Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

 

Du får mene hva du vil men sånn sier den store kloke boka at det er.

 

 

 

Her er det du siterte og kan ikke se noen steder at du lovlig kan gjøre inngrep i den faste elektriske installasjonen, tilkoblet eller ikke.

Du kan kun lovlig å utføre arbeid på elektrisk utstyr som er tilkoblet med plugg med visse begrensninger.

Utstyr som i sin tur igjen ligger under FEU.

 

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

 

du er skikkelig kverulant og ignorant på akkurat dette. vet du det?

 

du kan legge alle ledningene du vil på veggen og gjøre det du vil.

men du kan ikke få strøm i disse ledningene du har lagt til, det må du ha elektriker til for å koble deg til

 

Det samme står i begge vedlegg/sitat

 

Nei du har ikke lov til å koble på 230v nettet, nei du har ikke lov til å koble ledninbger på husets system.

men du har lov til å legge ledningene utpå veggen, du har lov til å legge alle ledninger i huset som er utpå vegge. men du får ikke lov å få strøm i dette før du får en elektriker inn i hus.

 

hvor vanskelig skal det være å forstå???

blir provosert til de grader når jeg må skrive det samme 1000 ganger.

 

hvis du ikke tror meg eller ikke finner noe så gå i morra til en elektriker å spør og spør spesifikt og gjerne vis begge vedlegg/sitater og spør spesifikt om man har lov til slik som jeg sier.

 

du får nøyaktig samme svar som jeg gir deg her, enten du liker det eller ei

 

Du får bli så provosert du bare vill men J: lar deg ikke jobbe på den faste installasjonen selv om elektriker kobler den til senere, det er jo brudd på normen jeg la ut.

Du mener vel ikke at du får legge opp en fast installasjon når normen sier "Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personell og ved bruk av egnet materiell"

Ut fra det du skriver kan vi bare slette denne normen eller korte den ned til egnet materiell og gi frislipp på åpne installasjoner sålenge en fagkyndig spenningssetter det hele.

Hele det avsnitte kunne vært korta ned til bar del J: om det kunne tolkes slik du gjør det.

Jeg skulle gjerne sett forsøket på å sno seg unna i en rettssal der noe du har gjort har forårsaket brann.

Tror du dommeren vektlegger del J: i din favør nå?

Den skal du nok slite lenge med.

 

Tolkningen er for øvrig som følger.

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

Dette gjelder altså for lavvoltsanlegg med 230V tilførsel og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip

Mere snip

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

 

Det var jeg trodde. Men i denne tråden, var ikke @arne22 enig. Hva gjelder, og hvor har du hentet sitatet fra

Lenke til kommentar
Elektriske arbeider
Selv om alle kan kjøpe elektrisk materiell
beregnet på fast montasje i butikken, er det
kun elektroinstallatør som har lov til å
installere fast utstyr
som tilkobles uten ledning
og støpsel.
Visse, enkle koblinger som taklamper,
lampettbrytere og støpsler kan du gjøre
selv, se www.dsb.no for en oversikt.

hva annet pleier man å koble utpå veggen?

man legger ikke opp 20/25ampere kurs til bad/kjøkken utpå veggen
det som er at 16ampere kursene rundt i huset går inni veggen men kan benyttes utenpå veggen. og det er dette der er snakk om. du kan legge ledninga utpå veggen men du kan ikke koble deg til der det går inn i veggen og får strøm ifra.
hvilke støpsler har du i huset som ikke er 16ampere eller mer?
Lenke til kommentar

Stikkontakt2,%20varmgang.jpg

 

 

enn hva med denne? det er og støpsel

for å legge til litt mer så har eldre anlegg 10ampere kurser rundt i huset. men de nye pålagte systemene operer med 16ampere pga vi har fått mye mer elektroniske duppedingser de siste årene

saken står fortsatt den samme at du kan legge ledningene selv men ikke koble på selve strømmen.
gå å spør din lokale elektriker. enten du er kverulant elelr ikke så vil du få samme svar som jeg gir deg, du kan legge ledningene selv men ikke få strøm i de uten at en elektriker gjør den ene koblinga

da vil han også si at <når jeg komemr hjem til deg å koble på så vil jeg gå over det du har koblet og sjekke at allt er ok før ejg kobler på selve strømmen>

Lenke til kommentar

Det øverste på bildet er et støpsel, det nederste er et stikk eller stikkontakt.

