Gå til innhold

Likestilling har tatt av i gal retning,DB artikkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er da fantastisk. Skulle vært en del av stipendordningen. Velger du et utradisjonelt fag for ditt kjønn så får du ekstra spenn :) Smart :)

Vel, det burde ihvertfall gå "begge veier".

Selvfølgelig.

 

@T.F.T: Det skal du ikke se bort ifra. Hva har det med saken å gjøre forresten?

Lenke til kommentar

Diskriminerende ordning rett og slett. Man får penger på bakgrunn av kjønn. Dette er det motsatte av likestilling. Synd at enkelte jenter kan bli lokket til et studie de egentlig ikke ønsker, men fristelsen blir for stor.

 

Likestilling handler om like muligheter. Denne ordningen gir jenter en fordel.

 

Jeg har ingen respekt for likestillingsombundet overhodet.

Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig i at dette nok ikke har noen effekt. Skal man oppheve yrkes-kjønnsrollene må man begynne et annet sted. F.eks ved fødselen hvor kjønssosialiseringa begynner. Jenter får rosa og gutter får blått pledd.

Så rosa og blått er roten til all "onndskap"?

 

Kjønnsrollemønsteret har sine bilogiske grunner, gutter og jenter er forskjellig. Likestilling handler ikke om 50-50 fordeling, men om like muligheter og like rettigheter.

 

Så lenge man har like muligheter så er det ikke noe å snakke om. Enhver jente som vil bli ingeniør og som har den rette kompetansen kan bli det idag, og det e rikke vanskeligere for en jente enn en gutt.

Lenke til kommentar

Et typisk eksempel på at mange politikere tror at "two wrongs make a right". Det GJØR IKKE DET, tenk! Å gi kvinner fordeler fremfor menn for å forsøke å reversere tidligere mangel på likestilling er HELLER IKKE LIKESTILLING.

100% like rettigheter for begge kjønn er likestilling - verken mer eller mindre! (Kanskje kan det i forbindelse med rent biologiske situasjoner som fødsel være snakk om spesialtilfeller).

 

Edit: Kjønns- og rasekvotering er i alle situasjoner intet annet enn et særdeles feil og urettferdig forsøk på å bøte på samvittigheten.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Dette er da fantastisk. Skulle vært en del av stipendordningen. Velger du et utradisjonelt fag for ditt kjønn så får du ekstra spenn :) Smart :)

Hvorfor? Hva tjener samfunnet på det, som gjør at det skal være berettiget å bruke ekstra skattepenger? Og hva så med de som tilfeldigvis er av det kjønn som allerede er dominant i faget? Disse blir jo med en slik ordning diskriminert på det sterkeste. Du kan ikke bare se på helhetsbildet. Du må tenke på enkeltsjebnene inni dette. Det eneste rettferdige er at de best kvalifiserte kommer inn på en utdanningslinje eller blir ansatt i en jobb - og at tilfeldigheter som kjønn, rase, utseende osv. ses helt bort fra.

Lenke til kommentar

Jeg går på Høyskolen i Buskerud, på en av linjene som jenter fra neste år av får 25.000 kr for å velge... Flere elever på skolen har gått hardt ut mot administrasjonens "sløsing" med midler men det er ser ikke ut til å hjelpe.

Og forresten: Jeg har fått høre fra tilitsvalgte i klassen min at grunnen til denne stipendordningen ikke var "likestilling", men rett og slett å skaffe skolen PR...Og det har de faktisk klart :S

 

Men for all del, jeg støtter IKKE denne ordningen. Det er det fjerneste man kommer fra likestilling mener nå jeg. Jeg tror forresten ikke at dette vil få flere jenter til å velge å bli data/elektro-ingeniør. Tror faktisk de færreste vil velge utdanning på det grunnlaget. Det eneste som kanskje skjer er at noen jenter velger Høyskolen i Buskerud istedenfor en annen skole som også har samme linje, men som ikke gir deg stipend.

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
Dette er da fantastisk. Skulle vært en del av stipendordningen. Velger du et utradisjonelt fag for ditt kjønn så får du ekstra spenn :) Smart :)

Hvorfor? Hva tjener samfunnet på det, som gjør at det skal være berettiget å bruke ekstra skattepenger? Og hva så med de som tilfeldigvis er av det kjønn som allerede er dominant i faget? Disse blir jo med en slik ordning diskriminert på det sterkeste. Du kan ikke bare se på helhetsbildet. Du må tenke på enkeltsjebnene inni dette. Det eneste rettferdige er at de best kvalifiserte kommer inn på en utdanningslinje eller blir ansatt i en jobb - og at tilfeldigheter som kjønn, rase, utseende osv. ses helt bort fra.

