Gå til innhold

Små pikselknusere på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bra at Samsung utvikler slike kamerabrikker, men hadde det ikke vært bedre om de fokuserte på det som er problemet med kameratelefoner? Oppløsningen er grei nok den, hva skal man med mer enn 5 MP? Men det tar lang tid å ta bildene på enkelte mobiltelefoner, det blir "støvete" bilder og i mørke rom kan enkelte mobiltelefoner være ubruklige. Det er masse som kan forbedres, og antall megapiksler ligger lang nede på den listen!

Lenke til kommentar

Grunnen til at de hele tiden fokuserer på å øke antall MP er fordi det er noe mannen i gata kan forholde seg til og forstår. Folk flest vil automatisk annta at desto flere MP desto bedre er kameraet.

 

Eksempel: Hvem tror du hvermansen ville valgt?

1. Billig telefon med 8MP og crappy optikk

2. Dyr telefon med 3MP og super optikk

Lenke til kommentar
Og jeg må bare spørre; hva f*en er vitsen?

Og jeg spør deg om det like gjerne hadde vært greit med 120*120 oppløsning som det første mobilkameraet hadde. Ja til videre teknologisk utviklig.

 

 

for min del: ja. mobilkameraet bruker jeg bare i ytterste nødsfall. ellers er det speilrefleks som gjelder. det er så enormt mange andre ting som er mye viktigere en antall mpx. mobilkameraer suger og vil sannsynligvis gjøre det for all framtid også

Lenke til kommentar

For meg er dette bare utviklingen til bedre og bedre mobilkameraer. Er sikker på at om noen år så kan du få omtrent like bra kameraer som finnes på kompaktmarkedet nå.

 

Faktisk så er N95 bedre enn den første 2MP digitalkameraet jeg hadde.

 

edit: Og den hadde kun digital zoom.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar
Grunnen til at de hele tiden fokuserer på å øke antall MP er fordi det er noe mannen i gata kan forholde seg til og forstår. Folk flest vil automatisk annta at desto flere MP desto bedre er kameraet.

 

Eksempel: Hvem tror du hvermansen ville valgt?

1. Billig telefon med 8MP og crappy optikk

2. Dyr telefon med 3MP og super optikk

 

 

og til deg: jeg er smertelig klar over begrunnelsen for dette mpx-jaget. vi ser det til og med på proffmodellene hvor folk faktisk burde vite bedre. (riktig nok kan antall mpx ha noe å si for personer med profesjonelle krav, med tanke på f. eks. reklameproduksjon ol., men uansett kommer man ikke bort fra det faktum at antall mpx som regel øker støynivået). Men uansett. Jeg mener personlig at måten spes kompaktkameraer og gjerne også etterhvert mobiler blir markedsført på mot konsummarkedet, er på grensen til lureri. hvis du dra på elkjøp for å kjøpe kamera er jeg rimelig sikker på at de fleste selgerne der prøver å presse på deg et kamera med minimum 10mpx for deretter å hevde at dette vil ta myyyyye bedre bilder enn et med 5 mpx.

Lenke til kommentar
For meg er dette bare utviklingen til bedre og bedre mobilkameraer. Er sikker på at om noen år så kan du få omtrent like bra kameraer som finnes på kompaktmarkedet nå.

 

Faktisk så er N95 bedre enn den første 2MP digitalkameraet jeg hadde.

 

edit: Og den hadde kun digital zoom.

 

 

og jeg mener nå selv at de fleste kompaktkameraer også suger rimelig hardt. selvsagt: de holder til fest og morro, noe de beste mobilkameraene også til nøds kan den dag i dag. men utenom denne noenlunde begrensede nytteverdien må det tyngre skyts til.

Lenke til kommentar
Og jeg må bare spørre; hva f*en er vitsen?

Og jeg spør deg om det like gjerne hadde vært greit med 120*120 oppløsning som det første mobilkameraet hadde. Ja til videre teknologisk utviklig.

La oss regne prosenter her

 

120*120 = 14'400 pixler er 0,5% av

2048*1536 = 3'145'728 pixler som er 43% av

3264*2448 = 7'337'472 som er standardoppløsningen på 8Mpx-kameraer.

Det vil si at det er et litt lavere hopp det er snakk om her.

 

Når det er sagt så er 150dpi (300ppi) normal oppløsning for en fotoskriver. Det vil si at et 3Mpx-bilde blir

10.02" * 6.67" = 67 kvaderattommer som er 75% av

10.88" x 8.16" = 89 kvadrattommer

Det vil si at ved utskrift så har du et bilde som er 25% større med samme kvalitet.

 

For referanse så er et A4-ark 8.27" x 11.69" og scannet 35mm film er 5380 x 3620 pixler eller 17.93" x 12.06" ved 300 ppi.