Støpsler ligger ikke under NEK normen engang, der gjelder FEU.

Men for stikkontakten og alt det faste gjelder NEK og den sier ingenting om at man ikke kan legge opp 10A kurser, bare at anlegget skal være hensiktsmessig og at boligen når det kommer til boliger skal ha 2 alternative oppvarmingsalternativer uten å fastsette at en av dem skal være strøm.

 

BTW. jeg trenger ikke å spørre min lokale elektriker da jeg er en av dem om du ikke har skjønt det enda.

Jeg jobber i en bedrift med stor faglig tyngde med en ledelse som er meget opptatt av at vi ansatte skal ha god forståelse av forskriftene og normene.

Installatøren vår kan man vel kalle en skikkelig nærd for han sitter tilstadighet med nesa ned i forskjellige problemstillinger innen regelværket.

Og utklippet jeg la ved tidligere er scannet rett av NEKen jeg har med meg i bilen hver dag.

 

Men jeg vet også om at mange går over det kundene har gjort selv og således tatt på seg eventuelle feil kunden har gjort uten at det er oppdaget.

Ville du gjort det for andre når du har betalt for å gjøre jobben selv?

Ikke jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar

hehe

spiller ingen rolle hva de er. de to har du ikke lov å røre no matter what (privatperson)
grunnen til dette er flere:
-den ligger skjult
-det er 20ampere i eldre og 25ampere i nytt anlegg
-varme grunnet skjult og mye strøm
-det er kjøkken kursen og den har du ikke lov å rote med
-det er komfyr og komfyr lager mye varme og bruker mye strøm og man har ikke lov å fikle med komfyren

 

det bildet jeg la til er NO NO uansett så lenge man ikke er sertifisert

det bildet du la til så kan du legge til stikkontakten også og det er lovlig så lenge det er utpå veggen og elektrikeren kobler på selve strømmen.

hvis du er elektriker så burde du ha mye bedre forståelse av lovverket og diskutert dette med de andre for lengst for jeg har enda ikke møtt en eneste en elektriker som sier det er ulovlig å koble selv utpå veggen og dermed få elektrikeren på besøk for tilkobling til 230v nettet

 

Men jeg vet også om at mange går over det kundene har gjort selv og således tatt på seg eventuelle feil kunden har gjort uten at det er oppdaget.

Ville du gjort det for andre når du har betalt for å gjøre jobben selv?

Ikke jeg i hvertfall.

det viser bare at du er en av de som kun det står $$$ i øyane dine-
og du gir faen i alt så lenge du gjør selve oppdraget ditt så driter du oppi hvordan den private har det og sånt

Er det riktig når du er en av de som har aller størst ansvar for huset?
jeg hadde gått rettens vei for i det hele tatt gi deg en lærepenge hadde det vært hos meg at du kom og ikke sa ifra eller gjorde noe dersom du så det.
dette du skriver her får meg lyst til å slappe til deg noe så jævlig for du har større ansvar enn å bare gå!!!

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

det viser bare at du er en av de som kun det står $$$ i øyane dine-

og du gir faen i alt så lenge du gjør selve oppdraget ditt så driter du oppi hvordan den private har det og sånt

 

Er det riktig når du er en av de som har aller størst ansvar for huset?

jeg hadde gått rettens vei for i det hele tatt gi deg en lærepenge hadde det vært hos meg at du kom og ikke sa ifra eller gjorde noe dersom du så det.

dette du skriver her får meg lyst til å slappe til deg noe så jævlig for du har større ansvar enn å bare gå!!!

 

Kjekt å få kritikk for å gjøre ting rett og derfor avviker jeg ikke fra forskriftene elelr normene for dette er viktig.

Kunden vil ikke få noen plager heller av at ting er gjort rett så ser ikke hva du skulle dratt meg for retten for.

Oppdager jeg feil sier jeg fra mens oppdager jeg dem ikke, ja hva skal jeg da gjøre???

 

Men jeg skjønner jeg prater for døve ører så jeg gir meg nå.

