Gå til innhold

– Kan slippe moms


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Det er ikke slik at Skatteetatens folk sitter og vurderer hva som er kultur eller ikke,» sier Axelsen.

 

Da sier han med andre ord at det er noen andre som allerede har vurdert det og fastslått at det ikke er kultur!

 

Det er den beslutningen som må omgjøres. Ikke en dispensasjon for kun TG, men en definisjon at alle slike arrangementer er kultur.

Lenke til kommentar

la oss nå ta en ting av gangen. det viktigste er å få orden på denne saken med tg og moms raskest mulig. så kan kultur diskusjonen taes opp etterpå. det er jo minst en tidsfrist inne i bildet her som allerede er overskrevet, så jeg mener at vi bør konsentrere oss om en ting av gangen.

 

dessuten ville jeg tro at det ville bli lettere å få datapartyer godkjent som kultur dersom tg får dispensasjon.

 

uansett så er dette gode nyheter.

Lenke til kommentar

Dessverre sitter det for mange i stillinger av den typen mennesker som IKKE kan ta en avgjørelse uten en regel.

Og reglene følger de 100% hele tiden i maksimalt firkantet stil, dessverre er verdenen og naturen rund, og derfor burde reglene og folkene som tar besluttningen også være "runde" og kunne tenke utenfor boksen en gang iblant.

Lenke til kommentar

Syns det er bra at det blir gjort noe, men allikevel syns jeg det blir feil å behandle dette som en enkeltsak. For etter det jeg har hørt virker det som om andre datapartys blir påvirket av samme reglement. Da blir det hvem som skriker høyest og det syns jeg ikke blir riktig i denne sammenheng. Og det med at det blir feil i skylde på skattekontoret, javel, hvem skal vi skylde på da? Det blir for teit og de leverer oss nok en gang "en har funnet ut at" som anonymiteter det hele og det blir ingen å legge skylden på som jeg og sikkert mange med meg har sett mange ganger før..

 

Får uansett håpe at det blir ordnet opp nå, jeg har også nemlig inntrykk av at KANDU kunne ha vært litt mer frempå mye tidligere.

Lenke til kommentar
«Det er ikke slik at Skatteetatens folk sitter og vurderer hva som er kultur eller ikke,» sier Axelsen.

 

Da sier han med andre ord at det er noen andre som allerede har vurdert det og fastslått at det ikke er kultur!

 

Det er den beslutningen som må omgjøres. Ikke en dispensasjon for kun TG, men en definisjon at alle slike arrangementer er kultur.

 

Det han sier er sant. Problemet er at loven ikke er oppdatert siden attenhundreogbrødmangel, og dette må de få gjort noe med asap. Dette kan imidlertid ta lang tid, så i mellomtiden må TG og alle andre større LAN-party-er som tar inn over 50.000 kr søke disp.

Lenke til kommentar
Helt urimelig at TG skal være unntatt fra moms-kravet. Synd å se nok et knefall for særinteresser som hyler høyt. Det betyr bare at jeg må betale enda mer til fellesskapet over min skatteseddel.

 

Trist.

 

Nå lønnes vel ikke de frivillige i KANDU av Staten, så jeg skjønner ikke hva du bæser om.

Lenke til kommentar
Helt urimelig at TG skal være unntatt fra moms-kravet. Synd å se nok et knefall for særinteresser som hyler høyt. Det betyr bare at jeg må betale enda mer til fellesskapet over min skatteseddel.

 

Trist.

 

Som tommyms nevnte så får ikke TG noe støtte fra staten, de bruker billettinntekter, sponsorer og frivillig innsats til å skape alt. Akkurat som andre små LAN bare at det er mye større.

 

Tror ikke du merker det på skatten, moms eller ei ;)

Lenke til kommentar

@Chrichton:

 

Skatteetaten har en i utgangspunktet relativt klar definisjon av hva som skal innbefattes i kulturbegrepet. Den er gitt gjennom særlig de store endringene i merverdiavgiftsloven i 2001, samt forskrifter på bakgrunn av dette.

 

Men som nevnt i andre tråder er det både en generell dispensasjonsregel, samt at departementet eventuelt stortinget kan initiere endringer i hva som ligger i de avgiftsrettslige begreper.

 

@007CD:

 

Faktisk så sitter skatteetaten med et relativt klart lov og forskriftsverk. Noe som betyr at du kan være rund innenfor dette, men er lov og forskriftsverket relativt firkantet så blir svaret firkantet.

 

@tommyms:

 

Helt feil, merverdiavgiftsloven hadde sin siste store endring i 2001, samt at den i mindre grad justert etter dette også. Merverdiavgiftsloven er uten tvil en av våre mest oppdaterte lover. Faktisk er heller realiteten at en del har sovet i timen når endringer er foretatt. Sikkert tenkt som følger, merverdiavgift det gjelder ikke oss.

 

I den sammenheng må det opplyses om at loven trolig vil endres til neste år, på bakgrunn va NOU 2008:7, Kulturmomsutvalget. Høringsfristen er her ute, men regjeringen kommer nok til å lage en proposisjon. Hva som blir resultatet er ikke sikkert, men trolig får alle kulturaktiviteter 8 % utgående merverdiavgift, med rett til å trekke fra inngående merverdiavgift (25 %). En av grunnene er at dette vil gjøre kostnadene ved innkjøp i frivillige organisasjoner lavere.

 

Ellers er jeg faktisk litt enig i at KANDU til en viss grad har sovet i timen. Nå er jo ikke avgifter etc som er det interessante for personer med primært interesse for data, men når man driver mangemillionsvirksomhet bør man knyttet til seg rådgivere på jus, økonomi, skatt og avgift så tidlig som mulig. Noen 100' her kan være meget godt anvendte penger.

Lenke til kommentar
Dessverre sitter det for mange i stillinger av den typen mennesker som IKKE kan ta en avgjørelse uten en regel.

...

Offentlig forvaltning er slik. Politikerne på stortinget vedtar lovene, og saksbehandlerene i de ulike etatene er satt til å forvalte eksisterende lovverk og forskrifter. Det er lite skjønn i offentlig forvaltning, og det binder saksbehandlerne til å følge lovver og forskrifter.

Heldigvis åpner finansdepartementet for dispensasjon.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Selv så mener jeg dette er fryktelig feil. Helt på jordet faktisk.

Det jeg vil ha er en politisk avgjørelse som sier at dette er en kulturbegivenhet og dermed sikrer at slike happenings vil slippe moms i fremtiden. Ikke at TG skal få "dispensensjon". For dispensensjon sier at de ER momsplikt men er så "heldig" at de får lov å slippe. Ikke det jeg håpet på. But, hey, it's better than nothing.

Lenke til kommentar

Anser 2001 for attenhundreogbrødmangel å være. Den skulle vært oppdatert mer for lengst. Kan godt være at det skyldes at f.eks. KANDU ikke har fulgt med eller brydd seg. Noen må jo påpeke og pådrive endringene, og oldingene som styrer landet er neppe noen LAN-fanatikere, så det kommer ikke av seg selv.

Lenke til kommentar
Dessverre sitter det for mange i stillinger av den typen mennesker som IKKE kan ta en avgjørelse uten en regel.

...

Offentlig forvaltning er slik. Politikerne på stortinget vedtar lovene, og saksbehandlerene i de ulike etatene er satt til å forvalte eksisterende lovverk og forskrifter. Det er lite skjønn i offentlig forvaltning, og det binder saksbehandlerne til å følge lovver og forskrifter.

Heldigvis åpner finansdepartementet for dispensasjon.

Man kan i verste fall miste jobben om man ikke følger lovene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...