Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Det gikk veldig bra faktisk. Eneste som irriterer meg er at i enhetsbehandling så finner jeg ingen ting som heter Intel® ICH9 Family SMBus Controller. Har oppdatert alt annet som vises som Intel men denne står ikke her. Har også funnet ut at siste ukjente enheten er HPs drive guard, så nå var det mysteriumet også løst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du sitter jo på en laptopp, så om noe mangler, så er nok det fordi den ikke er der fysisk, og det kan du jo gjøre lite med :thumbup:

 

SMBus Controller: Er endel av chipsettet, denne finner du på desktop/workstation hovedkort eller klokkbare dyre laptopper o.l. Denne overvåker allt mulig av tempraturer og volts, og er den som viderefører informasjon fra sensorene til software o.l., kort fortalt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det har du nok veldig rett i :!:

 

Med alle drivere oppdatert så ble det til slutt:

 

AS: SSD score=343, X25-M G2 160 GB på ICH9-M

post-140856-1255568244_thumb.png

 

Crystalmark: Seq: Read-257,2MB/s, Write-102,0MB/s; 512K: Read-199,0MB/s, Write-96,07MB/s; 4K: Read-20,26MB/s, Write-38,07MB/s; X25-M G2 160 GB på ICH9-M

post-140856-1255568260_thumb.jpg

 

Iometer: Read: 35520.72, Write 12505.02, Workstation 14354.45

post-140856-1255568281_thumb.jpg

post-140856-1255568296_thumb.jpg

post-140856-1255568314_thumb.jpg

 

Er forresten en skrivefeil i første post på min AS score. Den var på 329 og ikke 429 :)

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Du har meget respektabel ytelse på den laptoppen, bare å nyte det der og 10 000 IOPS høyere score i IOMeter Radom les kan man vel si var fin forbedring :thumbup:

 

Edit: Skal redigere tallene dine...

 

PS: IOMeter er individuelle tester, og forbedringen på read er den som blir lagt inn, merk at skriv kan være varierende og jo mer du bencher jo mer vil den synke, samme med workstation..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Er det noe tilsvarende måte å få lagt inn drivere til AMD's 790FX chipset?

På AMD sidene er det ingenting å finne, så jeg er foreløpig avhengig av HK-leverandørens Vista-drivere eller W7's egne.

Gigabyte tilbyr nedlastbare drivere til lydkortet og sin egen raid-kontroller (Jmicron som står i tillegg til 750SB) -LINK-

AMD har ikke en dritt -LINK-

Er på en måte overgitt medfølgende driverDVD (Vistadrivere) som fulgte HK'et, men det sjekker riktignok mot en eller annen server om det ligger nye drivere der. Men hvorfor det ikke er tilgjengelig på Gigabytes egne sider må gudene vite.

 

BAT tar meg forresten på både IOPS (AS SSD) og skriveytelse (CDM). Er årsaken at han har 160GB og jeg 80GB SSD fra Intel?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
PS: IOMeter er individuelle tester, og forbedringen på read er den som blir lagt inn, merk at skriv kan være varierende og jo mer du bencher jo mer vil den synke, samme med workstation..

Det var faktisk noe jeg også har lagt merke til. Må man reinnstallere på en slettet, formatert disk for å ha et best mulig resultat ifm benchmark? Klart at man må legge inn riktige drivere og bruke tweaks men jeg trodde at Trim funksjonaliteten i W7 skulle sørge for en jevn ytelse til tross for at disken brukes og fylles.

Lenke til kommentar
Er det noe tilsvarende måte å få lagt inn drivere til AMD's 790FX chipset?

På AMD sidene er det ingenting å finne, så jeg er foreløpig avhengig av HK-leverandørens Vista-drivere eller W7's egne.

Gigabyte tilbyr nedlastbare drivere til lydkortet og sin egen raid-kontroller (Jmicron som står i tillegg til 750SB) -LINK-

AMD har ikke en dritt -LINK-

Er på en måte overgitt medfølgende driverDVD (Vistadrivere) som fulgte HK'et, men det sjekker riktignok mot en eller annen server om det ligger nye drivere der. Men hvorfor det ikke er tilgjengelig på Gigabytes egne sider må gudene vite.

 

BAT tar meg forresten på både IOPS (AS SSD) og skriveytelse (CDM). Er årsaken at han har 160GB og jeg 80GB SSD fra Intel?

Hvis du trykker på linken jeg har merket så kommer alle driverene frem, både Vista og W7 driverene til hovedkortet ditt. Det finnes for eksempel Vista drivere til Chipset/sata merket 2009/08/14 og Sata/raid merket 2009/09/29.

post-140856-1255627005_thumb.jpg

 

Edit: glemte et ord gitt

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Hvis du trykker på linken jeg har merket så kommer alle driverene frem, både Vista og W7 driverene til hovedkortet ditt. Det finnes for eksempel Vista drivere til Chipset/sata merket 2009/08/14 og Sata/raid merket 2009/09/29.

Her kan jeg bare legge meg flat og håpe aktiviteten i tråden ellers er så stor at mitt innlegg forsvinner i mengden ;)

Takk for basistips, jeg trengte det tross alt.

Lenke til kommentar
Intel 9.5.0.1037 full utgave men regner med det er beta. (ca 9.7MB)

Download

 

Tenkte å prøve den før jeg reinstallerer en av maskinene.

 

Har allerede testet den, og den fikk bra score i CDM bortsett fra sekvensiell les, som gikk ned med over 100mb/s. IOMeter gikk ned 6-12 000 IOPS på R/R. Allt i allt en dårlig driver dersom man ser bort ifra at man fikk 50mb/s mer i random skriv i wei testen. Det som er underlig, er at når jeg la den inn via Win7 setup under install, så var bla. sekvensiell les nesten 600mb/s.... Kanskje det er slik at man må legge denne betaen inn på denne måten for å se hva den duger til....