Skal pusle litt med hobbyen min som for øvrig også handler om strøm.

Lenke til kommentar

 

 

det viser bare at du er en av de som kun det står $$$ i øyane dine-

og du gir faen i alt så lenge du gjør selve oppdraget ditt så driter du oppi hvordan den private har det og sånt

 

Er det riktig når du er en av de som har aller størst ansvar for huset?

jeg hadde gått rettens vei for i det hele tatt gi deg en lærepenge hadde det vært hos meg at du kom og ikke sa ifra eller gjorde noe dersom du så det.

dette du skriver her får meg lyst til å slappe til deg noe så jævlig for du har større ansvar enn å bare gå!!!

 

Kjekt å få kritikk for å gjøre ting rett og derfor avviker jeg ikke fra forskriftene elelr normene for dette er viktig.

Kunden vil ikke få noen plager heller av at ting er gjort rett så ser ikke hva du skulle dratt meg for retten for.

Oppdager jeg feil sier jeg fra mens oppdager jeg dem ikke, ja hva skal jeg da gjøre???

 

Men jeg skjønner jeg prater for døve ører så jeg gir meg nå.

Skal pusle litt med hobbyen min som for øvrig også handler om strøm.

 

hva skal du gjøre? er du så lite kreativ at du ikke skjønner det?

hva gjør du i din jobb egentlig, sitter på kontoret og ser på skjermene når en ledning får brudd og hyler ifra til nestemann?

du skal informere kunden din om at det er feil og at vedkommende trenger en elektriker for å gjøre det arbeidet isåfall. dermed vil kunden spørre om ikke du bare kan gjøre det der og da, og du vil klokke inn flere timer som betyr større regning til kunden som betyr mer penger i kassa til firmaet og mer i lønn til du

 

Det er det som er heile problemet, du gjør ikke det som er riktig fordi du har i lovverket et ansvar ovenfor kunden akkurat samme som at butikken har ansvar for å informere kunden om at elektriskt utstyr som h*n kjøper må installeres av sertifisert elektriker.

Du har også ansvar for at når du forlater boligen så skal det være i forskriftlig orden og dersom du ser noe som ikke er i forskriftlig orden så er du pliktig til å melde i fra om dette til ditt firma, da går videre ansvar over på firmaet om å muligens melde videre slik at kunden blir straffa for dette

Kunden (privatpersoner) har selv ansvar for å holde ting i forskriftlig orden ja, men når kunden har elektrikeren på besøk til installasjoner så er det begge sitt ansvar, kunden for å spørre og vise. elektrikeren for å sjekke og evaluere og sørge for.

 

Kunden vil ha mange plagerr dersom huset hans brenner til grunn og du hadde vært der 1 uke tidligere og installert 3nye kurser for eksempel. da kan han saksøke deg for at du forlot stedet uten å sikre at det var i forskriftlig orden samtidig som at du vil ikke få store sraffen pga det er huseier sitt ansvar å holde det i forskriftlig orden men du vil få en "smikk på fingen"

og firmaet ditt vil også få en viss "smikk på fingen" dersom kunden går etter firmaet og du.

 

Dette har hendt tidligere.

 

Du har et ansvar som elektriker, da er det ikek bare å gå ut døra og gi faen. og selv om du har en del lover bak deg så har kunden også lover bak seg og du har også lover om ansvarsretten din og kunden har sin.

Hvis du er så dum å bare gå ut døra så fortjener du å få litt hard kritikk for å kanskje åpne øyane dine littegranne.

Hvis du kan sove med god samvittighet etter du har vært hos en kunde og oppdaget noe feil så er det seriøst noe feil med du.

 

I et elektriker yrket så har du et morlask ansvar også i tilegg til lovverket.

 

PS: ikke meninga å være sur eller lignende men dæven steiki altså

Lenke til kommentar

hva skal du gjøre? er du så lite kreativ at du ikke skjønner det?

hva gjør du i din jobb egentlig, sitter på kontoret og ser på skjermene når en ledning får brudd og hyler ifra til nestemann?

du skal informere kunden din om at det er feil og at vedkommende trenger en elektriker for å gjøre det arbeidet isåfall. dermed vil kunden spørre om ikke du bare kan gjøre det der og da, og du vil klokke inn flere timer som betyr større regning til kunden som betyr mer penger i kassa til firmaet og mer i lønn til du

 

Det er det som er heile problemet, du gjør ikke det som er riktig fordi du har i lovverket et ansvar ovenfor kunden akkurat samme som at butikken har ansvar for å informere kunden om at elektriskt utstyr som h*n kjøper må installeres av sertifisert elektriker.

