Gå til innhold

Vil ha færre mobilabonnement


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør aldri gå slavisk etter en statisk tjeneste. Man må, etter kanskje å ha fått litt hjelp fra Telepriser.no, selv gå inn på de abbonementene man skal velge, og se selv hvilke ulemper og fordeler man får.

Stoler ikke på slike guider og kalkulatorer.

(Stoler heller ikke på alle de liksomabbonenentene som noextras osv...)

Lenke til kommentar

Liksomaonnementene? Jeg har hatt Noextras og har nå OneCall, og har ikke bruk for flere tjenester enn de tilbyr. De er billigst på akkurat det jeg trenger, hvorfor er de ikke til å stole på? Jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt i de årene jeg har brukt "billigoperatører".

Lenke til kommentar

Det er absolutt Telenor, Netcom, Tele 2 etc. som må kritiseres her for å legge ut nye abonnement i hytt og pine, i tillegg til at de forvirrer kunden mer med stadig nye former for rabatter.. Hadde alle kunder vært klar over Telepriser.no, hadde nok ikke Telenor og liknende hatt lenge igjen, så jeg skjønner at de ikke liker nettsiden.

Lenke til kommentar
Og hvis flere mennesker finner ett abonnement som passer akkurat dem.. Det er en dum ting?
Nei, det hadde vært flott.

 

At operatørene øker antall abonnementer, introduserer vennepriser og øker oppstartsprisen i takt med at minuttprisen synker gjør det derimot vanskeligere å finne et abonnement som passer akkurat deg, og det er hele poenget. Flere faktorer gjør det vanskeligere å bedømme om et abonnement er "billig"/passer akkurat deg, og når du i tillegg kan liste opp diverse "gratis"-tjenester sitter mange igjen med et inntrykk at et abonnement er billigere enn det faktisk er.

 

Som jeg sa tidligere: det er ikke et ønske om å gi oss abonnementer som passer, men å tjene mest mulig som driver operatøren til å lage flere abonnementer.

 

Tankeekspriment:

Se for deg at hver operatør har ett abonnement hver, og disse har oversiktlige priser uten "frie venner", inkluderte ringeminutter, oppstartspris, månedskostnad osv. Er det da lettere å finne et "abonnement som passer"? :)

Lenke til kommentar

Men det er jo akkurat det som er greia. Det er helt umulig å vite på forhånd hvilket abonnement som vil være billigst. Man vet ikke på forhånd akkurat hvor mange sms man sender. Man vet ikke akkurat hvor mange samtaler man har. Man vet ikke akkurat hvor lang samtalene er, og man vet ikke hvor mange av samtalene som kommer til å være i eget nett.

 

Derfor vet man ikke om det abonnementet er det som passer for seg.

 

EDIT: Det var til Laland

 

Det skulle vært gjort tre ting til å begynne med. Det skulle vært en fast oppstartsavgift. Det skulle ikke vært lov med en minimumsdebitering. Og det skulle kun tas betalt pr. sekund.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg skjønner post og teletilsynet ganske godt, har selv jobba ganske mye med prisingen til operatørene. Det er ganske mye likt, som det egentlig er det samme for forbrukeren hva han/hun velger.

 

Det som telepriser.no imidlertid er dårlig på, er ikke nødvendigvis datatrafikk, men det at de ikke inkluderer subsidiering av telefon, som kan snu regnestykket for forbrukeren på hodet. Mange av abbonementene til de fire store er tilpasset slik at en kan kjøpe en rimeligere telefon, mot å ha et litt dyrere abn.

 

Dersom man velger å ha en subsidiert mobil, som de aller fleste i dag har, så blir som regel totalprisen per år mer enn den hadde blitt dersom man kjøpte telefonen til fullpris og valgte et billigabonnement.

 

Det ene er ikke noe mindre rett enn det andre, noen takler en høyere engangsutgift, mens andre takler noe større utgift per mnd bedre.

 

Regnearket som jeg har laga tar hensyn til nettopp dette, slik at det du må vite dersom du skal ha en subsidiert telefon, er hvilken telefon du vil ha og hva den koster ved de forskjellige abonnementene, samt ditt eget forbruk.

Lenke til kommentar
Dersom man velger å ha en subsidiert mobil, som de aller fleste i dag har, så blir som regel totalprisen per år mer enn den hadde blitt dersom man kjøpte telefonen til fullpris og valgte et billigabonnement.

