Gå til innhold

La dem game til svetten siler (artikkel)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

det er provoserende med en far eller mor som slår av det trådløse nettverket. På samme måte som det oppleves sylfrekt om noen skulle røske en spennende krimroman ut av hendene til lesehesten

 

Haha, veldig godt sagt. Nå er det så lenge siden jeg bodde hjemme at man ikke hadde trådløst nettverk, men husker muttern brukte å røske ut modemet fordi det tok opp telefonlinja  :lol:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husker jeg måtte snike meg ned trappa med kabel for å komme meg på nett om kvelden. Det ble folk av meg til slutt, men det var ofte krangling om databruken, særlig etter internett ble noe man fikk tilgang på (og datatiden plutselig kom fram i i form at man betalte for tellerskritt). Hadde mye "bedre tid" til å spille Civ1, Civ2, Colonization, PoC, etc. etc. Det var før foreldre ble oppmerksom på hvor mye tid som faktisk gikk med foran skjermen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sagt det der i alle år. Altså overdreven spilling er én ting, men det gjelder vel mye annet også? Har alltid blitt sur på foreldre som kjefter på at barna spiller, så sitter de i timesvis foran hjernedød tv selv.

 

Godt poeng med civilization Hr.Senior, man kan jo faktisk lære litt av de spillene. Jeg pleide å lese beskrivelsene til teknologiene i civ 2, for eksempel. Så må man jo også bruke hodet med spill.

 

Ett poeng jeg har brukt i kommentarfelt på facebook er at det er ingen som stigmatisérer Magnus Carlsen, han har sikkert brukt oppmot 80% av livet sitt på spill. Sjakk er også spill. Man lærer jo ingenting av det heller. Men han blir hyllet som en helt og tjener millioner. Det gjør meg kvalm i sjela at samfunnet er så korrupt.

 

Og på toppen av dét, så har nå WHO offisielt erklært spillavhengighet som en diagnose! Da må jo MC være den første til å bli satt til behandling! Men nei da, så lenge noen har en "medierolle" og tjener penger som det betales skatt av, da er man normal.

 

Ja, det er til å bli syk i sjela av. Jeg spiller ikke så mye nå lenger, men før i tiden gav det meg sjelero og det var et kreativt utløp jeg ikke fikk andre steder.

 

Jeg kan forstå foreldre som synes det er litt ... tja, trist? at barna bruker mye tid på samme plass foran en skjerm. At de vil se litt mer aktivitet og "nyttig" aktivitet. Og jeg er selvsagt enig i at for mye er ikke bra. Men hysteri hjelper aldri noen. Man må bare prøve å tilrettelegge og delta i forskjellige aktiviteter selv. Godt/vis lederskap tilrettelegger og motiverer, tyranni tar bort rettigheter og knebler frihet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Lurer på å gå på bibelskole der en bryter det 5 bud. "Lutherske" Fjellhaug er å anbefale. Foreldre som bryr seg ønsker det beste for barna. De foreldre som gir faen gir scorpion istedenfor brød til barna sine.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Lurer på å gå på bibelskole der en bryter det 5 bud. "Lutherske" Fjellhaug er å anbefale. Foreldre som bryr seg ønsker det beste for barna. De foreldre som gir faen gir scorpion istedenfor brød til barna sine.

Hva er det 5 budet? Fjellhaug sier du... hmm. Scorpion til barna i steden for brød ja. Rareste posten jeg har lest på lenge jeg forstår ikke om det er en spøk, om du svarer på tråden, eller på feil tråd, troller og/eller ironisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Hva er det 5 budet? Fjellhaug sier du... hmm. Scorpion til barna i steden for brød ja. Rareste posten jeg har lest på lenge jeg forstår ikke om det er en spøk, om du svarer på tråden, eller på feil tråd, troller og/eller ironisk.

Det er tenkt i henhold til artikkelen med tanke på at foreldre både relgiøse og vanelige gir blankle om barna deres spiller volds spill og når en ser hvor lett barna blir påvirket. Det er definitivt ikke sundt å spille for mye heller.

Lenke til kommentar

Det er tenkt i henhold til artikkelen med tanke på at foreldre både relgiøse og vanelige gir blankle om barna deres spiller volds spill og når en ser hvor lett barna blir påvirket. Det er definitivt ikke sundt å spille for mye heller.

 

Det finnnes hauger og lass med spill som ikke er voldlige. Det er foreldres ansvar å passe på at barn ikke spiller spill som ikke er egnet ut i fra deres alder. Denne artikkelen handler vel i hoved sak om at de som er glad i spillere sliter med aksept hos foreldregenerasjonen og hvordan foreldre har mye å tjene på å involfere seg i det barna driver med. Står ingen steder i denne artikkelen at nesten alle foreldre gir blanke om barna spiller volds spill. Tror veldig mange foreldre bryr seg om dette. Men likevel i for liten grad innvolverer seg i de spillene barna spiller.