Du har også ansvar for at når du forlater boligen så skal det være i forskriftlig orden og dersom du ser noe som ikke er i forskriftlig orden så er du pliktig til å melde i fra om dette til ditt firma, da går videre ansvar over på firmaet om å muligens melde videre slik at kunden blir straffa for dette

Kunden (privatpersoner) har selv ansvar for å holde ting i forskriftlig orden ja, men når kunden har elektrikeren på besøk til installasjoner så er det begge sitt ansvar, kunden for å spørre og vise. elektrikeren for å sjekke og evaluere og sørge for.

 

Kunden vil ha mange plagerr dersom huset hans brenner til grunn og du hadde vært der 1 uke tidligere og installert 3nye kurser for eksempel. da kan han saksøke deg for at du forlot stedet uten å sikre at det var i forskriftlig orden samtidig som at du vil ikke få store sraffen pga det er huseier sitt ansvar å holde det i forskriftlig orden men du vil få en "smikk på fingen"

og firmaet ditt vil også få en viss "smikk på fingen" dersom kunden går etter firmaet og du.

 

Dette har hendt tidligere.

 

Du har et ansvar som elektriker, da er det ikek bare å gå ut døra og gi faen. og selv om du har en del lover bak deg så har kunden også lover bak seg og du har også lover om ansvarsretten din og kunden har sin.

Hvis du er så dum å bare gå ut døra så fortjener du å få litt hard kritikk for å kanskje åpne øyane dine littegranne.

Hvis du kan sove med god samvittighet etter du har vært hos en kunde og oppdaget noe feil så er det seriøst noe feil med du.

 

I et elektriker yrket så har du et morlask ansvar også i tilegg til lovverket.

 

PS: ikke meninga å være sur eller lignende men dæven steiki altså

 

Hva er det du går på?

Du har en jordfeilbryter kobla til et 4 meter stang banka ned i jorda utenfor huset ditt som strømnettet er kobla til i den andre enden

Du skrur støpsler på veggen hjemme og setter spenning på dem og du har tydeligvis nådegaven å vite hva andre gjør og ikke gjør i jobben sin og du påberoper deg retten til å bli sint.

Ta deg en bolle da.

Du er jo bare useriøs.

Innen dette yrket har du folk som jobber i industrien med avanserte styringer, folk som jobber med kraftforsyning i bygg og folk som utfører servicearbeid hjemme hos folk også påberoper du deg å hvite hva jeg gjør om dagene.

Jeg utfører jobben min så langt det er mulig ut fra lovverket for gjør jeg det ikke kan det få både økonomiske og juridiske konsekvenser for både meg som privatperson og firmaet jeg jobber for.

Om kunden blir sint for å ha fått en forskriftsmessig anlegg får det være kundens sak.

Og nei jeg skal ikke utdype noe mere hva jeg faktisk jobber med for det har lite med hva denne diskusjonen handler om.

Og tro meg, om huset ditt brenner er det ikke min skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

zip

 

Hva er det du går på?

Du har en jordfeilbryter kobla til et 4 meter stang banka ned i jorda utenfor huset ditt som strømnettet er kobla til i den andre enden

Du skrur støpsler på veggen hjemme og setter spenning på dem og du har tydeligvis nådegaven å vite hva andre gjør og ikke gjør i jobben sin og du påberoper deg retten til å bli sint.

Ta deg en bolle da.

Du er jo bare useriøs.

Innen dette yrket har du folk som jobber i industrien med avanserte styringer, folk som jobber med kraftforsyning i bygg og folk som utfører servicearbeid hjemme hos folk også påberoper du deg å hvite hva jeg gjør om dagene.

Jeg utfører jobben min så langt det er mulig ut fra lovverket for gjør jeg det ikke kan det få både økonomiske og juridiske konsekvenser for både meg som privatperson og firmaet jeg jobber for.

