Gå til innhold

GTX 280 klar ved lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMDs kommende Radeon HD 4870 blir langt mer folkelig priset, med sin veiledende prislapp rundt 1500 kroner inkl. mva. Men så blir også ytelsen klart svakere.

Vet vi egentlig hvordan begge kommer til å yte ennå? Rent bortsett fra indikasjonene spesifikasjoner og priser gir?

Lenke til kommentar
På fudzilla står det 600 euro. ikke dollar. 5000 for et skjermkort er litt utenfor mitt budsjett hvertfall.

Hva er det du snakker om? I Fudzillaartikkelen står det da vitterlig $600, noe jeg forstår er veiledende pris. Prisen i Norge vil nok da ligge omtrent som dette pluss moms, og det skulle bli omtrent 3750 kroner (600*5*1.25). Vi kan imidlertid regne med at prisen ligger litt høyere enn dette i starten, og faller en del lavere etter hvert.

 

For 4870 har vi for øvrig hørt $229, $249 og $269. Alle disse tre vil tilsi en pris rundt eller noe over 1500 kroner, som igjen vil si at to 4870 blir billigere enn GTX280. Så nå er det bare å vente på benchmarks. Det skulle ikke forundre meg om ATI har gjort et klokere valg enn Nvidia denne gangen.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

ATI 4870 kommer vel i x2 utgave også? så fall blir jo kortene ganske like. Jeg har vurdert å kjøpe meg gaming pc og budsjettert med 3xGeForce 9800GTX kort. Skal jeg kjøpe 3xGX280 blir jeg vel nødt til å kjøpe 1500W psu og bruke ganske mange slanter ekstra på skjermkort. Trenger ikke varmovn på kalde vinterdager da nei. Regner med at det holder i bøtter og span med 2xGX280 også.

Lenke til kommentar
X2 utgavene er så store og klumpete, og det er lettere å kjøle 2 enkeltkort som er mindere, spesielt om en tenker på 3.parts kjøling. Har prøvd Både 3870 X" og 2x 3870, og jeg likte sistnevne best.

 

Hvem er så gale at de blåser 14K på 3 skjermkort bare for å få 20 FPS mer... ? :thumbup:

Så lenge man holder seg til luftkjøling er jeg enig med deg. Men det finnes vannblokker til 3870 X2, og de er både billigere og mer effektive enn to 3870-blokker. I tillegg skulle det ikke forundre meg om 4870 X2 yter en del bedre enn to 4870, først og fremst på grunn av delt minne mellom kortene.

Lenke til kommentar

Prisene til high end kort har aldri stått i stil til ytelse, det må vi leve med. Spesielt ikke ved lansering. Har selv betalt opp mot 7000kr for et highend kort og har ingen problemer med det da det er min hobby.

 

Det blir nok Null problem å selge dette for 4500kr, går nok som varmt hvetebrød.

Lenke til kommentar

GT200-VS-RV770-en.png

 

 

Om disse spesifikasjonene stemmer så forstår jeg ikke helt hvordan 1x HD 4870 kan bli så utrolig mye svakere enn 1x GT280?

 

 

Eller er det bare jeg som ikke forstår meg på tallene?

2x HD 4870 burde da hvert fall på papiret ta rått parti mot 1x GT280?

Men så var det dette med hvor godt crossfire fungerer i praksis osv da..

 

 

Men se på spesifikasjonene?

 

65 nm vs 55 nm

602MHz GPU Clock vs 850MHz

240 Shaders vs 480

GDDR3 vs GDDR5

1107MHz mem clock vs 1935MHz

933GFLOP/s vs 1008

 

 

Det er jo flere punkter hvor HD 4870 ser ut til å være temmelig mye bedre?

GPU clock, memory clock, samt antall shaders er jo nokså overlegent sammenlignet med GT280?

 

Men det er vell såpass stor forskjell på GPU-arkitekturene her, at kanskje 602MHz hos nVIDIA er like bra som 850MHz hos AMD / ATI?

 

 

 

På den andre siden så tar jo GT280 rått parti når det kommer til transistorer, shader clock, minnebåndbredde, TMU's og fillrate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...