 

Selv om forskningen på området spriker en del. Peker det i rettning av at de aller fleste barn tar lite skade og lar seg ikke i nevneverdig grad påvirke av spillene de spiller. Barn som er utsatt og allerede har andre utfordringer kan på den annen side ta skade av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"Forskningen gir ikke entydige svar på konsekvensene av voldelige spill. Noe forskning viser at slike spill kan føre til økt aggresjon, mens annen forskning viser at enkelte spill kan være konstruktive og positive."

 

Hmmm. Finnes det en liste over disse (tilsynelatende) FÅ spillene som KAN være positive? Det hjelper jo ikke om ingen spiller disse spillene...

 

Jeg er personlig skeptisk til dataspilling som noe mer enn spilling, dvs kos på linje med godteri og andre goder vi tillater oss i ny og ne. Dog er jeg ikke imot forskning på området, men det jeg har sett av linker her inne er veldig diffust definert og ser ut til å preges av confirmation bias.

 

Uansett er det klart at svette t-skjorter av stillesittende gaming aldri kan erstatte god gammeldags fysisk aktivitet. En må individuelt finne en god balanse.

Lenke til kommentar

"Forskningen gir ikke entydige svar på konsekvensene av voldelige spill. Noe forskning viser at slike spill kan føre til økt aggresjon, mens annen forskning viser at enkelte spill kan være konstruktive og positive."

 

Hmmm. Finnes det en liste over disse (tilsynelatende) FÅ spillene som KAN være positive? Det hjelper jo ikke om ingen spiller disse spillene...

 

Jeg er personlig skeptisk til dataspilling som noe mer enn spilling, dvs kos på linje med godteri og andre goder vi tillater oss i ny og ne. Dog er jeg ikke imot forskning på området, men det jeg har sett av linker her inne er veldig diffust definert og ser ut til å preges av confirmation bias.

 

Uansett er det klart at svette t-skjorter av stillesittende gaming aldri kan erstatte god gammeldags fysisk aktivitet. En må individuelt finne en god balanse.

Det kan være frustrerende og bla i forskningen på området, da den spriker så mye. Men denne artikkelen fra forskning.no oppsummerer det på en god måte og jobber med en del berettiget kritikk av forskningen og metodene brukt i en del av undersøkelsene gjort så langt

 

https://forskning.no/spill-media-barn-og-ungdom-psykologi/2010/06/blir-vi-voldelige-av-dataspill

 

Men du spør også om en liste over "spill som kan være posetive" . Jeg leser spørsmålet som at du endten mener de fleste spill er skadelige? Men forstår hva du sier om "som godteri", for alt her i livet bør nytes med måte, også spill.

 

Men til og med voldspill er det flere forskningsrapporter som mener har en beroligende og god effekt på folk flest. Alle spill er positive for engelsk kunnskap, strategi spill trener opp evnen til planlegging, osv. Kan finne noe posetivt med det meste.

 

Jeg vil kanskje trekke frem spesielt point and click adventures som den sjangeren det er lettest å si har en posetivt side. Da det går på å løse gåter som trener opp iq, prblemløsning og språkkunnskaper. Samtidig som de ofte forteller gode historier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det kan være frustrerende og bla i forskningen på området, da den spriker så mye. Men denne artikkelen fra forskning.no oppsummerer det på en god måte og jobber med en del berettiget kritikk av forskningen og metodene brukt i en del av undersøkelsene gjort så langt

 

https://forskning.no/spill-media-barn-og-ungdom-psykologi/2010/06/blir-vi-voldelige-av-dataspill

 

Men du spør også om en liste over "spill som kan være posetive" . Jeg leser spørsmålet som at du endten mener de fleste spill er skadelige? Men forstår hva du sier om "som godteri", for alt her i livet bør nytes med måte, også spill.

 

Men til og med voldspill er det flere forskningsrapporter som mener har en beroligende og god effekt på folk flest. Alle spill er positive for engelsk kunnskap, strategi spill trener opp evnen til planlegging, osv. Kan finne noe posetivt med det meste.

 

Jeg vil kanskje trekke frem spesielt point and click adventures som den sjangeren det er lettest å si har en posetivt side. Da det går på å løse gåter som trener opp iq, prblemløsning og språkkunnskaper. Samtidig som de ofte forteller gode historier.

Takk for linken til forskning.no. Akkurat det med at voldelige spill fører til voldelige mennesker har jeg egentlig ikke så store meninger om, så jeg tror på deres konklusjon om at det for noen kan være skadelig, men for de aller fleste er det ikke det.

 

Når jeg spør om en liste så var det bare av nysgjerrighet for å få litt mer konkret informasjon. Men det er viktig å understreke at jeg IKKE mener automatisk at de fleste spill er voldelige. Om du leser sitatet jeg la ved så står det at forskning viser at enkelte spill kan være konstruktive og positive. Nøkkelordene her er "enkelte" og "kan". Når de formulerer det på denne måten betyr det at få spill kan ha en positiv effekt og ergo de fleste spill har en dårlig eller nøytral effekt. Om vi antar at de fleste spill har en nøytral effekt er vi tilbake på mitt argument; spill=godteri. Videre, observerer jeg at vi ikke snakker i like positive ordelag om godteri...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...