Gå til innhold

Bildegalleri til Foto-dugnad #2: Trær jeg har møtt


Anbefalte innlegg

Her legger du inn bildeserien du har tatt ut i forbindelse med fotodugnad #2: Trær jeg har møtt.

 

Jeg repeterer reglene som omhandler postingen:

 

4. Du skal poste et bilde som dekker utfordringen.

5. Bildet skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

 

Det er lov til å kommentere innlagte bilder, men dette er ingen avansert bildekritikk. De som ønsker ytterligere kritikk på bildene sine henstilles til bildekritikken. Andre kommentarer om utfordringen tas i diskusjonstråden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-65389-1211495192_thumb.jpg

Jeg fikk ikke til idéen min pga. håpløst kveldslys i bakgården og tok et litt småkjedelig bilde av ett av mine favorittrær, som krevde alt for mye retusj for å bli kult. Det gadd jeg ikke poste, så jeg løp ut i bakgården kl 23:51, sammen med Tokinaen. Glemte at auto ISO var på, så det ble blenderprioritet, brennvidde 15mm, f/4, manuell fokus og iso 3200. Syns det ble ganske så fint like vel. :) Langt ifra perfekt, men deilig lys og stemning.

 

Dette er forøvrig ett av mine favorittrær. Morell? Det er i det minste veldig flott når det blomstrer, slik det gjør nå.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Her er et bidrag fra meg. Hadde mange gode ideer da jeg gikk ut døren, men som vanlig så ble det ikke så bra som jeg hadde tenkt meg i hodet, så da ble dette en reserveløsning. Fant dette innrisset på et tre i skogen her. Det er ikke jeg som har onanert, men noen andre som har hatt et spesielt møte med denne trestammen.

 

Bilderedigering kan ikke jeg noe om, så bildet er ikke fikset på noe særlig.

 

post-158950-1211495529_thumb.jpg

 

Edit: Ser det står 1020 nede på bildet, men jeg skrev inn 1024 før jeg eksporterte bildet. Er det jeg som har gjort noe galt?

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar

Okay, da var det min tur. Tenkte vel og lenge på å finne en god location, tenkte meg ned i den etterhvert så beryktede Sofienbergparken for der er trærne store. På vei ned dit så oppdaget jeg at jeg ikke trengte å gå over bekken etter vann og de store trærne var så nærme som i Torshovparken. Der knipset jeg denne store (?) med noen sittende på en benk.

 

post-157464-1211496475_thumb.jpg

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar

Trevariasjoner

 

Sier som en annen her – det viktigste er å delta. Travelt disse mai-dagene, så jeg var en rask tur ute på haugen her. Der står det en del trær i ulike fargenyanser og fasonger. Fikk med et par tre-kontraster på bildet.

 

post-92574-1211497153_thumb.jpg

 

Tatt med Canon EF-S 10-20mm

1/80s, f/7,1, ISO 400 Focal length:17mm

 

RandiA

Lenke til kommentar

travle dager i mai.

bildet ble ikke som tenkt da jeg ble ferdig,

menn ellers fornøyd med resultatet.

 

bildet er satt sammen av 2 eksponeringer.

ble ikke fornøyd med noen av de enkelte, så tenkte jeg skulle præve å legge dem oppå hverandre i ps. (merge to HDR funksjonen)

post-146003-1211498146_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde tenkt til å ta et nytt bilde av treet jeg klatrer i,

<==

men jeg glemte selvsagt å ha med meg kameraet på skolen igår :hrm:

Da får jeg heller bruke et av bildene jeg tok fra en tur på onsdag:

 

EDIT: Lightroom-eksporteringsfunksjonen er håpløs...

post-112482-1211504243_thumb.jpg

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Når man møter noen, er det viktig å hilse pent:

 

post-119875-1211527291_thumb.jpg

 

Det ble studiofoto på meg igjen, gitt. Har ikke tatt mye bilder siden aprilfesten. ble litt lei. Bra vi har nye utfordringer som kan røske meg ut av apatien. Ideen kom og bildet ble tatt som vanlig ce en time før fristen :-)

Lenke til kommentar

Et nattlig stevnemøte

 

Denne gamle fruen står langt inne i Maridalen ganske alene etter at alle hennes venninner fra barndommen er gått bort.

Ensomheten, alderen og hestene fra nabogården har satt sine spor, men fortsatt skuer hun ut over landskapet med standhaftig verdighet.

Grenene løfter hun så høyt hun kan for å slippe de plagsomme dyrene som stadig forsøker å spise hennes friske skudd.

