Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

*banne høyt og kraftig*

*masse edder og galle*

 

 

Jeg strøyk! :(

1 av 2 i VK2 IKT-Driftsfag, Adolph Øien VGS 2005.

Til tross for godt besvart oppgave, og suveren løsning med klient, var det ikke godt nok.

*mer banneord*

 

 

Bestemmer jeg meg for å ta den på ny, ødelegges ferieplanene mine helt

 

*cry*

5128116[/snapback]

 

 

aww... trasig..

 

Kom de ikke med en beskrivelse om hvorfor det ikke var godt nok ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg strøyk! :(

1 av 2 i VK2 IKT-Driftsfag, Adolph Øien VGS 2005.

Til tross for godt besvart oppgave, og suveren løsning med klient, var det ikke godt nok.

*mer banneord*

 

 

Bestemmer jeg meg for å ta den på ny, ødelegges ferieplanene mine helt

5128116[/snapback]

 

Fikk du noen begrunnelse for det da? I såfall hadde jeg klaget, om du fikk tilbakemelding om at oppgaven var godt besvart og løsningen virket.

 

Du kan vel ikke legge ut besvarelsen, så muligens kan vi se hva ting strandet på? (og så får dere andre som skal ta fagprøven lære hva de skal unngå).

 

Mitt råtips, siden du sa at oppgaven var enkel i første posten din, at du glemte av vesentlige elementer som skulle inn i løsningen eller ting du burde ha tenkt på uten at oppgave understreket det (f.eks. om det oppsett av nettverk fra grunn, at du glemte å ta hensyn til sikkerhetsproblematikk).

Lenke til kommentar
Hmm... Da sitter man her med fagprøven da.

Holder på med planleggingen nå, må si jeg har fått en meget enkel oppgave.

Men det betyr vel bare at jeg må arbeide hardt for å få Meget.

 

Det vanskeligste føler jeg er planleggingsdelen, resten vil gå greit.

Med 8 times arbeidsdag, vil jeg få mye dødtid å skrive dokumentasjon på.

5084339[/snapback]

 

 

*banne høyt og kraftig*

*masse edder og galle*

 

 

Jeg strøyk! :(

1 av 2 i VK2 IKT-Driftsfag, Adolph Øien VGS 2005.

Til tross for godt besvart oppgave, og suveren løsning med klient, var det ikke godt nok.

*mer banneord*

 

 

Bestemmer jeg meg for å ta den på ny, ødelegges ferieplanene mine helt

 

*cry*

5128116[/snapback]

 

 

Tok du kanskje litt for lett på denne oppgaven. Hva skjedde sidne du strøyk?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har tenkt å gå IKT på heimdal neste år, men lurer litt på hvilke muligheter det er etter. Som høyere utdanning. Jeg tenkte på programmering og slikt. Men det kreves 2mx/2my/3mx e.l. Er det noen måte å få det på kurs? Noen andre som har gått ikt for så å ta høyere utdanning?

 

btw, vet det ikke stemmer i forhold til topic, men spør uansett :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da er fagprøven min endelig overstått, det tok meg et halvt år lenger enn nødvendig før jeg omsider fikk sendt inn søknad om oppmelding.

 

Jeg har bestemt meg for å legge ut oppgave, planlegging, og dokumentasjonen jeg lagde for fagprøven jeg hadde, slik at dere som etterhvert skal ut i ilden får se et eksempel på prøve samt besvart oppgave.

 

Mandag klokken 09:00 kom sensoren og leverte oppgaven:

Fagprøve - Oppgave.doc

Satt en times tid og dannet meg stikkord og skisse for oppgaven, før jeg satte meg ned og skrev planleggingsdelen.

 

Samme dag, klokken 16:00 sendte jeg inn planleggingsdelen:

Fagprøve - Planleggingsdel.doc

 

Dagene gikk fort unna, og ting hadde ikke gått helt som planlagt mht. tidsforbruk. Jeg anbefaller dere som skal opp til å sjekke at alt fungerer som det skal på utstyret som skal benyttes. Jeg hadde desverre ikke tid til dette, da jeg mottok utstyret dagen før fagprøven, så jeg var nødt til å frigjøre en annen server enn den jeg i utgangspunktet hadde tenkt til å benytte. Dette førte blandt annet til at jeg ikke brukte så mye tid på policier og lignende.

 

Etter 3 ½ dagers arbeid, sendte jeg inn dokumentasjons-delen:

Fagprøve - Dokumentasjon.doc

 

Fredag kl 08:15 ankom sensorene, jeg hadde i utgangspunktet regnet med at de ikke kom før kl 09:00 - så jeg hadde planlagt å ta en siste kikk på oppsettet før sensorene kom. Ikke gjør den samme feilen og regn med sånne ting!

Sensorene fikk utdelt hver sin del av dokumentasjonen, og satt og så igjennom dokumentasjonen igjen (de hadde lest igjennom dagen før òg), og stilte meg noen korte rutine-spørsmål bare for å få bekreftet at jeg visste hva jeg hadde satt opp.

