Gå til innhold

Beste og tryggeste studievei for platformjobb


Nikkopikko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter veldig mye med å velge videre studie for neste år. Jeg har 2 år i yrkesfaglig utdannelse som matros og 1 år med påbygg og har da generell studie kompetanse. Nå studerer jeg matte og fysikk på et forkurs for ingeniør. Har i løpet av dette skoleåret funnet ut at ingeniør veien ikke er noe for meg. Vil nå se på andre muligheter for og jobbe med olje og gass. Istedenfor å sitte på et kontor å regne med matte å fysikk vil jeg heller jobbe med noe mer praksis innen olje og gass. Planen har igrunn altid vært og jobbe innen olje og gass. Ser at det er mulighet for brønnkurs, men virker som det er mange delte meninger om nettopp det. Regner med at det ikke er enkelt å skaffe lærlingplasser ved å bare ta et kurs. Er det noe i den offentlige skole jeg bør søke videre i eller må jeg gå tilbake til vidergående skole?? Eller er de best for meg å starte med brønnkurs? Hva er best med tanje på jobb/lærlingplass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brønnkurs bør du styre unna, her er det alt for mange om beinet til at det blir noe ut av det for hvermannsen. Mange selskaper setter det nærmest som krav at man har ett fagbrev i tillegg.

 

Anbefaler ivertfall å ta brønnfagene som privatist, brønnskolene gir deg bare klasseromsundervisning, melder deg opp til privatisteksamen (som koster rundt 260,- )og sender deg ei dyr regning som du fint kan klare deg uten. Selskapene vil også se det som positivt at du har hatt selvdisiplin til å komme deg igjennom det uten betalt hjelp. Jeg jobber ikke i boring, men dette er informasjon jeg har fått fra flere som jobber som jobber i boring direkte. Med andre ord, kan du skaffe deg hele brønnkurset for rundt 2000,- du vil da også se om dette faktisk er noe du kan tenke deg å jobbe med, uten å invistere alt for mye i det.

 

Dersom du tenker langsiktig, vil nok den mest realistiske muligheten være å ta opp igjen ett år (evt ta det som privatist) igjennom en yrkeskole. Relevante yrker kan være platearbeider, industrimekaniker, industrirørlegger, automatiker, o.l og søke læreplass både offshore, og i onshore firmaer som har tilknytning til offshoreindustrien.

 

Folk flest som kommer inn i offshoreindustrien uten å ha vert lærling på rigg, har komt dit gjennom start i onshore firmar, for så å blitt tilbydt offshoreturer. Gjennom dette har di fleste fått kontakter og erfaring, før dem har søkt seg til permanente offshorestillinger.

Mange vil nok anbefale deg å fortsette med ingeniørutdanninga, noe jeg ikke fraråder deg. Sannheten er derimot, at ingeniører jobber generelt sett på land. Det er heller ikke slik at du bare sitter og regner, jeg tror nok di fleste vil finne ingeniørkvardagen relativt utfordrendes og spennendes dersom man har interesse for det. Du må ikke la deg blinde av riggkvardagen av det du ser i media. Det er mange fine jobber på land også (bl.a ingeniør) må du huske. :)

 

Jobber forøvrig på rigg selv, men alikevell vurderer jeg sterkt forkurs og ingeniørutdannelse. Det er også mange som gjør dette i friperiodene selv om dem vet at det betyr stilling onshore.

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Takker for svaret :)

Har jobbet 1 år på en fiskebåt autoline, vurderer å ta fagbrev der som matros. Tror du det kan være en liten fordel? Vurderer også å søke jobb på min lokale flyplass som vekter. Er det noen muligheter med disse jobbene som bakgrunn? Er det imo 80 eller 60 som er krav på rigg? jeg har imo 60.

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer har verken matros eller vekter noen direkte tilknytning til arbeidsoppgaver offshore. Matros kan kanskje delvis tilknyttes dekksarbeid/logistikk, men her er det MANGE som ønsker seg en del av kaka, mange som sikkert har flere tiårs erfaring fra båt også. Det du må huske er at det er flere tusen som søker, og skal du få jobben må du skille deg ut.

 

Sikkerhetskurset heter GSK - Grunnleggende sikkerhet og beredskapskurs for offshore. Har ingen tallkode så vidt jeg vet, men jeg vet at imo60 ikke er nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...