Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fått regning på toll/mva, er det riktig?


smarties1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har bestilt varer for 1450 NOK på denne nettsiden: https://no.gymshark.com/. Før har jeg alltid hatt mulighet til å velge å få pakken levert av postnord, noe som alltid har gått fint. Nå derimot, har jeg ikke hatt mulighet til å velge noe annet enn "standard shipping", hvor pakken min da ble sendt med DHL Express.

 

På nettsiden er det fri frakt over 800 NOK (noe jeg fikk) i tillegg til at de opplyser at det ikke er toll eller noen ekstra avgifter. Nå mener DHL at jeg må betale toll og mva på varen, og at de i tillegg skal ha gebyr for å ha fortollet pakken for meg. Når nettsiden selv oppgir at det ikke er toll eller ekstra avgifter, hvorfor krever da DHL at jeg skal betale dette? 

 

Nettsiden har også blitt ansett som norsk tidligere da det er Gymshark Norge sin nettside, og ingen jeg vet om har fått toll eller mva på varene tidligere.

 

Hva gjør jeg? Og må jeg betale fakturaen som kommer med ekstra avgifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett, de sier at det skal komme uten ekstra avgifter. Du slipper nok ikke unna å betale avgiftene, men gymshark bør refundere det til deg - ta en telefon til dem.

 

aLb41Ea.png?1

 

https://support.gymshark.com/hc/en-us/articles/207811933-I-m-from-Sweden-Denmark-Finland-Norway-what-are-my-delivery-options-

 

Samtidig er de uenige med seg selv:

CUSTOMS

Countries outside of the European Union may be subject to additional duties to be paid.

As the recipient, you are liable for all import duties, customs and local sales taxes levied by the country you reside in; payment of these is necessary to release your order from customs on arrival.

The final value of your order does not include any additional duties required. The carrier, prior to delivery, will inform you of the additional duties.

If you refuse to pay the duties to release your order, the order will subsequently be returned back to the Gymshark warehouse and refunded. A shipping & handling fee may be deducted from your refund.

By law, Gymshark is required to state the correct amount paid for any outgoing international package. Any requests to change this information will be denied.

https://no.gymshark.com/pages/terms-and-conditions

Lenke til kommentar

Du har helt rett, de sier at det skal komme uten ekstra avgifter. Du slipper nok ikke unna å betale avgiftene, men gymshark bør refundere det til deg - ta en telefon til dem.

 

aLb41Ea.png?1

 

https://support.gymshark.com/hc/en-us/articles/207811933-I-m-from-Sweden-Denmark-Finland-Norway-what-are-my-delivery-options-

 

Samtidig er de uenige med seg selv:

CUSTOMS

Countries outside of the European Union may be subject to additional duties to be paid.

As the recipient, you are liable for all import duties, customs and local sales taxes levied by the country you reside in; payment of these is necessary to release your order from customs on arrival.

The final value of your order does not include any additional duties required. The carrier, prior to delivery, will inform you of the additional duties.

If you refuse to pay the duties to release your order, the order will subsequently be returned back to the Gymshark warehouse and refunded. A shipping & handling fee may be deducted from your refund.

By law, Gymshark is required to state the correct amount paid for any outgoing international package. Any requests to change this information will be denied.

https://no.gymshark.com/pages/terms-and-conditions

 

Jeg ringte DHL, som ga beskjed om at de skulle slette fakturaen da Gymshark hadde krysset av feil i dokumentene.

 

Men likevel greit å være obs på vilkårene du skrev, når de både sier det ikke skal være noen ekstra avgifter men samtidig at man har ansvar selv.

Lenke til kommentar

Fint det ordnet seg for deg, men dette er vel ikke riktig utfall, med tanke på reglene om pakkepost?  :roll:

 

Med forbehold at varen sendes fra UK, så "bør" det uansett tilkomme både MVA. og tollbehandlings-gebyr (selv om selve frakten er gratis)

 

De kan ikke bare "krysse av" et eller annet så er det liksom ute av verden (da hadde "alle" gjort det)

 

Eneste logiske alternativ på det motsatte, må være hvis de er registrert/har lager i Norge som mottar pakkene først (slik som f.eks. Pixmania hadde i sin tid) hvis ikke fremstår det merkelig opplegg?  :hmm:

Lenke til kommentar

Fint det ordnet seg for deg, men dette er vel ikke riktig utfall, med tanke på reglene om pakkepost?  :roll:

 

Med forbehold at varen sendes fra UK, så "bør" det uansett tilkomme både MVA. og tollbehandlings-gebyr (selv om selve frakten er gratis)

 

De kan ikke bare "krysse av" et eller annet så er det liksom ute av verden (da hadde "alle" gjort det)

 

Eneste logiske alternativ på det motsatte, må være hvis de er registrert/har lager i Norge som mottar pakkene først (slik som f.eks. Pixmania hadde i sin tid) hvis ikke fremstår det merkelig opplegg?  :hmm:

 

Jeg har allerede betalt alle avgifter (både MVA og toll) i kassen da jeg handlet varene, derfor jeg reagerte på å få en ekstra faktura på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...