De ba meg om å vise de hva jeg hadde gjort, jeg startet i samme rekkefølge som det jeg hadde dokumentert - altså fra brannmuren, og videre. Jeg forklarte underveis hvorfor jeg hadde satt så strenge regler i brannmuren, jeg illustrerte hvordan jeg kunne fjernstyre firmaet jeg hadde satt opp løsning for på en sikker måte. Det er fort gjort å glemme ting under denne praktiske fremføringen av oppgaven din, så dersom sensorene er usikre så kan det lønne seg å ha gjort dette på forhånd. Sensorene har en rutine-liste som de spør og krysset av etterhvert, her lønner det seg å komme sensorene i forkjøpet, og forklare og begrunne alt du har gjort - det så ut til å imponere! :)

 

Etter at sensorene hadde satt et stort OK kryss over listen sin, så ba de meg gå å ta en kaffe, slik at de kunne lage noen feil som jeg skulle rette. Etter å ha ruslet rundt og drukket kaffe en 20 minutters -tid, så ble jeg omsider hentet inn.

Det første problemet de hadde generert, var at WYSE-terminalene (tynnklientene) ikke fikk koblet til terminal-serveren, istedenfor så fikk den timeout. Jeg gikk til server 1 (domenekontrolleren) og sjekket at jeg fikk koblet meg til terminal-serveren, på denne måten fant jeg ut at problemet ikke lå hos terminal-serveren, og ettersom WYSE-terminalen henter konfigurasjonen sin fra TFTP-området på terminal-serveren, så gikk jeg igjennom konfigurasjons-filen der. Her hadde de laget et mellomrom under IP-adressen til terminal-serveren, jeg rettet opp i dette, og sjekket at jeg fikk koblet meg opp.

Merk: Her kunne de også ha funnet på å legge til et ekstra punktum i IP-adressen, eller byttet ut et tall eller lignende.

Det neste problemet var en grei sak, de gikk på WYSE-terminalen og sa at de ikke kom på www.vg.no. Jeg sjekket om man kom seg på andre nettsider, noe man gjorde. Jeg gikk dermed til domenekontrolleren og så igjennom DNS instillingene, her hadde de lagt til en forwarder på www.vg.no, som pekte til localhost, jeg fjernet denne og tok en omstart av serveren, og sjekket at det fungerte.

 

De var dermed enige om at jeg var kvalifisert til karakteren; Meget Godt.

 

 

Så da kan jeg omsider trygt kalle meg en fagmann :) Jeg håper noen kan ha nytte av dette, jeg husker iallefall selv at jeg lurte litt på gangen i dette før jeg endelig mottokk oppgaven. Sensorene er nøye på å sikre seg om at det er du som har satt opp dette, og at du kan snakke for deg når det gjelder valgene som er gjort.

 

Lykke til dere som skal opp! :thumbup:

 

EDIT: Oida, visste ikke tråden var så gammel :blink: Jaja...

Kan uansett nevne at jeg også ble spurt litt om redundanse, da jeg ikke hadde tid til å sette opp noen god besvarelse ved dette utenom backup. Her nevnte jeg nytten av Symantec System Restore, som lager et backup-image av serveren, som kan restores på en server helt uavhengig av maskinvare iløpet av minutter.

Jeg nevnte også muligheten for virtualisering, kombinert med load balancing. Altså at jeg setter opp 2 identiske servere, som bruker VMWare med Windows SBS 2003 og Windows STD 2003 på hver server, og bruker muligheten for at dersom en server går ned, så tar den andre over - Når dette kombineres med nevnte backup-rutiner så vil man ha et nett med så godt som 100% oppetid.

Endret av jh_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer, AvieN.

 

Jh_

Flott at du la inn fagprøven din, med oppgave og alt. Var det bare nettverket du skulle designe og sette opp. Ingen fagprogram, rettigheter, sikkerhet rundt sensitiv informasjon og slik? - må si at det var en veldi god dokumentasjon du hadde skrivd. Lure på hvordan fagprøven min kommer til og bli. Men det er jo over et år frem i tid nå. Hvem er det som velger ut fagprøven for deg?

Lenke til kommentar
Jh_

Flott at du la inn fagprøven din, med oppgave og alt. Var det bare nettverket du skulle designe og sette opp. Ingen fagprogram, rettigheter, sikkerhet rundt sensitiv informasjon og slik? - må si at det var en veldi god dokumentasjon du hadde skrivd. Lure på hvordan fagprøven min kommer til og bli. Men det er jo over et år frem i tid nå. Hvem er det som velger ut fagprøven for deg?

7621031[/snapback]

Bare hyggelig om det kan være til hjelp for noen :)

 

Det var ingen spesifikke krav utenom fagprøven. Under en fagprøve så er det man selv som setter grensen for hva man kan gjøre ut av det, men det er begrenset hva man kan gjøre på 3 ½ dag. Jeg tror sensorene velger fagprøven, og legger vekt på forskjellige ting utifra hva slags jobb man har innen yrket. Dersom sensorene synes å mangle viktige ting i dokumentasjonen, så spør de deg om dette under den muntlige delen.

