Gå til innhold

Ustabilitet mellom samtlige LAN enheter, hva kan være feil?


*F*

Anbefalte innlegg

Ok, la meg først tegne opp nettverket mitt:
post-74970-0-99133900-1414004266_thumb.png


Problemet var at jeg en dag for flere uker siden plutselig begynte å slite med ustabilt nett, da både LAN og internett.
LAN merket jeg da filmer og musikk jeg streamet fra serveren sluttet.

Jeg tenkte at det kanskje kunne være ruteren, men ettersom det også er problemer fra PC til PC, og PC til server (og dette går via svitsjen) så jeg ikke det som sannsynlig.

Ustabiliteten kommer sporadisk, er dønn stabilt i 5 min så kommer det f.eks en hau av ping uten svar, ti sekunder senere er det ok igjenn.
Har restartet alt av utstyr, misstenkte først svitsjen da den var knutepuntet for alle LAN enhetene (Jeg vil pressisere: WLAN er langt mer stabilt)
prøvde først bytte svitsj, samme problem, byttet strømforsyningen til den, samme problem, prøvde så bytte stikkontakt, samme problem, har vel prøvbd 2-3 svitsjer

Jeg merket så at dersom jeg dro ut kabelen fra svitsj og opp til ruteren ble det lokale nettverket mellom lan pcene og serveren helt fin, jeg konkluderte da med ruterproblemer.

Kjøpte ny ruter "Linksys EA6700", som beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1633881&hl=

 

Satt opp, alt er greit, i kveld starter jeg å få litt problemer igjenn, ikke like ille som før, men litt, musikken stopper fra server, internett henger og jeg får ikke svar fra ping noen veier.

 

Drar ut kabel til server og vips er internett bra ihvertfal.

Jeg tenkte overbelastning, men ingenting bruker tilsynelatende mye trafikk.

 

Jeg har også tenkt å bytte kabel mellom svitsj og ruter, men man får se hva det hjelper.

 

Noen andre som har forslag eller tips til hva det kan være og hva jeg kan gjøre?

 

 

adresser osv btw:

SERVER-IPMI, VM1 og VM3 er på samme fysiske nettverkskort (VMWare)

post-74970-0-34641700-1414005621_thumb.png

 

Liten pingtest fra pc1 nå:

Ping VG, Ruter og VM1 fra PC1.txt

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nevne at jeg på WLAN pinger ruteren greit, men internett har tap.

 

Mye tyder på at selve nettlinjen er stabil da IPTV-en som også er koblet i fibermodemet sliter med lagg.

Denne er dog koblet før ruter og det burde vel (som internett) ikke ha noe å si for LANet?

Lenke til kommentar

Leste litt om Broadcast storm og jeg må si jeg syns symptomene kan virke like.

 

Så Broadcast storm er noe jeg må feilsøke på.

Spørsmålet er hvordan, jeg jeg sette opp SNMP via software eller noe slikt? eller må jeg ha en slik "dings"?

 

Svitsjen er dum som et brø, og ruteren har ikke noe veldig avanserte verktøy for slik feilsøking.

Lenke til kommentar

Jepp, akkurat det. Ser ikke ut som noen broadcast-storm.

 

En ting jeg stusser på er at før du byttet ruter så kunne du trekke ut kabel mellom ruter og switch, og enhetene på switchen fikk fin kontakt igjen. Nå må du trekke ut kabel mellom switch og server, og da forsvinner alle problemene igjen?

 

Hvordan oppfører switchen/nettet/ruteren seg om du lar serveren være koblet ut en god stund? Er alle problemene da borte?

Lenke til kommentar

Siden du ikke mottar den trafikken serveren sender ut, så kan det ikke være broadcast-trafikk. Det må være unicast (eller multicast, ikke relevant), og ikke rettet mot din maskin. Om den trafikken går mot ruteren din, som vil være ganske naturlig, så vil nok ruteren knele mens det pågår.

 

Ville begynt med å la serveren være plugget ut en god stund, som du planlegger, for å se at det er den som er feilkilden. Så blir det å prøve å finne ut hvilken VM det er som pumper trafikk.

Lenke til kommentar

@j--

ja, du har et poeng der.

jeg kom hjem i dag, sjekket pingene og nettet var elendig, nappet ut server og alt fungerer supert.

har v'rt ute i tja 20 min nå uten problem, prøver ut kvelden og ser.

Ellers, dersom det ikke er feil på faktisk hardware elns og det er et av VM-ene mine er det nok windows server VMet da det var det jeg sjekket på. Men jeg kan jo også prøve å sjekke nettverk i vSphereClient (i den grad jeg ikke får timeout)

Men det får jeg ta til søndag elns da jeg ikke har tid før det-

 

@TMB: ja, de kablene som ilustrert på tegningen.

Lenke til kommentar

Ser ut som trafikken var på VM1:

post-74970-0-10755000-1414444758_thumb.jpg

 

Dersom jeg startet VMet uten nettverk (remote console via vmware) var det ikke problemer på nettet.

 

Jeg la dog merke til at cpu load når vmet var på nett var vesentlig høyere en offline.

 

 

Ingenting misstenkelig på network, men under cpu fant jeg noe rart

 

 

 

iptables.exe

Etter hva google sier kan dette være fare på fære

http://www.removeonline.com/iptables-exe/

 

 

jeg avsluttet iptables.exe prosessene, og renamet filen som å i windows katalogen.

den lot seg dog først slettet etter at jeg stoppet servicen tilhørende den.

 

Har rebootet uten at problemet tilbakekommer, så jeg tror det er løst.

 

Uansett for fremtiden, hva slags software skal man bruke for å beskytte windows server?

 

Nettet fungerer utmerket nå

 

post-74970-0-55612000-1414444884_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...