 

Link til CDM uten WBC driver lagt inn under W7 install: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14503073

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Som en ny (og stolt) SSD eier, har jeg prøvd å lete litt her etter måter å få det lille ekstra...

 

Fant litt tweake info i begynnelsen av denne tråden, men jeg har ikke klart å finne mer enn det. Kanskje jeg er for utålmodig :p

Men det jeg har funnet ut er at det jeg trodde jeg kunne om SSD'er er ingenting til sammenligning med de fleste av dere.

 

Så mitt spørsmål/ønske er om en av dere kunne ha laget en post med en oppsummering av div. tweaks (gjerne sortert etter hva som er bra for boot speed, bruks speed, test resultater og levetid om mulig) for å hjelpe de av oss som ikke kan så mye, til nå, med å få oppleve den fulle ytelsen til disse diskene.

 

I mitt tilfelle blir jeg å kjøre 2stk Crucial 128GB i raid 0 på en Intel ICH9R controller, med en W7 64bit installasjon. Med 8GB ddr3 minne, 2.8ghz quad core intel cpu, og egene disker (vanlige HDD) til lagring og det meste av spill og programmer.

(kjører 128GB disker fordi jeg fant ut at du ikke får den samme lese/skrive ytelsen på 64GB versjonen)

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Jeg synes Ourasi har oppsummert bra i andre post jeg. Det som står der omfatter det meste man trenger for å få god ytelse i Windows 7, og det som går ut over det er det lite å hente på og er komplisert å gjøre.

Det finnes også noen få tweaks som kan gå begge veier. Om man ønsker maks benchmark resultater er det ikke nødvendigvis det samme som gir høyest real life ytelse på maskinen.

Et par eksempler her er pagefile for maskiner med lite RAM, temp mapper plassert på SSD, og download mapper.

For å benchmarke høyest mulig SSD scores er det en fordel å deaktivere alt som belaster SSDen, men noen av disse tingene kan gi økt opplevd ytelse ved bruk av maskinen, og noen ting har godt av å være på SSDer selv om de belaster. Det du skal tweake er deaktivering av ting som belaster SSDen som du ikke har bruk for.

 

Det viktigste er som nevnt i andre post å sørge for å ha riktige drivere, nyeste gode firmware på SSDen, og deaktivere unødvendige funksjoner (pagefile, superfetch, logging, etc.).

Når du har RAID får du i tillegg et nytt nivå av optimaliseringer som har å gjøre med selve RAIDet, og der avhenger også av kontrolleren som brukes, samt bruksområdet for RAIDet. Som systemdisk vil du generelt sett ha så liten stripe som mulig uten at det går mye ut over sekvensiell ytelse (16kb-64kb stripe avhengig av kontroller og SSD), for scratch-disk, spilldisk og andre liknende bruksområder velger du den minste stripen som gir ca maks sekvensiell ytelse (normalt 64-256kb).

 

Windows 7 deaktiverer selv noen instillinger etter du har foretatt systemets ytelsestest på en SSD. Vista må du deaktivere en del ting selv på, og på XP må du styre med allignment og enda flere tweaks.

Denne tråden legger hovedsaklig opp mot Vista og W7, og generelt baserer tråden seg på nyere stasjonære maskiner, som regel med intel chipset eller hardware RAID.

Lenke til kommentar

Ny runde med Vertex 250GB etter FW oppgradering fra 1.30 til 1.40 med TRIM

(måtte kjøre HDDerase da ytelsen ble halvert etter oppgraderingen)

 

(litt forbedring fra tidligere men i tidligere bench var alle celler skrevet til så jeg hadde forventet mer enn dette)

post-137664-1255805744_thumb.png

 

(seq 231.3/147.7 512K 163.4/116.5 4K 30.57/16.94)

post-137664-1255806834_thumb.jpg

 

Random read 16321.36, write 2561.57 , workstation 3845.44

post-137664-1255808019_thumb.jpg

post-137664-1255808041_thumb.jpg

post-137664-1255808057_thumb.jpg

 

På den positive siden økte iometer ytelsen for hver kjøring i motsetning til Intel som dropper litt.

 

(score 27006)

post-137664-1255808819_thumb.jpg

 

Da var den komplett.., bortsett fra BootTimer som jeg testet nå på den bærbare.

post-137664-1255814543_thumb.jpg

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Så lenge man bruker Vertex i raid fungerer ikke TRIM i det hele tatt.

(gjelder alle SSD'er inntil ICH i raid mode, Areca, LSI m.fl. støtter TRIM, uvisst når det skjer)

 

På Vertex kan du oppgradere til 1.40GC, denne FW'n skal visstnok fungere i raid. Jeg tror nok jeg kommer til å prøve GC utgaven selv selv om min 250GB står utenfor raid.

 

1.40GC begynner renseprosessen etter at SSD'ene har vært idle en stund. (OCZ er uklare på dette punkt, alt fra noen minutter til flere timer, ikke godt å bli klok på)

 

Hvis du tenker å oppgradere bør du være forberedt på enten å installere OS på nytt eller kjøre en backup/restore etter at du har kjørt en HDDerase.

(jeg mistet som sagt ytelsen på min, derav HDDerase)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Reinstallerte maskinen med Vertex 120GB og kjørte BootTimer.

(installerte FW 1.4GC på denne)

 

post-137664-1255894323_thumb.jpg

 

Da skulle VR'n være ute av TOP10.

 

Får ikke bedre tid enn dette på denne PC'n, for mange enheter og drivere.

(ICH10R, Win7 Pro x64)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...