Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør en jente på ti år som føder få omsorgsrett for babyen?


Bør så unge barn som 10 år få omsorgsrett når de selv føder?  

108 stemmer

  1. 1. Bør tiåringen og familien hennes få omsorgsrett for babyen?



Anbefalte innlegg

Forøvrig selv om barnevernet ikke har helt frie tøyler så har de ett sett med regler de selv har vært med på å utforme, og jeg tviler ganske mye på at f.eks Jens kan bare ringe barnevernet og dra i snorer for å få BV til å gjøre noe helt annet enn det de tror er riktig. Dermed sitter de jo på en måte og bestemmer selv i og med at de som sitter i regjeringen mest sannsynlig ikke har den kompetansen som trengs.

Merk når jeg sier at Staten vurderer å ta barnet fra moren, så er ikke Staten kun regjeringen. Barnevernet er også en del av Staten.

 

Det er som med når Staten bøtelegger fartsyndere. Det er ikke Jens som stopper bilistene for å ta fra dem deres penger, men regjering og storting har utformet rettningslinjene og delegert ranet til en stakkars nyutdannet politibetjent.

 

Du har muligens en formening om denne saken konkret? Bør Staten ta barnet fra moren?

 

Nei jeg syns faktisk at de ikke skal det, i og med at det ofte er tilfeller hvor de lar narkiser og andre som mishandler sine barn beholde dem lenger enn de burde. Hvis de kan la barn være i omsorgen for en kvinne som drikker til alle døgnets tider og som ruser seg med fremmede menn hver helg i håpet om at tiltak de iverksetter skal fungere så syns jeg at 10åringen fortjener en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhh. Da må du nesten fortelle meg hvem som laget barnevernsloven, samt diverse forskrifter og regler?

Det er ikke direkte styring.

Jeg vil påstå at de gir direkte ordrer om hvordan barnevernet skal gjøre ting via lover og forskrifter.

 

Ved direkte styring kan de gi beskjed om hva utfallet i enkeltsakene skal være...

Det er fysisk umulig for Jens å gjøre alle jobbene i Staten alene (altså ha "direkte" styring med alt), det betyr ikke at han ikke gir order (lover og forskrifter) til de han har ansatt for å gjøre jobben for seg. (For ikke å nevne at han betaler lønningene deres.)

 

Du må gjerne påpeke hvor jeg har sagt at Jens personlig vurderer hver enkelt barneverns-sak (og alle andre byråkratiske saker), altså styrer direkte per din definisjon.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Staten kan heller ha en barnearbeider som har oppsyn med familien og passer på at ting går greit. Jeg kan ikke se noen grunn til at noen skal fjærne omsorgsretten fra en 10 år gammel jente bare fordi hun er ti år gammel. Ja, hun vet kanskje ikke mye om å passe på et barn, men det vil ikke ta mer en en ukes tid og få en barnearbeider til og hjelpe 10 åringen med hvordan man skal passe på barnet sitt. Hvor mange nybakte mammaer og pappaer vet hvordan man skal håndtere barnet sitt? Hvor mange er det ikke som må få tips å triks av sine foreldre? Hvor mange er det som handler bøker og går på kurs for å få hjelp til å best mulig oppdra barnet sitt? Hvor mange er det som har latt storebror/storesøster passe på lillebror/lillesøster? Et barn har like stor mulighet til å vise omsorg og kjærlighet som en voksen person.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er heller hvor tilregnelige familien er. Når man kan få seg til å si at det ikke er unormalt der i landet at jenter på ti år får barn slik moren til tiåringen hevder så synes jeg det virker misstenkelig.

 

Hvorfor skal det være mistenkelig?

 

Hvis hennes datter kommer ut for noe som er helt vanlig der til lands så burde det jo heller tilsi at dette er noe normalt, og som de også kan få masse råd og hjelp om? Det er jo en helt annen kultur i Spania, og det er ikke helt uvirkelig at det samme skjer hos oss her i Norge veldig snart på grunn av seksualiseringen av barn blir bare verre og verre.

Lenke til kommentar

Den slags lar seg ikke skjule i år etter år. At denne saken i det hele tatt har fått oppmerksomhet taler jo for det. Det var en som skrev tideligere at foreldrene i familien kansje ikke burde ha omsorgsretten i det hele tatt når de ikke ser problemet med at en tiåring blir gravid og føder. Det er langt ifra kjønnsmoden alder og hun er fortsatt selv et barn. Det kan forekomme søsken med større aldersforskjell enn det der.

Lenke til kommentar

Selvsagt lar det seg skjule. De får dattera til å føde hjemme og oppfostrer dem begge som søsken. Enkel måte å skjule det på, de ligner på hverandre.

 

Nå vet jeg ikke akkurat omstendighetene rundt saken, men var det slik at jenta var på klassetur og fikk skikkelig vondt i magen? Mener å tro at jeg leste det i en annen avis, men er ikke bombesikker.

Men uansett, hvorfor skal vi bare skylde på foreldrene? Hva med skolen, helsesøster på skolen, fastlegen? Hvor var barnevernet før hun ble gravid, hvis hun var i ett belastet miljø? Og hva skulle foreldrene gjort egentlig? Sparket henne i magen når de skjønte at hun var gravid?

Lenke til kommentar

Da mikset jeg dem sammen da, men spørsmålene er fremdeles gjeldende.