Om kunden blir sint for å ha fått en forskriftsmessig anlegg får det være kundens sak.

Og nei jeg skal ikke utdype noe mere hva jeg faktisk jobber med for det har lite med hva denne diskusjonen handler om.

Og tro meg, om huset ditt brenner er det ikke min skyld.

 

ja jeg gjør dette ved midlertidige fikser eller hos kamerater som jeg vet hva de bruker på kursen og jeg kobler aldri inni veggen og heller aldri i sikringskapet utenom den ganga da jeg lagde lynavleder men der var det hele ulovlig for 25år siden og ville heller holde ungen min sikra enn å ikke gjøre noe som helst. og jeg gjør dette fordi jeg er komfortabel med å holde det i forskriftlig orden på disse stedene men hvis det krever inni veggen så sier jeg til kameraten at nei det vil jeg ikke gjøre grunnet det er for stort ansvar for meg å ha så det bør du ha en elektriker for å få gjort, jeg informerer også om at jeg er kompatibel til å gjøre det og forklarer spesifikt hva som trengs å gjøres men jeg har ikke sertifiseringspapirer.

 

og du tror jeg har strømnettet tilkobla i jordfeilbryteren ja. du tror ikke det var en bedre lynavleder dersom strømnettet ikke var kobla i? (istedenfor for at ledninga går til venstre så går den til høyre, husker du?)

 

Tro meg, hvis huset mitt hadde brent ned etter du hadde vært så hadde vi hatt rettsak, spesielt dersom du hadde oppdaga noe feil og ikke gjort noe, aller spesielt hvis jeg hadde spurt deg om det var ok og du hadde enten ikke sakt noe og gått eller informert meg og jeg spurt videre om du kunne gjøre det og da ikke gjort det, eller bare sakt ja og gått. da hadde jeg forfullt mine plikter men du hadde brutt dine plikter.

 

 

hvis du skal til med mer avansert enn vanlig husinstallasjoner så har du enda mer ansvar og mye strengere lovverk.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

der er kun lavspentnettet men det er enkelte ting der som du nevner spesifikt som for eksempel kraftforsyninger

 

hvis du hadde gjort jobben din ifølge lovverket så hadde du ikke bare gått ut døra dersom du hadde sett noe feil. det er en av de største ansvarslovene du har hengende over deg som en elektriker

jeg blir sur pga du kaller deg elektriker men gir faen i ditt ansvar og den biten av lovverket som omhandler det vi diskuterer nå. og det provoserer meg som privatkunde og meg som elektriker

Jeg hadde sparka deg på dagen hadde du sakt noe slikt til meg dersom du var ansatt hos meg.

Jeg er opptatt av sikkerhet samtidig som å gi kundene informasjon og sikkert arbeid. spesielt i noe som kan sette fyr på det meste bare ved en gnist. det er en alvorlig sak. ikke en liten fillesak eller bagatell. derfor.

 

Og jeg sa aldri hva du gjorde på jobben. jeg spurte deg, om du ser spørsmålstegnet

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

hvis du hadde gjort jobben din ifølge lovverket så hadde du ikke bare gått ut døra dersom du hadde sett noe feil. det er en av de største ansvarslovene du har hengende over deg som en elektriker

jeg blir sur pga du kaller deg elektriker men gir faen i ditt ansvar og den biten av lovverket som omhandler det vi diskuterer nå. og det provoserer meg som privatkunde og meg som elektriker

Jeg hadde sparka deg på dagen hadde du sakt noe slikt til meg dersom du var ansatt hos meg.

Jeg er opptatt av sikkerhet samtidig som å gi kundene informasjon og sikkert arbeid. spesielt i noe som kan sette fyr på det meste bare ved en gnist. det er en alvorlig sak. ikke en liten fillesak eller bagatell. derfor.

 

Og jeg sa aldri hva du gjorde på jobben. jeg spurte deg, om du ser spørsmålstegnet

 

Jeg lar denne stå til skrekk og advarsel for her finner du på ting og trekker konklusjoner ut av løse lufta.

Hvem har sagt at jeg bare går om jeg finner noe feil?

Jo du, tankeleseren Dr.Hawking.

