Gå til innhold

Reklamasjon på TV kjøpt i butikk, hvem betaler fraktkostnader - og andre forviklinger *LØST*


Anbefalte innlegg

Har nylig hatt min 42" plasma inne til en reparasjon som gikk på reklamasjon. Her ble panelet byttet. Reparasjonen tok ca. 3,5 uker.

 

Gleden over å ha fått TV`en tilbake var imidlertid kortvarig, for da jeg koblet den opp oppdaget jeg en 2-3mm stor sort flekk ca. 20 cm fra høyre kant. Tok selvfølgelig umiddelbart kontakt med selgeren hos Expert som syntes at dette var beklagelig - men var frekk nok til å si at "om jeg hadde hatt forsikring ville de hentet TV`en hjemme hos meg" og fått det i orden. Det er to ting som skurrer med dette. Det ene er at jeg aldri ble tilbudt noen forsikring når jeg kjøpte tv`en for to år siden. Det andre var svaret jeg fikk at når jeg spurte om det ikke var slik at selger uansett var ansvarlig for fraktkostnader ved reklamasjon. Slik var det ikke, kunne han fortelle og det var han 100% sikker på. Det var bare å lese forbrukerkjøpsloven.

 

 

Hva er riktig, og finnes det eventuell avgjørelse i FTU på tilsvarende?

 

EDIT: Endret emne siden denne tråden har sklidd litt bort fra opprinnelig topic.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med flekk mener du døde piksler?

 

Du sier ikke noe om hvordan den ble fraktet?

Hvis selger skal dekke frakt, må selger også bestemme hvordan den skal fraktes, og da er som regel fraktselskapet ansvarlig for eventuelle skader. Fraktet du den selv, kan du såvidt meg bekjent ikke få dekt noe fra selger, siden det da er ditt hele og fulle ansvar.

 

At forsikringen dekker frakt ved reklamasjon har jeg ikke hørt om. Serviceverkstedene ordner stort sett med frakt av all plasma, og tv'er over 32".

Lenke til kommentar
Med flekk mener du døde piksler?

Nei. Flekken er bak frontglasset, men foran pikslene. Alle piksler virker. Ser ut som flekken kanskje kan være en skade fra f.eks. en skrujernspiss. Uheldig tekniker som byttet panelet?

Du sier ikke noe om hvordan den ble fraktet?

Den ble fraktet til Expert stående i baksetet på bilen min med en dyne pakket rundt. Expert pakket og sendte den til verksted, Infocare så vidt jeg vet.

Hvis selger skal dekke frakt, må selger også bestemme hvordan den skal fraktes, og da er som regel fraktselskapet ansvarlig for eventuelle skader. Fraktet du den selv, kan du såvidt meg bekjent ikke få dekt noe fra selger, siden det da er ditt hele og fulle ansvar.

Apparatet er ikke transportskadet.

 

For å presisere spørsmålet mitt: Jeg lurer på om det er tilfelle at selger, i mitt tilfelle Expert, er ansvarlig for å dekke mine utlegg til transport av apparatet til og fra butikken ved reklamasjon. Jeg vet at nettbutikker dekker returfrakt ved godkjent reklamasjon, skal dette også skje når varen er kjøpt i butikk?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Du har forsåvidt rett på å få dekt utgifter ja. Du vil få dekt rimeligste reisemåte, som i denne sammenheng sannsynligvis er med bil. Da er det vel ei krone eller to for kilometeren, så lenge du kan dokumentere hvor langt du har kjørt. Jada, vanskelig skal det være ;)

 

Hva skaden angår kan det nok være en uheldig tekniker, eller at noe har kommet inni der ved montering. Dette vil verkstedet ordne opp i, men du må nok tilbake med den ;) Du kan forsåvidt ta kontakt direkte med infocare selv, og spørre om de henter den.

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar

Poenget er ikke at jeg absolutt skal kreve alt jeg har krav på fra selger (noe som forresten beløper seg til kr. 320 i fergeutgifter + kjøring), men at jeg er interessert i å finne ut om karen som var "100% sikker" har rett. Jeg er ikke sikker på at han har det, så det kunne vært greit med en henvisning til lovtekster, forarbeider eller avgjørelse i FTU som dokumenterer hva som eventuelt er rett.

