Gå til innhold

Forbrede meg til W10


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skal oppgradere til W10 snart, har ikke gjort dette før siden jeg føler at det forsatt er I BETA og er redd at noen program jeg har vil slutte å virke. Når jeg først oppgraderer til W10 skal jeg ha en ny HDD og SDD, og formatere absolutt alt på PC'en slik at den er helt ny. Jeg tenker jeg skal backe up et par ting som: Installerte programmer og bilder, kanskje et par settings og.

Hvordan ville dere gått frem? Slik ser det ut som jeg kommer til å gjøre det slik:

 

1: bruke windows backup program til å backe up et par ting, og legge da backup filen i en USB disk

2: På windows explorer, så finner jeg alle drivsa mine og høyre klikker på hver og en av de enkelte jævlane og trykker formaterer dem. Hva skjer hvis jeg formaterer OS disken? 

3: Nå sitter jeg igjen med black screen siden alle HDD/SDD er formatert. Installerer Windows ISO.

4. Done.?

 

Ville dere ha endret noe på prossessen?

 

Og naturligvis har jeg da et par spørsmål:

 

1: Jeg har en Intel disk SDD (120GB) siden 2012. Også fikk jeg 3 Samsung SDD disker som har c.a 78% liv igjen ifølge Hardware Monitor. Jeg tenker å lagre alt av spill på disse diskene, så da blir det vel naturlig med RAID 0?

Ville dere ha blandet disker med hverandre i RAID 0, når diskene kan være utslitt siden jeg fikk de på jobben gratis etter at de var brukt i noen år.

 

2: Siden jeg skal ha en ny SDD til å installere Windows 10 på (Intel disken begynner å bli treg) så lurer jeg på hva som er best av SDD, som er både stabil (lever lenge) og RASK? Altså, skikkelig rask. (Ingen PCI SDD'er da.)

 

3: Burde jeg gå for Seagate Barracuda HDD, eller WD HDD? Hvis dere så da mener WD, hvilken av dem? Black (de er vel skikkelige raske?^^), grønn, eller rød?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OS disken formaterer du når du skal installere windows igjen, du får ikke formatert den fra windows når denne er bootet fra den samme disken, selvfølgelig.

 

Jeg vet det, men har merket at Windows gjør en elendig jobb. Jeg velger alltid når jeg reinstallerer windows at jeg skal ha en helt ny kopi av Windows og de ender opp med å backupe gamle windowsen min alikevel (altså ingen formatering), men jeg kan jo prøve igjen. 

hva betyr det at "Google" leser inglegget mitt?

Lenke til kommentar

 

OS disken formaterer du når du skal installere windows igjen, du får ikke formatert den fra windows når denne er bootet fra den samme disken, selvfølgelig.

 

Jeg vet det, men har merket at Windows gjør en elendig jobb. Jeg velger alltid når jeg reinstallerer windows at jeg skal ha en helt ny kopi av Windows og de ender opp med å backupe gamle windowsen min alikevel (altså ingen formatering), men jeg kan jo prøve igjen. 

hva betyr det at "Google" leser inglegget mitt?

 

 

At folk kan få opp denne tråden direkte fra google regner jeg med.

Lenke til kommentar

 

 

OS disken formaterer du når du skal installere windows igjen, du får ikke formatert den fra windows når denne er bootet fra den samme disken, selvfølgelig.

 

Jeg vet det, men har merket at Windows gjør en elendig jobb. Jeg velger alltid når jeg reinstallerer windows at jeg skal ha en helt ny kopi av Windows og de ender opp med å backupe gamle windowsen min alikevel (altså ingen formatering), men jeg kan jo prøve igjen. 

hva betyr det at "Google" leser inglegget mitt?

 

 

At folk kan få opp denne tråden direkte fra google regner jeg med.

 

 

Bruker du Windows 10?

 

Hvis ja, hadde du mange program du hadde lasta ned på W7,8.1 før du oppgraderte? Merka du problemer med programmane når du oppgraderte til W10? 

Lenke til kommentar

 

 

 

OS disken formaterer du når du skal installere windows igjen, du får ikke formatert den fra windows når denne er bootet fra den samme disken, selvfølgelig.