 

Du nevner rettigheter, dette står under Policier i dokumentasjonen. Det ble ikke dokumentert noe utover dette, da jeg ikke fikk tid til det.

 

Når det gjelder sikkerhet rundt sensitiv informasjon; dette var det første jeg spurte om etter å ha mottatt oppgaven, jeg fikk som svar at jeg gjerne kan skrive litt om det for å vise at jeg forstår det. Her valgte jeg kun å spesifisere at det finnes regler rundt internett og legekontorer, og skrev en alternativ løsning dersom man skulle satt opp et system etter forskriftene. Jeg satt også strenge regler i brannmuren. Jeg gikk ikke noe inn på fysisk sikring, men man skal ikke se bort ifra å kunne bli spurt om dette.

 

Bare det at du har begynt å tenke frem i tid (på fagprøve) gjør at du sansynligvis klarer prøven med glans. Den er ikke vanskelig, men det som skiller bestått og bestått meget er at du viser veldig god forståelse for faget, og gjerne imponerer sensorende ved å sette opp et litt mere avansert system enn man egentlig trenger. Jeg kunne ha løst og bestått denne prøven på veldig kort tid om jeg ville, men jeg valgte å gjøre mer ut av det enn jeg egentlig trengte.

 

Skjønte ikke hva du mente med fagprogram? :hmm:

 

 

@ jh_

fin prøve ;) nå er det nesten så jeg gruer meg til ett og et halvt år :p

 

Men jeg lurer litt på om det er best å ha mange bilder i dokumentasjonen eller slik som du har gjort, og omtrent ikke ha noe...

7621785[/snapback]

Takk :) Jeg tror dette med bilder avhenger fra sensor til sensor, men de som skal opp innen yrket hvert år blir innkalt til et slags møte hvor man får møte sensorene, man får en briefing, og kan stille spørsmål. (Iallefall i Buskerud)

Lenke til kommentar

 

Skjønte ikke hva du mente med fagprogram? :hmm:

 

 

Program som den legen/sykepleiere måtte ha, og trenger for og kunne gjøre sin jobb. (for f.eks skrive ut sykemeldinger, registering av diverse ting og tang)

 

Men det sto vel bare i oppgava di at det var bare nettet du skulle sette opp. Men litt dumt så sett. Vist du ville ha valgt åpen kildekode. Da det er litt vanskligt med implatering av diverse fagprogram som krever windows. Men som du skreiv, så er det nok opp til deg og velge og skrive om dette.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke hva du mente med fagprogram? :hmm:

Program som den legen/sykepleiere måtte ha, og trenger for og kunne gjøre sin jobb. (for f.eks skrive ut sykemeldinger, registering av diverse ting og tang)

 

Men det sto vel bare i oppgava di at det var bare nettet du skulle sette opp. Men litt dumt så sett. Vist du ville ha valgt åpen kildekode. Da det er litt vanskligt med implatering av diverse fagprogram som krever windows. Men som du skreiv, så er det nok opp til deg og velge og skrive om dette.

7622338[/snapback]

Jeg jobber til daglig som IT-konsulent, så å kunne anbefalle samt skrive om bruk av programvaren som bør brukes til leger/sykepleiere er heldigvis utenfor mitt felt.

Ved det jeg nevnte om at sensorene deler ut fagprøver etter hva kandidaten jobber med til daglig innen yrket, mener jeg at dersom du f.eks. jobber som en datansvarlig på et legekontor - så ville du mest sansynlig fått spørsmålene som du nevner.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei.

 

har fagprøve i IKT-Driftsfag førstkommende manda! :ohmy:

 

å gruer meg noe skrekkelig!

 

har aldri jobbet med server her på jobb før, å det ble heller ikke sendt inn noe forslag til fagprøve.

 

har fått stikkord fra sensor om hva jeg skal gjennom:

Win2k3

Logon script

Routing and remot accsess

Feilsøking

 

 

å nå er nærvene kommet for fult!

 

har nettopp begynt et relativt stort prosjekt innenfor server for å få et lyn kurs i det.

 

så langt har jeg satt opp servern med dns å dhcp, laget bruker profiler å logonscript(har kun patha opp hjemme område i logon scriptet så er ikke all verden)

 

men det jeg sliter mest med for tiden er hvordan i vide værden jeg begrenser felles område og hjemme område, har laget 2 mapper på disken som er felles å en katalog der alle hjemme områdene legger seg under men slik som dt er nå har de jo hele disken tilgjengelig! har bare et par dager å få svar på hvordan jeg fikser dette:/ (som dere ser har jeg alt laget en tråd om dette men så ikke da at det var en eget emne om fagprøven her)

 

å til de av dere som har hat fagprøven, hvor avansert vil de ha det? for han sa i tlf til en enkel server, men lurer på om han lager en feil på servern for meg siste dagen, å jeg er som sagt helt ny i server verden å er redd for han lager en komplisert feil :(

 

alle tips å råd tas i mot med et kjempe takk(det er om jeg står da;P)

 

mvh

vyrezx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...