 

I tillegg så ser man at barn før 10års alderen blir seksualisert til og med her i norge, delvis er det faktisk foreldrenes skyld, men man kan ikke heller ha barna låst inne 24/7. Det er også helt normalt at barn viser seksuell interesse i sine egne kjønnsorganer og andre fra det motsatte kjønn.

Så hvis en 10åring får barn her i norge, så burde vi automatisk frata dem barnet, omplassere 10åringen og fordømme foreldrene som dårlige foreldre?

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Nei jeg syns faktisk at de ikke skal det, i og med at det ofte er tilfeller hvor de lar narkiser og andre som mishandler sine barn beholde dem lenger enn de burde. Hvis de kan la barn være i omsorgen for en kvinne som drikker til alle døgnets tider og som ruser seg med fremmede menn hver helg i håpet om at tiltak de iverksetter skal fungere så syns jeg at 10åringen fortjener en sjanse.

Altså. Fordi barnevernet ikke alltid tar barna med en gang, i de sakene der du mener de burde vært tatt fortest mulig, så skal denne jenta få beholde barnet? Snakk om å få vurdering på individuelt grunnlag, gitt.

 

Men, jeg er forsåvidt enig i at den 10 år gamle jenta skal få beholde foreldreretten til sin datter. Visse juridiske tøyler er det allerede på denne saken. Ettersom jenta bare er 10, så kan hun ikke selv ta avgjørelser uten at hennes foreldre igjen godkjenner dette. Altså vil i praksis hennes foreldre sitte med alt av ansvar, mens jenta selv må ta konsekvenser for sine handlinger og ta oppdragelsen. Selvsagt med hjelp fra sine foreldre.

 

Og Glimti, ditt argument med at jentas mor mener 10 år gamle mødre er normalt og på grunn av dette ikke er skikket til å oppdra barn er jo en smule på tur. Fordi om hun har en mening, så kan hun oppdra ett barn til å tenke selvstendig og ikke nødvendigvis rævedilte sin mor.

Om jeg politisk er rødt, så betyr ikke det at min datter ikke kan bli høyre-kvinne når hun vokser opp.

 

Vi kan ikke si at noen er skikket eller ikke skikket til å være foreldre på grunnlag av hva de tror og mener, vi må nesten se på hvordan de i praksis er som foreldre, og det har vi særdeles lite info om i denne saken.

Lenke til kommentar

Når man er ti år så mener jeg at man overhodet ikke er moden nok til å ta seg av en unge på forsvarlig vis, og derfor bør det være en lov som gir midlertidig foreldrerett til barnet frem til mamma'en, samt pappa'en er gammel nok til å ta over ansvaret.

 

Evt. så synes jeg foreldre skal få mulighet til å få foreldreretten hvis ønskelig frem til mamma'en er moden nok.

 

Man kan ikke slippe et barn på 10 år ut i mammarollen mener jeg og vertfall ikke uten profesjonelt oppsyn.

Lenke til kommentar

Vel, ettersom en 10åring ikke kan ta avgjørelser selv (nå snakker ikke jeg om hvilke klær de skal ha på seg, men litt større) så har jo i praksis deres foreldre det store ansvaret. Men de fleste 10åringer er i stand til å skifte bleie, varme flaske, osv. Og de fleste 16åringer er i stand til å hjelpe en 1.klassing med leksene.

 

Og frem til man er 18 har foreldrene ansvar for en. Altså vil besteforeldrene by default ha ansvar for barnebarnet til ungen er 8.

 

Edit: Angående profesjonelt oppsyn kunne jeg foresten ikke vært mer enig, selv om jeg ville omskrevet "profesjonelt oppsyn" til "profesjonell oppfølging".

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Da mikset jeg dem sammen da, men spørsmålene er fremdeles gjeldende.

 

I tillegg så ser man at barn før 10års alderen blir seksualisert til og med her i norge, delvis er det faktisk foreldrenes skyld, men man kan ikke heller ha barna låst inne 24/7. Det er også helt normalt at barn viser seksuell interesse i sine egne kjønnsorganer og andre fra det motsatte kjønn.

Så hvis en 10åring får barn her i norge, så burde vi automatisk frata dem barnet, omplassere 10åringen og fordømme foreldrene som dårlige foreldre?

 

Det med seksualisering av barn og da spesielt jenter er økende ja, men det betyr ikke at det er en heldig utvikling. Det betyr at samfunnet ikke gjør noe eller ikke gjør nok for å få snudd på det. Barn burde heller være barn den korte tiden de er det. Ungdommsårene kommer fort nok og etter det kommer voksenlivet enda raskere.

 

Nei, man kan ikke låse inne barn. Og jeg er ikke for særlig mye kontroll fra voksne heller. en at barn skal drive å eksperimentere seksuelt i den alderen vi snakker om her er feil uansett. Det kommer tidsnok.

 

Hvor vanelig er det at barn viser seksuell interesse mener du? Kan aldri huske å ha merket noe til det selv. Ingen venner heler. Samfunnet har jo forandet seg en del siden den gang, men at det erdirekte vanelig har jeg ikke fått inntrykk av.

 

Ikke automatisk nei. Nå har vi liten innsikt i denne saken så å uttale seg sikkert er umulig. Men jeg mener det ene tegnet vi har fått i denne saken, at foreldrene (iallefall ikke moren) har noe problem med at en tiåring blir gravid og føder, er et dårlig tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...