Gå til innhold

Leopard spiser batteri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste dette for noen dager siden, og kjørte en liten test på nettopp dette. Ettersom jeg i 10.4, Tiger, kunne kjøre 3 episoder simpsons og en film, dekodet i divx (vlc) på 2 timer helt greit med god margin, testet jeg dette igår og fikk akkurat samme resultat med full spiker på lyd-output til headsett og lys-senkning på skjerm til laveste nivå. (Hovedsaklig standard oppsett på natt-toget for min del :) ) Da brukes naturligvis ikke noe spesielt mye ressurser heller dog.

Så jeg vet nå ikke helt hva det antydes at er så grådig på denne strømmen.

Lenke til kommentar
Og folk har klaga på Vista at den bruker mye batteri! De samme folka har tom. sagt at "makk" er så mye bedre på dette området. :laugh:

Hm, hadde vært litt interesant å ta en liten test på det der egentlig. Da mener å teste Leopard mot vista, på samme mac, samme oppgaver... jeg har en mistanke om at det egentlig ikke er så store forskjellen i strømforbruk... ihvertfall ikke ved bruk av relativt beskjedene oppgaver.

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar

Det er nok en del forskjeller på hvor effektivt disse brukergrensesnittene er skrevet. Noen får til mange lekre effekter med lite energi, mens andre bruker mer energi på mindre lekre effekter. Effektbruk er heller ikke proporsjonalt med hvor lekkert det ser ut. Hjernene våre er mer avanserte enn som så. Det gjelder å være en smart programmerer med god forståelse av hvordan vi oppfatter ulike effekter. Energimessig er det også ønskelig at mest mulig av effektene kjører på GPU i stedet for CPU. I tillegg kan det være ting som hindrer GPU og CPU i å jobbe i laveffektmodus.

 

Skulle ønske vi fikk se ulike effekter testet opp mot hverandre og batteritid:

Leopard vs. Aero vs. Compiz Fusion.

Lenke til kommentar
Arbeid krever energi. Også innen elektronikk. Det er rimelig enkel logikk det der.

 

takk for opplysningen du...

det dreier seg om at den samme Macen bruker opp batteriet raskere med Leopard enn med Tiger.

kan ikke se det er noen som sutrer over at den faktisk bruker batteri?

Klar over at den ekstrapoleringen som kreves for å dra dette videre til at "mer arbeid krever mer energi" er svært komplisert og antagelig ville vært over kompetansenivået til mange andre klassinger... på barneskolen.

 

Hvis Leopard bruker en større del av maskin ressursene så vil også batteriet bli tømt raskere. Håper dette ble forståelig nå.

 

*rive seg i håret*

Lenke til kommentar
Og folk har klaga på Vista at den bruker mye batteri! De samme folka har tom. sagt at "makk" er så mye bedre på dette området.

Fascinerende hvordan Windows-folk kaster seg over hver eneste negative Mac-nyhet med "Hah! IN YOUR FACE!", men jeg antar at når man er så vant til å tape så blir hver eneste marginale lille "seier" en grunn til å gjøre vesen av seg. ;)

Lenke til kommentar
Andre problemer har imidlertid også blitt rapportert, eksempelvis gode gamle "Bluescreen of Death", der maskinen låser seg uten nevneverdig forklaring.

 

Så vidt jeg vet har Apple aldri hatt Microsoft problem BSOD, men Spinning Beachball of Deat og Kernel Panic kan man oppleve på OS X. Særlig det første forekommer fra tid til annen etter Leopard lanseringen.

Lenke til kommentar
Og folk har klaga på Vista at den bruker mye batteri! De samme folka har tom. sagt at "makk" er så mye bedre på dette området.

Fascinerende hvordan Windows-folk kaster seg over hver eneste negative Mac-nyhet med "Hah! IN YOUR FACE!", men jeg antar at når man er så vant til å tape så blir hver eneste marginale lille "seier" en grunn til å gjøre vesen av seg. ;)

 

har ikke noe med "seier" å gjøre, men har noe med at hver gang det kommer en feil i windows (av uansett betydning) så blir den artikkelen bombardert med fanatikere fra andre OS.

