Gå til innhold

Hvor viktig er fravær fra vgs?


Anbefalte innlegg

Jeg så nå på fraværet mitt fra dette året, og til sammen er de 3 dager og 12 klassetimer. Jeg ser at det er ganske mange, og lurte på hvor viktig fravær er i forhold til videre utdanning?

 

Er på studiespes, realfag nå og tenker å ha master i noe. 

Vil fravær/annmerkninger fra vgs telles i jobbsøking (som sommerjobb) etter man har startet på universitetet? og ser universitetet på fraværet ditt når du søker inn?

 

og er antallet dager/timer jeg har vært borte veldig mye i forhold til "fare" skalaen?

 

 

Takk for alle svar. Ser at noen har missforstått, disse fraværene er kun fra i år, 2 vgs. Mye av det var pga. helse/legetimer, men ogsåen del pga. lærere jeg ikke tålte å høre på i visse dager.

Endret av Bacosack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette totalt for alle tre årene ? Høres uansett ikke ut som noe problem. Fravær har ingenting å si på søknader til senere studier. Det kan ha noe å si for fremtidige arbeidsgivere. Uansett er ikke 3 dager og 12 timer mye , uavhengig av om det kun er på ett år eller på alle 3 år. 

Lenke til kommentar
Personlig så hadde jeg over 53 dager og 132 enkelttimer fravær, i tillegg så fikk jeg nedsatt i både orden og oppførsel.

 

Til offentlig høyere utdanning, så er det kun karaktergjennomsnittet som teller, altså er det ikke en faktor der. Og når du er ferdig med din Bachelor/Master så er det bare karakterer derfra og eventuelle relevante referanser arbeidsgiver er interessert i.

 

Hadde flere ulike deltidsjobber i sommerferiene mens jeg gikk på VGS, og har stort sett hatt en deltidsjobb ved siden av studiet. Men heller ikke her er det noen som har vært interessert i vitnemålet mitt.

 

Den eneste gangen noen har spurt om det var i forbindelse med et intervju for opptak til en privatskole (Westerdals). Jeg svarte da helt ærlig at det var fordi VGS stort sett kjedet meg, at jeg i stedet brukte tiden på egne prosjekter, men at alt av jobbreferanser kunne bekrefte at jeg aldri hadde vært borte en eneste dag fra jobben. Det telte selvfølgelig negativt (derfor de tok det opp), men ble likevel tilbudt skoleplass etter intervjuet.

 

Det er derimot svært viktig for de som går yrkesfag, da fraværet er noe de typisk ser på i forbindelse med opptak til praksisplass. I tillegg så finnes det selvfølgelig noen arbeidsgivere som kan være interessert om du ikke har noen tidligere jobberfaring eller referanser, da det gjør vitnemålet ditt til den eneste kilden som kan fortelle dem noe om hvorvidt du er "pålitelig" eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter opplæringslovforskriften § 3-47 tredje ledd kan du kreve at skolen oppgir begrunnelse for fraværet, så lenge du kan dokumentere hva årsaken til fraværet er.

 

 

 

Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet.

 

Etter omstendighetene kan dette redusere betydningen av fraværet i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg har mistet jobbtilbud på grunn av fraværet. Jeg hadde kun A og B fra høyere utdanning, og da jeg var på jobbintervju for et stort prestisje selskap etterspurte de vitnemålet fra videregående - nemlig for å se karakteren for orden og adferd, samt. fraværet fra videregående. 

 

Av erfaring kan jeg fortelle deg at karakterene i orden og adferd samt fraværet teller svært mye også etter endt videregående.
3 dager og 12timer er ikke mye på 3 år.

 

Har du kun kjedelig fag en dag? Møtt opp og ikke følg med i timen for å unngå fraværet er tipset mitt i forhold til å ikke møte opp. Du kan miste drømmejobben din, hvis du ikke gjør det, slik jeg gjorde det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mistet jobbtilbud på grunn av fraværet. Jeg hadde kun A og B fra høyere utdanning, og da jeg var på jobbintervju for et stort prestisje selskap etterspurte de vitnemålet fra videregående - nemlig for å se karakteren for orden og adferd, samt. fraværet fra videregående.

 

Hmm, kjedelig å høre. Hvilken bransje/utdanningsretning var dette? Personlig så har jeg stort sett arbeidet mot bransjer der karakterer teller 1/3 og portefølje resten. Men nå holder jeg på å endre retning, så mulig jeg støter på noen som er litt mer interessert i vitnemålet mitt fra VGS da…)

 

På sett og vis så er det også litt forståelig om det var et større selskap. De får inn flere hundre søknader, og alle kandidater som ikke har A- eller et veldig sterkt B-snitt kastes rett i søpla. Om en da kommer rett fra universitetet, har ingen relevante attester eller referanser, så blir det som jeg skrev i forrige post - at vitnemålet fra VGS da blir den enkleste måten å skille "klinten fra hveten" (uten at jeg nødvendigvis er helt enig i at det er det de alltid gjør).

Lenke til kommentar

Vell jeg kom meg inn på politihøgskolen med svært mye fravær. Det var vel XX dager og XXX timer. Jeg tok deler av VGS svært lite seriøst og ble straffet ganske hardt for det i ettertid. Det ble en del lesing og privatisteksamener for å komme meg videre i livet :)

Veldig merkelig av en arbeidsgiver å forhøre seg om vitnemål fra videregående når man kan skilte med gode karakterer fra lengere høyere utdanning. Min erfaring er at de fleste endrer seg fra tiden på VGS - både i moedenhet, ansvar og disiplin. De dårligste på VGS er ikke nødvendigvis de dårligste på høyere utdanning. Studieteknikken er annerledes og det er vel for de fleste langt mer motiverende å studere det man vil bli på høyere, enn å sitte å lese masse generelle ting du ikke er interessert i på videregående.

På VGS grudde jeg meg til å ta fatt på uka og å åpne bøker var pyton. Nå gleder jeg meg til forelesninger og kjøper bøker for dyre dommer. 

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Er dette totalt for alle tre årene ? Høres uansett ikke ut som noe problem. Fravær har ingenting å si på søknader til senere studier. Det kan ha noe å si for fremtidige arbeidsgivere. Uansett er ikke 3 dager og 12 timer mye , uavhengig av om det kun er på ett år eller på alle 3 år. 

Det er kun fra 2vgs som er i år. Var noe bekymret da omtrent alle skole kameratene mine har nærmest ingen fravær. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...