Gå til innhold

Kindle en suksess?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes konseptet er bra, men vil nok vente en god stund før jeg kjøper noe slikt. Det med tilleggsavgiftene er ikke akkurat positivt heller.

 

Selv om jeg synes konseptet er kult, og at det kanskje selger bra, er jeg fremdeles litt tvilende. Husker tilbake for 6-7 år siden, da PDAer var så i skuddet. Jeg brukte en iPAQ litt på jobb selv. I starten så virket det veldig kult, og alle trodde dette var framtiden. Etter noen måneders bruk fant jeg ut at det eneste jeg brukte den til var å legge kabal. Jeg noterte ikke noen ting på den, for det var mye lettere å skrive på en post-it-lapp. Tror mange andre også følte det slikt. Etter en liten stund stupte salget, mest sannsynlig fordi folk fant ut at det bare var en gimmic. Tror kanskje Kindle snart kan vise seg å være det samme.

 

Husk at jeg her snakker om de gamle PDAene. De nye som egentlig er mobiler med PDA-funksjon ser jeg klart nytten i.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle uttaler seg så mye, uten å ha lest det som finnes av dokumentasjon og sett videoene på amazon.com.

 

* PDF: Den støtter mest sannsynlig ikke PDF, fordi PDF er et format som ikke brekker linjer. Når man endrer tekst-størrelse på kindle, så vil ikke en PDF-fil kunne brekke linjene, men ville måttet scrolle og scrolle for å lese hele sidebredden. Det finnes en mengde verktøy for å konvertere PDF til formatet som Kindle støtter, og så kan man f.eks. overføre de enten via USB, eller til et minnekort man putter i Kindle. Man må ikke bruke amazon.com sin mail-løsning, den er der som et alternativ.

* DRM: Jeg synes DRM er noe skikkelig dritt, men er antakelig noe Amazon har måttet gjøre for å få med forlagene på dette. Slik som Apple måtte med iTunes. Jeg tipper DRM forsvinner om noen år, hvis anti-drm-trykket opprettholdes. De tillater opp til 6 Kindle knyttet mot en konto, så en familie vil ikke måtte kjøpe samme bøkene flere ganger, slik enkelte har påstått

* Kindle har både USB og Wlan, EVDO-nettet som kun støttes i USA er et tillegg, og er nok der for å få brukervennligheten opp. Det gjør at man er tilknyttet hele tiden, uten å tenke på betaling for tilgangen, og uten å måtte tenke på overført datamengde.

 

Det er veldig mange som sammenligner Kindle med PDA og mobiltelefoner, men det er en stor forskjell: Dette er en ebokleser som ikke bruker LCD-skjerm. Den kan leses i sterkt sollys, og det er helt ny teknologi som er mye dyrere enn LCD. Jeg vil tro Kindle egentlig er solgt enten til kost-pris eller billigere, og at de satser på å ta det inn igjen på salget av bøker og abonnementer.

 

Jeg håper dette blir kjempepopulært, og vil ikke nøle hvis disse kommer i salgs på denne siden av dammen.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ingen lage en tynn elegant leser i underkant av et A4 format med minnekortleser og kun få knapper for sidevalg og scroling, som støtter pdf dokumenter? Det ønsker jeg meg! :yes:

Noe slikt som dette du tenkte på? Litt vel dyr, men pytt pytt. Kan kjøpes på digitalbok.no

 

Det eneste som gjør at jeg ikke skaffer meg iliaden er prisen. Hadde den kostet 3000,- så hadde det vært aktuellt. Jeg leser mye og det hadde vært fint å slippe x antall bøker i sekken hver gang jeg f.eks skal spille D&D. :o)

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ingen lage en tynn elegant leser i underkant av et A4 format med minnekortleser og kun få knapper for sidevalg og scroling, som støtter pdf dokumenter? Det ønsker jeg meg! :yes:

Noe slikt som dette du tenkte på? Litt vel dyr, men pytt pytt. Kan kjøpes på digitalbok.no

 

Det eneste som gjør at jeg ikke skaffer meg iliaden er prisen. Hadde den kostet 3000,- så hadde det vært aktuellt. Jeg leser mye og det hadde vært fint å slippe x antall bøker i sekken hver gang jeg f.eks skal spille D&D. :o)

 

4700,- er ikke helt ille synes jeg, men litt stivt er det jo.. flere fordeler med iliad dingsen og hele kindle greia lukter iphone stunt/scam, blir ikke overasket hvis den flopper etter dårlig omtale/rykte..

Lenke til kommentar

http://www.bookeen.com/ebook/ebook-reading-device.aspx

 

Den syns jeg såg digg ut. 2.799,- på digitalbok.no og har nesten alt (kunne kanskje hatt farger og belysning, men pytt pytt).

Leser pdf, html og text.

 

Jeg bruker i dag en Zaurus SL-5500 for ebook lesing, og er blitt så vant med det at jeg ikke orker lese en vanlig bok lengre. Jeg LIKER backlight, er faktisk MINDRE slitsomt for øyene når man blir vant med det, og det at man slipper å bla, og den husker alltid hvor man var sist, OG jeg har et lite bibliotek på den.. Perfekt. Men den begynner å bli gammel, takler ikke pdf, og batteriet holder på å dø.. Pluss at den beste ebok leseren jeg har funnet på den er litt buggete. Kanskje den der blir en erstatning?

Lenke til kommentar

Leseren er rett og slett for begrenset i mine øyne, som vanlig prøver selskapene å tvinge folk iinn i deres lille regime for å kunne ta betalt for alt mulig, her må man jo betale for å se nettsider, og sågar for å legge til egne filer.

 

I tielgg er den stygg og lider litt av samme problemer som andre ebok-lesere har. Jeg synes rett og slett ikek produktet er åpent nok, og heller ikke modent nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig med at denne ebook leseren er for begrenset. Det er tydelig at Amazone prøver seg på en "ipod" taktikk her ved å tilby salg av innhold som en stor del av pakken. Personlig syntes jeg de kunne kommet seg unna med dette hadde de nærmest gitt leseren bort gratis.

 

Men iLiad er derimot en god ebook leser - men dessverre aaaalt for dyr. Til halve prisen så hadde jeg nok sterkt vurdert å shoppe en, for det er interessant å kunne bevege seg vekk fra trykket medium. Selv har jeg en Samsung Q1P UMPC som jeg bruker som ebok leser men den har jo begrenset batterilevetid sammenlignet med disse ebook leserene så jeg er avhengig av å kunne lade den hver dag hvis den brukes mye. Derimot funker den ganske så bra som ebok leser og jeg har abonnert på flere blader som automatisk lastes ned når det er ute et nytt nummer. Da er det kjekt med full farge også, noe som sårt savnes i dagens generasjon e-ink.

 

Uansett kjekt å se det kommer flere produkter på markedet. Jeg tror disse har en fremtid, spesielt hvis DRM'en åpner for at man kan ha kopier av boken på minst 5 enheter (en normal familie).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...