Gå til innhold

Atheros fokuserer på Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som skrevet er driverene i madwifi basert på en proprietær løsning, så den kan ikke bli inkludert i linux-kjernen. Ath5k er inkludert i linux-kjernen nå, men mangler en del funksjonalitet og er ikke like stabilt enda som madwifi.

 

De funker bra, er ikke det, men de kan bli mye bedre.

Lenke til kommentar

Veldig bra! Dette gjør seg nok bemerket slik at flere produsenter følger etter. (Broadcom?)

 

Men det kan godt ha noe å gjøre med suksessen til Linux-baserte Asus Eee.

EEE har attansic nettverksbrikke. Kanskje Atheros tapte anbudet om å få inn en av sine nettverksbrikker inn i EEE nettopp på grunn av at de ikke støtter linux offisielt?

Lenke til kommentar
Ut-av-boks-støtten bryr meg egentlig ikke så mye -- da det løser seg hvis en bare er klar over det på forhånd, men jeg synes det er kjempeflott at en slipper binary blobs med disse korta også.

 

Er ufattelig greit med ut-av-boksen støtte hvis du sitter på en distro som Arch, hvor alt utenom linux-kjernen, pakkebehandleren og noen tekst-redigerings programmer må lastes ned. Men for distroer som Ubuntu har det ikke så altfor mye å si nei.

Lenke til kommentar
Er ufattelig greit med ut-av-boksen støtte hvis du sitter på en distro som Arch, hvor alt utenom linux-kjernen, pakkebehandleren og noen tekst-redigerings programmer må lastes ned. Men for distroer som Ubuntu har det ikke så altfor mye å si nei.
Det er jo bare å laste ned driverne på forhånd. Forøvrig er madwifi inkludert i Arch sin Core. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor mye ut-av-boksen det blir av det her da.

Q. Why don't you allow modification and re-engineering of the binaries?

A. To operate a radio device, the hardware/firmware combination needs to be FCC (and equivalent in other countries) certified; this excludes end user modification which would void the certification.

Nå er det jo bare å distribuere en binærversjon av det, men det er det vel langt fra alle distro-er som vil/kan gjøre av prinsipielle grunner?

Lenke til kommentar
Er ufattelig greit med ut-av-boksen støtte hvis du sitter på en distro som Arch, hvor alt utenom linux-kjernen, pakkebehandleren og noen tekst-redigerings programmer må lastes ned. Men for distroer som Ubuntu har det ikke så altfor mye å si nei.
Det er jo bare å laste ned driverne på forhånd. Forøvrig er madwifi inkludert i Arch sin Core.

 

Hmm. Var ikke det før, jaja. I en distro som oppdateres så ofte så Arch så må du gjerne laste ned alt av dependencies i tillegg. Så er mye enklere når det er inkludert i kjernen :)

Lenke til kommentar
[...] men jeg mente bare at frihet er viktigere.

Du kan vel bare rekompilere kjernen uten driveren, om du ønsker det, så friheten er vel ivaretatt.

 

At du må fjerne driveren, mens andre slipper å legge den til, kan du ikke påberope deg frihetsrøveri for, spør du meg. ;)

Jeg er på ingen måte mot at driveren blir med i kjernen, jeg bare mente at at du slipper en "binary blob" er en større nyhet enn ut-av-boksen-støtte, og at derfor fokuset lå på feil sted. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...