 

post-79427-1211575781_thumb.jpg

 

Om bildet:

Jeg så dette treet første gang 17.mai på ca 100m hold, og ble avstandsforelsket da. Men jeg kunne ikke ta kontakt siden jeg gikk midt i et opptog av bunader og flagg. Denne eksponeringen er gjort ca 00:15 natt til 22.mai etter at jeg i stummende mørke tok meg helt bort med stativ og kameraer. Jeg tenkte å bruke 30D’en, og fikk tatt 10-15 eksponeringer med ulike innstillinger. Jeg hadde også med EOS-3 med en Fuji Superia 200ISO innsatt og kopierte innstillingene fra 30D for kanskje å få en OK eksponering. Speedlite 430 montert på kamera med en håndholdt hvit konvolutt som avblending mot marken (man tar det man har…).

 

Minnekortet lot seg ikke lese da jeg kom hjem, ergo er det nå kun denne ene eksponeringen med det analoge EOS-3 som kan bevitne vårt nattlige møte. (+ et skudd som gikk av i vanvare :))

 

Sigma 10-20mm er forberedt for crop-sensorer, og vignetterer ganske kraftig på 135-film. Det gir en litt kul effekt, og ikke minst ganske ekstrem vidvinkel. Jeg tipper jeg står omtrent 4m fra dette treet, og enda har jeg croppet en del i bunn. ISO200 er neppe riktig valg for en slik øvelse, det er tydelig at støy ikke er et fenomen kun for digitale eksponeringer… I tillegg har FotoKnudsen scannet inn kraftige striper i bildet. Jeg skal scanne det på nytt selv, men har ikke tid før fristen for denne tråden går ut. Forøvrig har jeg redigert ganske hensynsøst i PS med histogram og light/shadow og clone og [edit]blur og sharpen[/edit] og jeg vet ikke hva.

 

Exif er omtrent:

Canon EOS-3@30sek & Prog=Manuell

Fuji Superia ISO200

Sigma 10-20mm@f/8 & fokus@ren gjetning (manuell)

Speedlite 430EX@auto & innebygget diffuser & en konvolutt som avblending.

 

Rams

 

EDIT: Scannet filmen på nytt 2400lpi TIFF med Canon MP810. Fortsatt er det kornete men dette ble i alle fall et mye bedre utgangspunkt for redigering.

- R

Endret av RamsFoto
Lenke til kommentar
Her er mitt bidrag: Kirke i skyggen av et tre.

 

Tom

Bildet har sin sjarm, Tom. For meg blir det kanskej mer et møte med en spooky kirke (takket være distursjon og presentasjon) enn et møte med et tre. Skyggen av treet blir mer en effekt enn et selvstendig billedelement. Syns jeg.

Glemmer jeg det, så setter allikevel bildet fantasien i sving. Så som bilde funker det.

Lenke til kommentar
Var i frognerparken i dag, så jeg prøver meg. Viktigste er å delta er det ikke? :p
På thumben ble dettte mer "Dave Hill møter tre" en et tre du har møtt. Jeg er nær OD punktet når det gjelder den såkalte Dave Hill effekten.

Heldigvis trer effekten litt mer i bakgrunnen i fullt format. Phuuh.

 

Artig å se hvor like, men samtidig ulike ditt og anew sitt bilde er. Du har valgt stående format, mens anew sitt tre blir litt mindre høyreist. Mindre vifteform i din utgave, men til gjengjeld sterkere diagonal.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

jeg synes det var mange glimrende og kreative bilder i denne utfordringene. Den kreative løsningen til Tom og Placebo er utmerkede, og fikke meg til å flire litt for meg selv.

 

Randi har fått frem nydelige farger som man egentlig forbinder med høsten. Også Anew har fått frem nydelige farger, og Rams med sitt Elg-tre har også tilført tråden litt artig estetikk. K ser ut som om han har fanget en liten tragedie. Slik er det vel å bo nærme Nordpolen :p

 

Hopti er også inne på noe, men jeg er ikke helt fortrolig med etterbehandlingen. Sttrons bidrag blir for ordinært for meg, og Garanti synes jeg fremstiller temaets objekt litt for fritt tolket.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Litt flat presentasjon. Det gir kanskje en litt forlatt ensom følelse. De to som sitter under benken gjør dette til et dobbelt møte.

 

Men so med kirkebildet, så blir jeg litt usiker på om dette er et bilde av et tre eller av noe annet. Treet er stort og dominerende. Allikevel er det personene på benken som fanger min oppmerksomhet. Litt uheldig med bilene i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...