 

Jeg vet det, men har merket at Windows gjør en elendig jobb. Jeg velger alltid når jeg reinstallerer windows at jeg skal ha en helt ny kopi av Windows og de ender opp med å backupe gamle windowsen min alikevel (altså ingen formatering), men jeg kan jo prøve igjen. 

hva betyr det at "Google" leser inglegget mitt?

 

 

At folk kan få opp denne tråden direkte fra google regner jeg med.

 

 

Bruker du Windows 10?

 

Hvis ja, hadde du mange program du hadde lasta ned på W7,8.1 før du oppgraderte? Merka du problemer med programmane når du oppgraderte til W10? 

 

 

Jeg har 4 HDDs og 2 SSD disker, har ikke hatt et eneste problem med overgangen til w10 utenom en del småting de kommer til å endre fremover uansett. 

 

Dog er det heller ikke noen grunn til å oppgradere enda, det er ikke mye ytelsesforskjell, så om du ikke vil oppgradere pga. utseendet og slikt er det fint mulig å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: bruke windows backup program til å backe up et par ting, og legge da backup filen i en USB disk

2: På windows explorer, så finner jeg alle drivsa mine og høyre klikker på hver og en av de enkelte jævlane og trykker formaterer dem. Hva skjer hvis jeg formaterer OS disken? 

3: Nå sitter jeg igjen med black screen siden alle HDD/SDD er formatert. Installerer Windows ISO.

4. Done.?

1 - Backup er alltid bra! Ikke bare når du innstallerer Windows på nytt.

2 - Du trenger ikke formatere noen av "de jævla drivsa" når du skal innstallere Windows på nytt.

3 - Har du kjøpt en Windows 10 lisens? Hvis du har tenkt å bruke gratis oppgradering av Windows må du først innstallere på en eksisterende Windows.(Når denne er aktivert kan du foreta en "clean install")

4 - Done

Lenke til kommentar

1: bruke windows backup program til å backe up et par ting, og legge da backup filen i en USB disk

2: På windows explorer, så finner jeg alle drivsa mine og høyre klikker på hver og en av de enkelte jævlane og trykker formaterer dem. Hva skjer hvis jeg formaterer OS disken? 

3: Nå sitter jeg igjen med black screen siden alle HDD/SDD er formatert. Installerer Windows ISO.

4. Done.?

1 - Backup er alltid bra! Ikke bare når du innstallerer Windows på nytt.

2 - Du trenger ikke formatere noen av "de jævla drivsa" når du skal innstallere Windows på nytt.

3 - Har du kjøpt en Windows 10 lisens? Hvis du har tenkt å bruke gratis oppgradering av Windows må du først innstallere på en eksisterende Windows.(Når denne er aktivert kan du foreta en "clean install")

4 - Done

 

Ja men vil at alt skal være ny, sist jeg re installerte Windows, så hadde jeg igjen filer på HDD osv.

Lenke til kommentar

Her har du en god måte å gjøre det på :

 

1 : Finn ut hva du behøver av programvare på Windows 10 og sjekk om det er noen problemer med å kjøre disse. Om det er problemer sjekk om du kan bruke alternative programmer.

 

2 : Sjekk om du har et Nvidia skjermskrot , har du det bør du vente litt til , fortsatt ustabile drivere (men du kan finne en ok driver om du er villig til å teste flere , men det kan fort bli rot ).

 

3 : Har du god kontroll på hvordan du legger inn programvare på harddisken sier det seg selv at du bruker den SSD'en som er kjappest og har best helse til Windows , hvis ikke anbefaler jeg den som har mest lagringsplass.

 

4 : Dobbeltsjekk om mulig at ingen av duppedittene dine vil få problemer i Windows (eller om det er kritisk at du har disse ) .

 

5 : Sørg for å lagre all viktig informasjon som du ikke kan laste ned på nytt ( Dokumenter , bilder , lagrede savegames ) og ha dette klart til installasjonen av disse.

 

6 : Lag en liste over hva som skal legges inn på Windows 10.

 

7 : Bruk administrative verktøy , diskbehandling og kjør på derifra , så oppstart via USB enhet for å formatere C disken ( du har selvsagt nå fjernet den disken som du bruker som backup ) og eventuelle andre disker med et verktøy du har lastet ned til dette formålet.

 

8 : Legg inn Windows 10 , så alt av drivere til alle dine enheter , sjekk at det funker , så programvaren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...