Gå til innhold

- Den perfekte mobilen finnes ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min perfekte mobiltelefon er en telefon med A2DP og "lommelykt" eller kameralys som det stort sett blir brukt til :p Utrolig praktisk om kvelden eller andre tider/steder det er mørkt. Defor var SE K550i den billigeste mobilen til mitt bruk, i tillegg har den "SOS-lys" i tillfelle jeg skader meg i mørket xD haha

Endret av IceSpirit
Lenke til kommentar

Tusen takk, Audun, for en fantastisk god artikkel. Som tidligere forhandler får jeg fremdeles dette spørsmålet ganske ofte, og jeg svarer aldri med en konkret modell.

 

Det gjorde jeg forsåvidt heller ikke da jeg var forhandler, og selv om det kanskje medførte lavere salgspris innimellom, trenger det ikke å medføre lavere fortjeneste. Hvis man klarer å avdekke de faktiske behovene kommer man langt. Og sist men ikke minst: det medfører garantert en mer fornøyd kunde!

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Dette var en veldig bra artikkel. Slike skulle det vært flere av på Amobil.no. Må si jeg setter mye mer pris på dette enn å få vite at det kommer en ny MP3-spiller. Men uansett, jeg kritiserer ikke, jeg vil bare si hvor mye jeg setter pris på denne artikkelen.

 

Som "mobilgeeken" i familien og vennekretsen hender det at jeg får dette spørsmål et også. For å gjøre det enkelt pleier jeg å svare at Nokia E90 Communicator er den beste businessmobilten, Apple iPhone er en svært god musikkmobil og LG KE850 Prada er den ultimate designmobilen. Men skal det stemme, så må du være Ola Nordmann. Går man bare utifra spesifikasjoner, utsende og kvalitet, pris eller enn hva kriteriene måtte være, så er det nokså lett å finne den "perfekte" mobiltelefonen. Men så og si alle vil ha litt teknologi, litt brukervennlighet, litt pris og litt design. I hvilken stor grad disse faktorene spiller inn, det er jo det som avgjør hva som er en god mobiltelefon for en enkel person. Det blir, akkurat som det står skrevet i artikkelen, altså ikke mulig å skape den "perfekte" mobiltelefonen.

 

Men det finnes jo noen generelle "regler". Kjøer du en Nokia N95 eller E90 Communicator, Sony Ericsson P1i eller liknende, og ikke er altfor trangsynt, så vil du nok bli fornøyd med denne mobiltelefonen hvis du skal ha en avansert mobiltelefon. Skal du ha en designmobil så vil nok enten LG KE850 Prada, Samsung P520 Armani eller Nokia 8800 Sirocco (eller 8600 Luna) falle i smake og til musikk er selvfølgelig både Apple iPhone, Sony Ericsson W960i, Nokias 5xxx-musikktelefoner, N-serien osv. være svært gode mobiltelefoner, men perfekt, det blir ingen mobiltelefon.

 

Noen er også mer kresne enn andre. Jeg vet ikke om jeg greier å kjøpe mobiltelefoner som det må være noe galt med, eller om det er fordi jeg absolutt skal bruke alle funksjonene på mobiltelefonene, men jeg greier alltid å ende opp med en mobiltelefon jeg har et titals med feil på, som både er "idiotfeil" som ikke er ordentlige feil, men bare utrolig dumme løsninger, eller alvorlige feil som RAM-problemer, fullstendig fucket FW, feil i dato, frysing av mobiltelefonen når noe skjer osv. Det var en lang setning det! (måtte bare si det).

 

Jaja, da fikk jeg ut litt irritasjon også gitt. Er lei av å ringe SEs supporttelefon og klage nå. Får vel ringe til LG og syte litt i morgen :p

 

Edit: Nei, Apple iPhone er på ingen måte en god kameramobil. Den er elendig på det området :p

Endret av Jornan
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert et press på å ha det siste av det siste og fremfor alt: en mobil med plenty av funksjoner.

 

Et lite tips til Amobil når de tester mobiler: Når det gjelder enklere og billigere mobiler, vær så snille å slutte med den evinnelige "...for tynne lommebøker.." i overskriften. Det kunne tenkes at noen faktisk bare har BEHOV for en enkel og billig mobil.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at en dyrer modell nødvendigvis ikke gir flere penger i kassa til forhandlere, men jeg skjønner hvor du vil.