Det er det du sier her hverken mere eller mindre basert på at jeg ikke vil utbedre feil jeg ikke finner.

 

Å jobbe under deg hadde blitt en katastrofe der du misstolker regelverket til det som passer deg best.

Direkte farlig hadde det kunnet bli med tanke på udokumenterte løsninger som kunne blitt prøvd.

Å bli oppsagt av en sjef av ditt kaliber hadde jeg sett på som et komplimang og kanskje sågar lagt ved CVen til ny arbeidsgiver.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

zip

 

Jeg lar denne stå til skrekk og advarsel for her finner du på ting og trekker konklusjoner ut av løse lufta.

Hvem har sagt at jeg bare går om jeg finner noe feil?

Jo du, tankeleseren Dr.Hawking.

Det er det du sier her hverken mere eller mindre basert på at jeg ikke vil utbedre feil jeg ikke finner.

 

Å jobbe under deg hadde blitt en katastrofe der du misstolker regelverket til det som passer deg best.

Direkte farlig hadde det kunnet bli med tanke på udokumenterte løsninger som kunne blitt prøvd.

Å bli oppsagt av en sjef av ditt kaliber hadde jeg sett på som et komplimang og kanskje sågar lagt ved CVen til ny arbeidsgiver.

 

husker du ikek hva du selv skrev som starta det hele?

Hadde jeg hatt firma så hadde jeg hatt papirene i orden. men du gir faen i papirene så hva skal du med de? du bryr deg jo ikke om ditt eget ansvar for du går inn og gjør selve installasjonen uten å sjekke at det andre er i orden så går du ut. det er farlig og ulovlig

 

Men jeg vet også om at mange går over det kundene har gjort selv og således tatt på seg eventuelle feil kunden har gjort uten at det er oppdaget.

Ville du gjort det for andre når du har betalt for å gjøre jobben selv?

Ikke jeg i hvertfall.

nei ikke du iallefall, resten er forklart i etterkant

 

 

Kan DrHawkin tegne et skjema for prinsippet til den alternative lynavlederen? Jeg klarer ikke helt å skjønner hvorfor den skal kobles inn i huset.

koble ut jordfeilbryteren, ta vekk hele ledninga, la jordfeilbryteren stå til ingen nytte aleine.
Så kobler du jordfeilbryteren på en ledning som går til kobberstang nedi jorda. da leder den lyn vekk ifra sikringane
Det at den står inni huset var kun fordi vi brukte jordfeilbryteren til det og ikke flytta på den siden den står såpass langt vekke fra resten av anlegget.
trenger du plantegning på det? :p
selvfølgelig er det stang på taket som går til jordfeilbryteren, trodde det var innlagt fra starten. hvordan skulle lynet ellers treffe lynavlederen?
ikke si at dere har kverulert på denne lynavlederen i alle disse sidene bare fordi jeg muligens har glemt å skrive på den stanga som jeg trodde var veldig veldig obvious?

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

Kan DrHawkin tegne et skjema for prinsippet til den alternative lynavlederen? Jeg klarer ikke helt å skjønner hvorfor den skal kobles inn i huset.

koble ut jordfeilbryteren, ta vekk hele ledninga, la jordfeilbryteren stå til ingen nytte aleine.

Så kobler du på en ledning som går til kobberstang nedi jorda. da leder den lyn vekk ifra sikringane

Det at den står inni huset var kun fordi vi brukte jordfeilbryteren til det og ikke flytta på den siden den står såpass langt vekke fra resten av anlegget.

trenger du plantegning på det? :p

 

Ja. Det trenger jeg faktisk skjemategning på. Hva betyr å "ta vekk hele ledninga"? Hvor mange kontaktpunkter har du på denne jordfeilbryteren, og hvilke er i bruk? Er jordfeilbryter og jordspyd også koblet til lynavleder på taket?

 

De lynavlederene jeg har sett, har som formål å lede lynet vekk fra huset, og ikke innom det. F.eks ved å ha en feit og høy stang/antenne som er isolert fra huset (spesielt el-anlegget), men som samtidig er godt jordet (nedgravd jordplan). Da vil lynet slå ned i stangen i stedet for huset, og gå rett til jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...