Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søke om særskilt vurdering når det er 12 år siden fullført videregående?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nå etter 12 år fått tatt fagene jeg mangler fra videregående skole, slik at jeg har GENS. Men karakterene jeg sitter med fra videregående (de jeg besto) gjenspeiler en depresjon/IBS combo jeg var så heldig å fikk tildelt ved slutten av videregående skole.

 

Det er nå snart tid for å søke til universitet og sykdommene etc. er blitt kontrollert, men jeg sitter igjen med en "poengsum" som ikke gjenspeiler mine kunnskaper. Snakker ikke om at jeg er noe geni, men det er mye "mercy" 2'ere som jeg sitter med som stort sett var begrunnet for mye fravær. 

 

Om jeg har lege-historikk tilbake til denne tiden, kan jeg bruke dette nå til å søke om særskilt vurdering med egenmelding, eller kan slike ting blir foreldet?

 

Sålenge IBS'en min blir markant verre under stress, så er det å kunne vite hvor i landet man evt. kommer inn før 20 juli også en ønskelig situasjon for meg og egentlig hovedgrunnen til at jeg ønsker å søke om særskilt vurdering. Har ikke lest at man kan få vite det før pga. noe du sliter med nå.

 

Dette er vel 50/50 utdanning og helse, men regner med flere som har problemer med helsen har vært borti dette problemet. Takk.



Anonymous poster hash: 1cce1...b82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingenting å tape på å søke. Så det er uansett verdt eit forsøk.

 

 

Det andre alternativet du har er å ikkje være så veldig kresen på kvar i landet du studerar. På dei aller fleste studieretningane så vil du finne høgskular som ikkje har fylt opp studieplassane sine, og som derfor tek i mot ein kvar student som er kvalifisert.

 

Med dårlige karakterar så vil det være vanskelig å få studieplass på dei mest populære linjene på dei mest populære studieplassane, sjølv med særskilt vurdering.

 

Om du ser på poenggrensene frå i fjor så ser du at det er svært mange studier som er merka "alle", noke som betyr at alle kvalifiserte søkarar i fjor fikk studieplass.

Det einaste du må passe på når du søker er at du "kun" er kvalifisert til studier som er merka "GENS". Vil du bli lærar eller ingeniør så bør du vurdere å ta forkurs.

Lenke til kommentar

Det er GENS utdanninger jeg tenker å søke på. Det er plasser som Songdal, Volda og videre nord som har fagene jeg i realiteten kan komme inn på.

Det som er problemet er at disse hadde poeng-grenser i fjor som er 2 poeng under det jeg sitter med. Noe som tilsier at jeg "burde" komme inn, men samtidig kan jeg ikke regne med å komme inn.

 

Jeg bor så langt sør i landet som man kan komme, så om jeg kommer inn i, la oss si Tromsø. Så trenger jeg mer enn ett par uker på å "forberede" meg grunnet at tarmsystemet mitt går bananas når jeg både flytter og opplever forandringer i hverdagen. Så kom jeg kunne kommet på "studiestedet" tidligere, så hadde det vært ønskelig.



Anonymous poster hash: 1cce1...b82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...