Og når det blir oppdaget en feil i et annet OS er da plutselig instilingen "ikke så farlig".

 

Et godt eksempel er denne batteri levetiden, noe som også ble rapportert når vista kom ut.

Det var et H*lvete å folk trolla når den ble kjent, mens her er det knapt et negativt ord om det.

 

Nå skal nå sant sies at MacFanboyene på diskusjon.no er nå noen av de som driver med minst skriking her :thumbup:

Det er nå somregel noen fra et annet kjent OS som driver med det.

Lenke til kommentar

Skribenten av denne artikkelen burde også ta med at det er snakk om ett stort mindretall som opplever dette problemet. Og om skribenten hadde tatt seg bryet med å lese litt rundt selve saken så hadde det kanskje også vært nevnt i denne artikkelen at mange også gir tilbakemeldinger om at de opplever forbedret/økt batterilevetid med OS X 10.5.1.

 

Men det er som regel de med problemer som skriker høyest, og derfor får mest oppmerksomhet :>

Lenke til kommentar
Arbeid krever energi. Også innen elektronikk. Det er rimelig enkel logikk det der.

 

takk for opplysningen du...

det dreier seg om at den samme Macen bruker opp batteriet raskere med Leopard enn med Tiger.

kan ikke se det er noen som sutrer over at den faktisk bruker batteri?

Klar over at den ekstrapoleringen som kreves for å dra dette videre til at "mer arbeid krever mer energi" er svært komplisert og antagelig ville vært over kompetansenivået til mange andre klassinger... på barneskolen.

 

Hvis Leopard bruker en større del av maskin ressursene så vil også batteriet bli tømt raskere. Håper dette ble forståelig nå.

 

*rive seg i håret*

 

 

det du sa først er jo selvforklarende, det er altså ikke mye til opplysning. problemet er at Leopard bruker mer batteri, uten at det egentlig er noen god grunn til det, for den lille finpussingen i grensesnittet er ikke verdt mye.

Lenke til kommentar

Vel, etter noen uker med Leopard (og oppgradering videre til 10.5.1) kan jeg rapportere om at jeg ikke har lagt merke til noe særlig dårligere batterilevetid, maskinen holder fremdeles såvidt gjennom en full skoledag (8-16) med sporadisk skriving og surfing. Mine venner med tilsvarende maskiner med Vista er som regel fornøyd om batteriet holder gjennom en hel forelesning (2t), og sitter med minimum lysstyrke og myser på skjermene sine. Om Leopard har redusert batteritiden til maskinen min er det fremdeles milevis igjen til å bli like dårlig som Vista. :)

Lenke til kommentar
Skribenten av denne artikkelen burde også ta med at det er snakk om ett stort mindretall som opplever dette problemet. Og om skribenten hadde tatt seg bryet med å lese litt rundt selve saken så hadde det kanskje også vært nevnt i denne artikkelen at mange også gir tilbakemeldinger om at de opplever forbedret/økt batterilevetid med OS X 10.5.1.

 

Men det er som regel de med problemer som skriker høyest, og derfor får mest oppmerksomhet :>

 

Det er det samme som med vista. Jeg har selv ikkje hatt noe problemer med Vista 64, men folk som ikkje har testet Vista tror at Vista er så fryktelig elendig. Dette pga. de har bare lest om de som har hatt trøbbel.

 

Jeg er ikkje fanboy av noe som helst, men kjøper det som er best til de bruksområdene jeg bruker :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg fikk dårligere batteri av Leopard, men så sjekket jeg batterikapasiteten min. Det viste seg at i tiden rundt Leopard, så hadde den droppet med 10 %.

 

Vil ikke overraske meg om at de få som rapporterer om dårligere batteritid, har mistet kapasitet i batteriet sitt de og.

 

Dette virker som en ikke-nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...