Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

Denne tråden er for oss som bruker Bibble 5 som bildebehandler. Her kan vi utveksle erfaringer og oppdatere hverandre når det dukker opp nye ting.

 

Noen linker:

 

Om Bibble 5.

 

Noen introduksjonsvideoer.

 

edit: 9. janaur ble det kjent at Corel har kjøpt opp Bibble Labs, og Bibble 5 erstattes av programmet Corel AfterShot Pro. Jeg har oppdatert tittelen i forhold til det.

 

13.4.12: Og rettet skrivefeilen i tittelen

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av tingene jeg savner i Bibble 5 (som ble innført i 4.10) er healing funksjonen. Slitsomt å måtte inn i et annet program for å fjerne støvkorn osv...

 

Ellers ser jeg i denne tråden at Autoxave savner auto-cropping etter oppretting av horisont. Det er heldigvis kommet på plass i Bibble 5 (vet ikke om det har vært der hele tiden eller om det er noe som har kommet i en av oppdateringene). Det er bare å klikke på "fit" i crop-dialogen.

Lenke til kommentar

Mer moro for oss linux brukere. På en PC, så har jeg dual boot Windows/Linux. Og da ligger bildene på en felles FAT32 partisjon. Der har jeg kopiert inn en del bilder (i Windows). I linux versjon av Bibble så vises ikke kataloger med æøå i navnet, men i windows så gjør det det. På en ext3 partisjon, så er det ikke noe problem.

 

Dette mener jeg å ha sett med andre programmer også, så det er nok bare slik det er ...

Lenke til kommentar

DI linux versjon av Bibble så vises ikke kataloger med æøå i navnet, men i windows så gjør det det.

Om det bare inntreffer i Bibble har jeg ingen anelse, men om det er et generelt problem når du blar gjennom filene kan det være nødvendig å sette noen ekstra parametre i /etc/fstab.

 

Hvis du legger til følgende i kolonnen (i fstab) der det vanligvis står "default" blir det forhåpentligvis bra: codepage=850,iocharset=utf8

Lenke til kommentar

Hvis du legger til følgende i kolonnen (i fstab) der det vanligvis står "default" blir det forhåpentligvis bra: codepage=850,iocharset=utf8

Det er verdt et forsøk.

 

edit: Genialt forslag som fungerer. Det gjør det lettere å teste Bibble på linux kontra windows.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja.

 

If you purchased Bibble 4 Lite before Sept 1st, 2006, you can upgrade to Bibble 5 Lite for $59 by simply logging into your account at http://bibblelabs.com/account. You'll see your previous purchase history, and a link to upgrade to Bibble 5 Lite.

 

That license for Bibble 5 Lite will allow you to use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is released, at which point you can either download Bibble 5 Lite and use it, or you may upgrade to Bibble 5 Pro.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Jeg har sittet litt på gjerdet mht. B5 i påvente av Lite-versjonen, men er det sånn at jeg kan kjøpe Lite-lisens nå, og så få bruke pro frem til Lite kommer ut?

Jeg mener å huske at du har en gyldig Lite 4 lisens som lar deg oppgradere til B5 lite når den kommer. I såfall er det noe info her:

 

Looking for Bibble 5 Lite?

 

Bibble 5 Lite is still in development, and is scheduled for release in the early part of 2010. Bibble 4 Lite customers who are entitled to the free upgrade to Bibble 5 Lite may use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is available. For help with this or more information, please visit our Frequently Asked Questions

 

Programmet virker forøvrig merkbart bedre i v5.0.2 i forhold til v5.0.0. Bl.a. fått støtte for E-620, noe som er nyttig for meg.

 

edit: Dang - slått på målsteken av arnold_layne ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja.

 

If you purchased Bibble 4 Lite before Sept 1st, 2006, you can upgrade to Bibble 5 Lite for $59 by simply logging into your account at http://bibblelabs.com/account. You'll see your previous purchase history, and a link to upgrade to Bibble 5 Lite.

 

That license for Bibble 5 Lite will allow you to use Bibble 5 Pro until Bibble 5 Lite is released, at which point you can either download Bibble 5 Lite and use it, or you may upgrade to Bibble 5 Pro.

Fett! Har sett i FAQen, men på en eller annen måte ikke sett dette. Lisensen min er jo fra 2005.

 

Forresten var det støtte for E-620 alt i betafasen - jeg brukte den til å konvertere filene da jeg lånte ditt testeksemplar på operaen...

Lenke til kommentar

Forresten var det støtte for E-620 alt i betafasen - jeg brukte den til å konvertere filene da jeg lånte ditt testeksemplar på operaen...

Javel - er mulig den manglet i v5.0.0 av en eller annen grunn. Eller så blander jeg med ACDsee Pro 3.0. Uansett så virker det nå :D

Lenke til kommentar

v5.0.2a er lagt ut.

 

Kun noen små endringer:

 

* Canon Digital Rebel/300D and 10D color problems (introduced in 5.0.2)

* Better handling of unsupported DNGs (don't crash on some converted DNG's)

* Speed up context menu in Windows File System Tab on some network folders

* small improvement to plugin SDK

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette innlegget er primært for å merke tråden.

 

Uansett, jeg er fornøyd med bibble5 så langt. Det aller meste er greit å få til samt at lisensierings modeller og plattformstøtte er upåklagelig. En ting har jeg ikke funnet ut av enda;

 

Hvordan kan "Thumbnail" panelet settes til visning i "film" modus (hvis mulig) ?

Jeg vil gjerne ha dette panelet til å scrolle høyre/venstre istedenfor opp/ned.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Prøv med Ctrl+L.

Nja, ikke helt. Ctrl+L skifter hvorden selve thumbnail panelet vises (loddrett eller vannrett).

 

Jeg er ute etter å ha thumbnail panelet vannrett på skjermen (oppe) samtidig som thumbnails'ene som vises der også scroller vannrett (altså venstre/høyre og ikke opp/ned).

Omtrent som FastStone gjør det når du er i bilde-visnings modus.

Lenke til kommentar

Hvordan kan "Thumbnail" panelet settes til visning i "film" modus (hvis mulig) ?

Jeg vil gjerne ha dette panelet til å scrolle høyre/venstre istedenfor opp/ned.

Jeg har ikke Bibble foran meg (så jeg kan ikke fortelle deg hvordan du gjør det her og nå), men jeg kan i hvert fall bekrefte at det er mulig. Jeg har brukt begge visningene selv og foretrekker som du "film modus".

 

Edit: Kan det være så enkelt som å endre høyden på thumbnailpanelet? (Skal sjekke når jeg kommer hjem hvis du ikke finner ut av det i mellomtiden.)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...