men det er jaggu meg ikke lett. Noen som har noen ideer, kanskje?

Lenke til kommentar

Motiv for abstrakt makro er vel rett foran nesen, om vi ser etter.

Litt "kreativ" lyssetting hjelper jo også.

Problemet mitt er å se "skogen for bare trær".

 

Litt kreativ blitsbruk med makro er under utforsking,

og jeg ser klare fordeler i mange tilfeller, bl a at stativet kan droppes.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne døde litt visst ut denne tråden.

 

Ikke hatt tid til særlig foto i det siste, jeg. Men håper å komme litt igang igjen nå. Har et makromotiv klart allerede. Er en barneleke. Sprettball som fungerer som en "snøkule", men inni er det blå, små flak av noe slag.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...