 

Kan sette opp et regne-eksempel som viser dette. Du kan jo gå til telenor sine sider og se på de ulike tilbudene de har der. Hvis du klikker på en telefon som er sponset, for deretter å gå videre til velg abonnement, så dukker det opp noe som heter, minste totalpris 1. år. På en helt tilfeldig valgt telefon, Nokia 5310, blir minste totalpris på 1987,-. Og da sitter man med et av markedets dyreste abonnement med en ringepris fra 1,79 til 2,09!! Kjøper du telefonen uten "sponsing", så koster den på billigste nettbutikk den nette sum av kr 1770,-.

 

Redigert da jeg leste feil.... ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar

Ja, men egentlig, så er minste totalpris ubetydelig, med mindre man bare kjøper subsideiert telefon uten å bruke det abonnementet, fordi mobilen tilfeldigvis vart rimeligere slik enn ved kjøp til full pris uten abn. Minste totalpris gir deg i utgangspunktet ingen informasjon på om hvor mye det faktisk vil koste deg å velge de forskjellige abonnementene.

 

For å få den faktiske totalprisen, så må en også legge forbruket inn i regnestykket.

 

Jeg går ut i fra at du viste til Fri20 abonnementet, og da har du 20 min inkl. Riktignok ikke all verden, men dersom den f.eks inngår i et FriFamilie abn, og blir brukt så og si bare inad i familien, så er det ikke noen direkte sårlig løsning.

 

Om man ser på samme telefon med djuice zero, så ser man at minste totalpris er 3.775,- pr år. Det høres mye ut, men en må huske på at en kan bruke mobilen en del før det koster noe mer.

 

Men, poenget mitt var kort og godt at "minste totalpris" egentlig ikke sier noe om hvor mye det vil koste deg iløpet av et år, bare hvor mye det vil koste å kjøpe mobilen med det abonnementet, uten å bruke det abonnementet.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Ja, men egentlig, så er minste totalpris ubetydelig, med mindre man bare kjøper subsideiert telefon uten å bruke det abonnementet, fordi mobilen tilfeldigvis vart rimeligere slik enn ved kjøp til full pris uten abn. Minste totalpris gir deg i utgangspunktet ingen informasjon på om hvor mye det faktisk vil koste deg å velge de forskjellige abonnementene.

 

For å få den faktiske totalprisen, så må en også legge forbruket inn i regnestykket.

 

Jeg går ut i fra at du viste til Fri20 abonnementet, og da har du 20 min inkl. Riktignok ikke all verden, men dersom den f.eks inngår i et FriFamilie abn, og blir brukt så og si bare inad i familien, så er det ikke noen direkte sårlig løsning.

 

Om man ser på samme telefon med djuice zero, så ser man at minste totalpris er 3.775,- pr år. Det høres mye ut, men en må huske på at en kan bruke mobilen en del før det koster noe mer.

 

Men, poenget mitt var kort og godt at "minste totalpris" egentlig ikke sier noe om hvor mye det vil koste deg iløpet av et år, bare hvor mye det vil koste å kjøpe mobilen med det abonnementet, uten å bruke det abonnementet.

 

Ja, er vel ganske enig, men min påstand er at det alltid vil være billigere å velg f.eks One Call og kjøpe telefonen til fullpris. Alltid...

Lenke til kommentar

Ja, er helt enig i det, har OneCall og "fullpris-mobil" selv! ;-)

 

Det hender dog (en sjelden gang/noen ganger) under kampanjer, at minste totalpris for en mobil+abn, er lavere enn fullprisen for mobilen alene. Telenor hadde f.eks. en kampanje rett på nyåret, der minste totalpris for N82 var omlag 1.000,- mindre enn fullprisen. Har sett det samme med en SE-telefon (hukser ikke hvilken) og et Tele2 abn. Men, da spørs det om det er verdt bryet med å ha to mobilnummer.

 

Som jeg nevnte og i en tidligere post, så kan det hende at noen bedre takler å betale 200-300 i mnd, og få mobilen til ei krone eller noen hundringser, framfor å betale 2-3 tusen en gang og det er det, selv om det totalt sett er et dyrere alternativ. Det er i bunn og grunn en vurderings-, prioriterings- og evt budsjetteringssak som er opp til hver enkelt å avgjøre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...