Gå til innhold

Ikkje reklamasjon på pc kjøpt som bedriftskunde?


tharshan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

PCen er 1 år og 6 mnd gammal. Denne vart kjøpt på en lokal butikk. Butikken sjekka pcen og dei sa at hovedkortet er dødt. Dei påstår også at garantien gjelder kun i 1 år. Eg seier at eg har reklamasjonsrett. Men dei påstår at reklamasjonsrett ikkje gjelder for pcer kjøpt gjennom bedrifter. Er dette sant? Eg meinar at den gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kva seier kjøpsloven? At det er ingen reklamasjonsrett?

Kjpsloven sier 2 års reklamasjons rett mener kjeg :hmm:

Sikkert noen av forum traverene som kommer med et konkret svar ganske kjapt tenker jeg.

 

sakset fra lovdata.no - kjøpsloven

 

32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Endret av stc887
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du har to års reklamasjon gjennom bedriftkjøp og privat er det fem år som gjelder

Ja, jeg har også vært borti dette problemet med bedriftkjøp. Andre gangen laptopen røyk var rett etter den var to år, og ingen hjelp å få fra butikk:-/

 

Heldigvis hjalp arbeidsgiver, men ny pcavtale

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du har to års reklamasjon gjennom bedriftkjøp og privat er det fem år som gjelder

Ja, jeg har også vært borti dette problemet med bedriftkjøp. Andre gangen laptopen røyk var rett etter den var to år, og ingen hjelp å få fra butikk:-/

 

Heldigvis hjalp arbeidsgiver, men ny pcavtale

Teknisksett er det ikke et problem, siden bedriftskjøp ikke er dekket av forbrukerkjøpsloven gjelder naturlig nok andre regler, som jeg mener og huske er to år.

 

Så trådstarter du burde absolutt gå tilbake og slå i bordet og hvis det ikke går så ville jeg tatt kontakt med forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du har to års reklamasjon gjennom bedriftkjøp og privat er det fem år som gjelder

Da vil jeg anbefale deg å sette deg inn i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

 

forbrukerkjøpsloven inneholder endel minstekrav for hva en forbruker har av rettigheter ved kjøp av proffesjonell part. etter denne loven har du enten 2 eller 5 års reklamasjonstid på varen etter forventet levetid.

det er vel ufravikelig dette kalles.

 

kjøpsloven er den som gjelder mellom proffesjonelle parter eller mellom to private, i følge kjøpsloven har du to års reklamasjonsrett men står fritt til å avtale bedre og/eller dårligere vilkår.

denne kan vi vel da kalle fravikelig(?)

 

jeg er ikke jurist eller høyt utdannet innen lov og rett, men dette er slik jeg etter å ha jobbet med både privat og bedrifts support og flere år på diskusjon.no sitt jussforum :D

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du har to års reklamasjon gjennom bedriftkjøp og privat er det fem år som gjelder

Da vil jeg anbefale deg å sette deg inn i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

 

forbrukerkjøpsloven inneholder endel minstekrav for hva en forbruker har av rettigheter ved kjøp av proffesjonell part. etter denne loven har du enten 2 eller 5 års reklamasjonstid på varen etter forventet levetid.

det er vel ufravikelig dette kalles.

 

kjøpsloven er den som gjelder mellom proffesjonelle parter eller mellom to private, i følge kjøpsloven har du to års reklamasjonsrett men står fritt til å avtale bedre og/eller dårligere vilkår.

denne kan vi vel da kalle fravikelig(?)

 

jeg er ikke jurist eller høyt utdannet innen lov og rett, men dette er slik jeg etter å ha jobbet med både privat og bedrifts support og flere år på diskusjon.no sitt jussforum :D

Det var vel akkurat det samme som jeg sa?

Lenke til kommentar

Det var vel akkurat det samme som jeg sa?

slik som jeg leser din uttalelse så er det ikke det, da hadde jeg aldri laget posten.

 

forøvrig så sier du så lite om det at det du sier er feil, kjøp der kjøpsloven gjelder og ikke annet avtales har 2 års reklamasjon, men det kan avtales langt mindre en det.

 

kjøp der forbrukerkjøpsloven gjelder så har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett basert på hva levetiden til produktet er, det kan også gies ekstra avtaler som ofte kalles garantier men disse påvirker ikke reklamasjonsretten din i negativretning.

 

men å kverne på dette blir OT for min del så jeg foreslår at det enten lages ny tråd eller dette tas på PM.

Lenke til kommentar

Selv om det er OT så må jeg bare ta det opp her.

 

Jeg sa at jeg tror det gjelder to års reklamasjon når det er bedriftskjøp noe du støttet oppunder, men la til at det kan være avtalt mindre, noe som er lite sannsynlig da trådstarter ikke har nevnt noe om det. Jeg sa også at det for forbrukere gjelder fem år, noe du også støttet oppunder, men også her la du til at det kan være så lite som to år avhengi av forventet leve tid, når det gjelder PC/Laptop gjelder det fem år. Jeg svarte på det trådstarter spør etter, nemlig reklamasjon når det gjelder PC, mens du skrev generelt om reklamasjon. Så jeg kan virkelig ikke se hvor jeg har bommet.

Lenke til kommentar

Nordmoen: ja jeg forkalrte litt dypere, og jo det er vesentlig å forklare at man ikke kan garantere 2 år når det er kjøpsloven som gjelder.

 

Eg trudde ikkje det var lov å lage ein avtale med dårlegare vilkår enn det som står i kjøpsloven. Du kan avtale betre vilkår, men ikkje dårlegare.

det er forbrukerkjøpsloven

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

De fleste nettbutikker har egne greier for bedrift;

 

På Komplett:

 
Reklamasjon
Ved salg til forbruker gjelder reklamasjonsreglene i henhold til kjøpslovens § 32, nr. 3. Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven. Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders reklamasjonsfrist for feil/mangler. Bedrifter forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Bedriften skal ved mottak av produktene, kontrollere at disse er overensstemmende med ordre og senest 8 dager etter mottak reklamere eventuelle avvik. Eventuell garanti til bedrifter og dennes kunder vil følge den fra produsenten fastsatte garanti for produktet. komplett.no gir ikke bedrifter eller dennes kunder egen garanti på produktene.

På MPX:
 
Reklamasjon
Virksomheten forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Virksomheten skal ved mottak av produktene, kontrollere at disse er overensstemmende med ordre og senest 8 dager etter mottak reklamere eventuelle avvik, jfr. Lov om kjøp (kjøpsloven). Eventuell garanti til Virksomheten og dens kunder vil følge den fra produsenten fastsatte garanti for produktet. MPX gir ikke Virksomheten eller dennes kunder egen garanti på produktene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...