 

:)

Lenke til kommentar
Poenget er ikke at jeg absolutt skal kreve alt jeg har krav på fra selger (noe som forresten beløper seg til kr. 320 i fergeutgifter + kjøring), men at jeg er interessert i å finne ut om karen som var "100% sikker" har rett. Jeg er ikke sikker på at han har det, så det kunne vært greit med en henvisning til lovtekster, forarbeider eller avgjørelse i FTU som dokumenterer hva som eventuelt er rett.

 

:)

 

tror dette skal holde for din del:(sakset fra fkjl.)

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Lenke til kommentar

Japp, og så skal det legges til at det også står at kjøper skal begrense sine utlegg mest mulig. Om du feks leser i bruksanvisningen, samt kanskje ringer butikkenp først, så får de ofte hentet tven din direkte hjemme hos deg - dette er det mest kostnadseffektive.

 

Det er derfor ikke sikkert at du får dekt de 320 + bensin - men for å yte god kundeservice ville nok de aller fleste butikker gjort dette.

Lenke til kommentar
Det er derfor ikke sikkert at du får dekt de 320 + bensin - men for å yte god kundeservice ville nok de aller fleste butikker gjort dette.

Kommer nok ikke til å kreve noe siden jeg ikke regner meg for å være en "vanskelig" kunde, men jeg vil nok komme i skade for å nevne paragraf 30 for den skråsikre ansatte. Jeg reagerte på at han strødde salt i såret ved å nevne en forsikring jeg aldri hadde fått tilbud om som skulle gjøre det kostnadsfritt for meg å få levert inn tv`en all den tid selger uansett skal dekke dette.

 

Takk for svar folkens!

:)

Lenke til kommentar

Så lenge det er en garanti/reklamasjonssak fakturerer verkstedet leverandør for frakt. Butikken eller kunde skal ikke betale dette. Dette gjelder jo da kun store produkter som må hentes hos kunde.

For produkter som lett kan tas med til butikken må kunden selv stå for transport ned til butikk, men leverandøren betaler for frakt videre til og fra verkstedet. Dette er vanlig praksis i så og si alle varehus i Norge som selger elektroartikler.

Din sak er jo litt spesiell da du hevder den kom fra verkstedet med skader. Slike saker er ofte vanskelige for butikken, da verkstedet ofte hevder skaden må ha skjedd hos kunde i ettertid (hvis da ikke skaden blir poengtert ved levering av varen), og ender etter min erfaring (jobber med lingende saker hver dag) som oftest med at butikken tar kostnadene.

Forsikringene som selges i de fleste store elektrobutikkene i Norge dekker kun uforutsette hendelser som er knyttet til skaden på produktet. Har aldri hørt om noen forsikring som dekker frakt, da dette uansett dekkes av leverandøren ved garantireparasjoner. Og er det garantireparsjon bruker man ikke forsikringen.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at flere har sagt at forsikringen dekker frakt på denne måten, men nei, den gjør ikke det. Er nok en selger som ikke vet helt hva han selger..

 

Uansett da, som de sier her. Du kan få dekt transport ved at verkstedet henter den for deg, butikk organiserer kjøring, eller at du krever å få tilbakebetalt utgifter fra butikk, noe få butikker vil nekte på.

Lenke til kommentar

Men man er vel selv ansvarlig for å levere det defekte produktet til butikken? Hvis jeg kjøper noe i en liten lokal butikk i bodø og flytter til oslo, så kan jeg vel ikke kreve at han butikkmannen fra bodø kommer hjem til meg å henter produktet? Er vel min feil at jeg flytter så langt fra butikken?

Lenke til kommentar
Men man er vel selv ansvarlig for å levere det defekte produktet til butikken? Hvis jeg kjøper noe i en liten lokal butikk i bodø og flytter til oslo, så kan jeg vel ikke kreve at han butikkmannen fra bodø kommer hjem til meg å henter produktet? Er vel min feil at jeg flytter så langt fra butikken?

Posten? DHL? UPC? Da velger man rimligste fraktmetode, og selger vil stå for kostnaden. Mulig at vanlig kutyme er at man betaler en vei hver, men det er jeg noe usikker på. I loven står det at det skal gjøres uten kostnad for kjøper dog.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Vet det står uten kostnad har bare alltid trodd at dette betydde uten kostnad fra den var levert inn til butikken liksom.

 

For å sette det hele skikkelig på spissen, hva hvis jeg kjøper en 60" tv for eksempel (kan ikke sendes i posten) Så flytter jeg til spania med tven min, er fremdeles selger pliktiig å betale frakt hele veien til butikk da? Høres jo litt sykt ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...