 

Det første jeg spør om når venner og bekjente spør meg det spørsmålet er, som du sier, "hva skal du bruke den til". Titt og ofte skjer det dog at personen ikke helt vet hva de skal bruke den til. Joda, ringe å sende meldinger, men det jo så mye mer. Vil personen etterhvert kunne ta ibruk mer avanserte tjenester som MMS, Wlan,gps osv? Kanskje, ingen grunn til å velge fra nederste hylle heller.

 

Flere vil heller ikke ha 3G. "Jeg bruker det aldri" sier de. jeg spør om de ringer med mobilen, "ja" sier de. "Da bruker du 3G" sier jeg. Mange tror at 3G er ekstrautstyr man ikke trenger. At 3G er nettet som skal ta over når GSM-nettet slukkes (slik GSM tok over for NMT) er det ingen som vet Grunnen er nok at 3G aldri har vært fokusert på det at man kan ringe med 3G, kun alt det andre man kan gjøre med 3G (strengt tatt er vel den eneste forskjellen på 3G og GSM videosamtaler).

Flere har en mobil i mange år, og da mener jeg at å kjøpe en mobil med 3G er det beste uansett.

 

Men den perfekte mobil finnes den. Alt man trenger å gjøre er å kartlegge personens nåværende behov, og et ev. fremtidig behov.

Lenke til kommentar

Det finnes en perfekt mobil for alle, men en perfekt mobil finnes ikke. Min prefekte mobil: 0.8cm tykk slider i titan, med 2.8" skjerm som dekker hele fremsiden, unntatt en liten stripe lengst ned til menynavigasjon, ikke helt ulik n95. Et kamera som tar minst like gode bilder som Eos 40D, 100-200TB, så jeg aldri går tom. Et atombatteri som ikke må lades på de neste 50-60 årene, skjermen skal være dekket av en diamantplate, og den skal kunne lades gjennom en mini-usb-kontakt. Den skal ha mini-jackplugg. Ordentlig blitz, men også lommelykt. Den må ha video-utgang, og skjermen burde ha uxga eller høyere oppløsning, i oled teknologi eller bedre. Den må være kraftig nok for å rendre crysis i 60fps. Den skal ha stereohøytalere som fint kan erstatte bordhøytalere. GPS med 1mm nøyaktighet, som er lynrask og får inn satelitter i den dypeste bunker. Den må støtte 100tbps trådløs overføring, og selvfølgelig et mobilnett som passer. Software orker jeg ikke å gå inn på en gang, støtte ALT. Og det er vel det som skal til for å lage min perfekte mobil... for en stund fremover.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Apple iPhone er en svært god kameramobil

 

Nå ble ihvertfall jeg nysgjerrig, hva mener du?

 

 

Enig der Flimzes, men ro nerva ;)

Roe nerva? Sa ikke at den skulle være tilgjenglig *nå* da :p

 

Hvordan kan man påstå at iphone er en kameramobil? Ikke fotolys, ikke autofokus, den tar dårlige bilder i mørke. Fargebalansen er rar, bildene blir ikke spesielt bra, den er kun på 2mpx... Er det noe bra med kameraet?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Apple iPhone er en svært god kameramobil

 

Nå ble ihvertfall jeg nysgjerrig, hva mener du?

 

 

Enig der Flimzes, men ro nerva ;)

Roe nerva? Sa ikke at den skulle være tilgjenglig *nå* da :p

 

Hvordan kan man påstå at iphone er en kameramobil? Ikke fotolys, ikke autofokus, den tar dårlige bilder i mørke. Fargebalansen er rar, bildene blir ikke spesielt bra, den er kun på 2mpx... Er det noe bra med kameraet?

 

Japp venter spent på svar! ;)

 

Ikke at Iphone er en dårlig mobil eller noe sånt, men og påsta at det er en god kamera mobil, tja...

Lenke til kommentar

Hehe. Gikk litt fort der gitt. For å være ærlig, så er Apple iPhone en av de mest elendige kameratelefonene jeg har sett (i forhold til anre funksjoner og pris selvfølgelig). Den har 2 MP kamera, men absolutt INGENTING annet. Ikke en eneste innstilling eller noe :p Skal rette det nå. Mente musikkmobil :p

Endret av Jornan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...