Gå til innhold

Hovedkort for minneelskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig med MrLee, er jo ikke noe og juble over at den støtter enten 4 DDR2 eller DDR3, er jo vanlig med 4 spor... Håpet selv på 8 DDR2 spor eller noe med mulighet for 16-32 GB ram i maskinen, da snakker en mye minne, 8 GB er ikke så mye lenger, i hvertfall ikke når de reklamerer med fokus på minne på maskinen:S (er jo ikke vits med 2*8 GB ram i maskinen (8 GB DDR2 og 8 GB DDR3), når den kun støtter en av delene).

Lenke til kommentar

Verdens første hovedkort med 8 minneplasser? Det har da opp gjennom tidene vært masse kort med 8 minneplasser, for ikke å snakke om 16 og 32. I 386- og 486-tider ville man neppe kjøpt et kort med færre plasser enn 8. Sjekk dette her for eksempel http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:38...MB_Jaguar_V.jpg eller http://stason.org/TULARC/pc/motherboards/Z...-CACHE-386.html :-)

Endret av Razul
Lenke til kommentar
Verdens første hovedkort med 8 minneplasser? Det har da opp gjennom tidene vært masse kort med 8 minneplasser, for ikke å snakke om 16 og 32. I 386- og 486-tider ville man neppe kjøpt et kort med færre plasser enn 8. Sjekk dette her for eksempel http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:38...MB_Jaguar_V.jpg :-)

MSI skryter på seg at dette er verdens første hovedkort med åtte minnespor. Det finnes da vitterlig en rekke hovedkort beregnet for servere og kraftige arbeidsstasjoner som har åtte minnespor. Likevel har vi nok en mistanke om at MSI tenker på vanlige forbrukerhovedkort for da stemmer påstanden litt bedre.

Lenke til kommentar
Mange her som føler de trenger 16GB minne? Ser såklart bort i fra større servere og slikt, men tenker på desktop-PCer?
Spørs jo hva man skal bruke maskinen til... Enkelte simuleringer i Comsol tar gjerne alt du har tilgjengelig av minne, firedobler du minnet vil du bare øke meshingen så du får flere datapunkter, og vips så er det spist opp... Veilederen min har simuleringer der 8-kjerne/32GB ikke er nok, så det har vært til vurdering å investere i dual-Xeon Quad med 16x4GB til de simuleringene. Relativt billig er det egentlig også - rundt 20-25k for HK/prosessor/minne :-)

 

De investerte til sammenlikning i en dual-Xeon med 16GB for omlag to år siden - da sved de av 140 lapper, hvorav minnet utgjorde ca 110k.

Lenke til kommentar
Kjører fint på min maskin med en fjerdedel av minnet. Har ingen ytelsesproblemer i andre applikasjoner heller, så vennligst ikke prøv å gjøre dette til en "Vista suuuger (minne)!!" tråd.

Skal ikke gjøre det ;)

 

Var mer ment som et sleivspark mot mange som ser ut til "trenge" 8GB og mer, men egentlig ikke bruker PCen til mer krevende ting enn det kjører helt ypperlig på min gamle med 2GB.

 

Men såklart, unntak fins, og som allerede poengtert er det folk som benytter vitenskapelige simuleringsprogrammer o.l. som kan kreve mye ressurser.

 

Jeg tror også at det vil bli et stadig større sprik mellom hva som er tilgjengelig av hardware, og hva "mannen i gata" trenger. Før i tida sleit jeg alltid med å skaffe en kjapp nok maskin, og hadde manko på RAM, harddisk osv. I dag er det null stress å oppfylle alle disse kravene, og samtidig ha penger til overs for øl :)

Lenke til kommentar
Kjører fint på min maskin med en fjerdedel av minnet. Har ingen ytelsesproblemer i andre applikasjoner heller, så vennligst ikke prøv å gjøre dette til en "Vista suuuger (minne)!!" tråd.

Skal ikke gjøre det ;)

 

Var mer ment som et sleivspark mot mange som ser ut til "trenge" 8GB og mer, men egentlig ikke bruker PCen til mer krevende ting enn det kjører helt ypperlig på min gamle med 2GB.

Du skall ikke ha ekstremt krevende bruk for å gå over 2 GB minnebruk, ihvertfall om man liker å slippe å bruke swap-fil, nå akn det vel diskuteres om det er nødvendig å slippe dog. Og har man Vista 64-bit så går det mye minne på ting. En annen ting er at minne virker til å være den delen av PCer som har mest å si for langtidsholbarheten, gamle holker av PCer fungerer glimrende, såfremt de har nok minne. Nå kan man jo argumentere for å kjøpe mer minne når PCen blir gammel, men det er ofte dyrere pga dårlig tilgjengelighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...