Så og si nestren helt enig med deg, men ville moderert det litt. Angående kjønn, så vil menn ha en fordel i enkelte yrker grunnet fysikken, de som har et pent utseende har en fordel i enkelte andre yrker, og alder i seg selv kan være en fordel. Dette er helt naturlig og jeg ser ikke noe problem i det. Dessverre er det slik at man f.eks kan oppleve at de fysiske kravene til den samme jobben er forskjellig for mann og kvinnen.

Lenke til kommentar
Dette er da fantastisk. Skulle vært en del av stipendordningen. Velger du et utradisjonelt fag for ditt kjønn så får du ekstra spenn :) Smart :)

Hvorfor? Hva tjener samfunnet på det, som gjør at det skal være berettiget å bruke ekstra skattepenger? Og hva så med de som tilfeldigvis er av det kjønn som allerede er dominant i faget? Disse blir jo med en slik ordning diskriminert på det sterkeste. Du kan ikke bare se på helhetsbildet. Du må tenke på enkeltsjebnene inni dette. Det eneste rettferdige er at de best kvalifiserte kommer inn på en utdanningslinje eller blir ansatt i en jobb - og at tilfeldigheter som kjønn, rase, utseende osv. ses helt bort fra.

Tja, jeg modererte meg litt under, med at dette nok ikke utgjør noen forskjell. Men hvis dette er dråpen som får begeret til å flyte (i positiv forstand) for fagvalget til enkelte kvinner så er da det bare bra. Selv om jeg er enig i at det ikke er noen perfekt løsning. Forsåvidt så tar vel ikke denne ordningen noen rettigheter eller noe bort fra menn, det er bare kvinner som får noe ekstra.

 

Jeg er enig i at de best kvalifiserte skal komme inn, problemet er at for få kvinner søker ingeniørutdanning. var vel rundt 8% kvinner på denne skolen? Hvordan vil du få flere kvinner til å søke?

Lenke til kommentar
Dette er da fantastisk. Skulle vært en del av stipendordningen. Velger du et utradisjonelt fag for ditt kjønn så får du ekstra spenn :) Smart :)

Hvorfor? Hva tjener samfunnet på det, som gjør at det skal være berettiget å bruke ekstra skattepenger? Og hva så med de som tilfeldigvis er av det kjønn som allerede er dominant i faget? Disse blir jo med en slik ordning diskriminert på det sterkeste. Du kan ikke bare se på helhetsbildet. Du må tenke på enkeltsjebnene inni dette. Det eneste rettferdige er at de best kvalifiserte kommer inn på en utdanningslinje eller blir ansatt i en jobb - og at tilfeldigheter som kjønn, rase, utseende osv. ses helt bort fra.

Tja, jeg modererte meg litt under, med at dette nok ikke utgjør noen forskjell. Men hvis dette er dråpen som får begeret til å flyte (i positiv forstand) for fagvalget til enkelte kvinner så er da det bare bra. Selv om jeg er enig i at det ikke er noen perfekt løsning. Forsåvidt så tar vel ikke denne ordningen noen rettigheter eller noe bort fra menn, det er bare kvinner som får noe ekstra.

 

Jeg er enig i at de best kvalifiserte skal komme inn, problemet er at for få kvinner søker ingeniørutdanning. var vel rundt 8% kvinner på denne skolen? Hvordan vil du få flere kvinner til å søke?

ingen neker dem å søke, la dem søke hvis du har lyst til å gå det studiet

Lenke til kommentar
Forsåvidt så tar vel ikke denne ordningen noen rettigheter eller noe bort fra menn, det er bare kvinner som får noe ekstra.

 

Ehhh? Kvinner får en ekstra rettighet som menn ikke har. Ergo, menn har ikke samme rettighet som kvinner. Ergo, det er en diskriminerende ordning.

 

Jeg er enig i at de best kvalifiserte skal komme inn, problemet er at for få kvinner søker ingeniørutdanning. var vel rundt 8% kvinner på denne skolen? Hvordan vil du få flere kvinner til å søke?

 

Hvorfor ikke la kvinner få søke på det de vil søke på og ikke ta i bruk penger som lokkemiddel? Hva godt komme rut at å manipulere kvinner? En slik ordning er jo bare med på å fremprovosere en nedlatende holdning fra berørte menn mot kvinner. Dessverre.

 

Kvinner har jo like gode muligheter til å søke på de aktuelle studiene som menn, så hva er egentlig problemet? Om det kun er 8% kvinner der, så betyr ikke det at kvinner er blitt diskriminert vekk. Det betyr bare at det ikke er så mange kvinner som har lyst til å studere der, så da må de vel få lov til å studere andre steder uten at man skal sette igang tiltak for å presse de inn på studier de ikke ønsker å ta....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...