 

Den eneste fordelen med 8Mpx fremfor 6Mpx når et bilde er tatt ved hjelp av stativ og fjernstyrt lukking og hvis optikken er lik er at du har mer frihet til å forstørre deler av bildet da et 8Mpx-bilde inneholder mer informasjon enn et 6Mpx-bilde.

Lenke til kommentar
Og jeg må bare spørre; hva f*en er vitsen?

Og jeg spør deg om det like gjerne hadde vært greit med 120*120 oppløsning som det første mobilkameraet hadde. Ja til videre teknologisk utviklig.

La oss regne prosenter her

 

120*120 = 14'400 pixler er 0,5% av

2048*1536 = 3'145'728 pixler som er 43% av

3264*2448 = 7'337'472 som er standardoppløsningen på 8Mpx-kameraer.

Det vil si at det er et litt lavere hopp det er snakk om her.

 

Når det er sagt så er 150dpi (300ppi) normal oppløsning for en fotoskriver. Det vil si at et 3Mpx-bilde blir

10.02" * 6.67" = 67 kvaderattommer som er 75% av

10.88" x 8.16" = 89 kvadrattommer

Det vil si at ved utskrift så har du et bilde som er 25% større med samme kvalitet.

 

For referanse så er et A4-ark 8.27" x 11.69" og scannet 35mm film er 5380 x 3620 pixler eller 17.93" x 12.06" ved 300 ppi.

 

Den eneste fordelen med 8Mpx fremfor 6Mpx når et bilde er tatt ved hjelp av stativ og fjernstyrt lukking og hvis optikken er lik er at du har mer frihet til å forstørre deler av bildet da et 8Mpx-bilde inneholder mer informasjon enn et 6Mpx-bilde.

 

det stemmer det du sier her. men ved en slik forstørring av en del av et bilde vil selvsagt igjen støyen også være en faktor. og rakib: selvsagt ser jeg utviklingen, poenget mitt var at utviklingen ikke vil fortsette på samme måte selv om nokia eller whatever kommer med et mobilkamera på 10mpx.

Lenke til kommentar

Men så lurer jeg på noe :shrug:

 

Det finnes små og tynne kompaktkameraer i dag som ikke er større enn en litt brei mobil. Hva er da problemet med å integrere kamerabiten som er i disse kameraene, inn i en mobil? Det er jo ikke kamerasensoren/delen som trenger å forminskes, den tar jo ingen plass uansett :idea:

 

Ville hatt en mobil innebygd i et Sony Cyber-Shot DSC-T200 kamera, jeg :)

Lenke til kommentar
Og jeg må bare spørre; hva f*en er vitsen?

Og jeg spør deg om det like gjerne hadde vært greit med 120*120 oppløsning som det første mobilkameraet hadde. Ja til videre teknologisk utviklig.

 

 

Jeg har et digitalt speilreflekskamera. Dette tar bilder i seks megapiksler. Om Nikon hadde hadd lyst kunne de lett slengt inn en 12-megapikslers sensor med akkurat samme størrelse i kameraet, men de gjorde det ikke. Hvorfor ikke? Fordi det gir absolutt ingen mening.

 

Jeg skal gjerne ta en sammenligning med en hvilken som helst Samsung- eller Sony Ericsson-telefon med fem, seks eller åtte megapiksler for den saks skyld, mot mitt D40. For pokker, jeg kan til og med stille opp med mitt fem år gamle Nikon Coolpix 4300, med fire megapiksler. Likevel vil den gruse samtlige av telefonene. Hvorfor? Fordi megapiksler er oppskrytt. Det er hele samspillet som teller. Sensorstørrelse, optikk og alt det der. Så kan vi begynne å leke med megapiksler.

 

Arne Martin sa det ganske fint egentlig: "Hurra for framskrittet. I stedet for ubrukelige bildefiler på 1 mb, kan vi nå få enda mer ubrukelige bildefiler på 3 mb."

 

Dagens mobiltelefonkameraer klarer 2 megapiksler, maks. Til nød 3, men ikke mer.

Lenke til kommentar

Når du ser kameramobiler som dette, så er det ikke merkelig at Samsung lager større bildebrikker

 

sam_b600_l1.jpg

 

All teknologisk fremgang på komme fra ett sted. En gang i fremtiden vil kamera i mobiler være like gode som kompaktkameraene... men det vil komme i steg... dette er nok ett av stegene

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Når du ser kameramobiler som dette, så er det ikke merkelig at Samsung lager større bildebrikker

 

http://images.gfx.no/203/203200/sam_b600_l1.jpg (IMG-tag fjernet av admin, vennligst ikke siter bilder)

 

All teknologisk fremgang på komme fra ett sted. En gang i fremtiden vil kamera i mobiler være like gode som kompaktkameraene... men det vil komme i steg... dette er nok ett av stegene

 

 

man kan ikke presse god optikk inn i en liten pakke. husk, det er flere fysiske "glassplater" det her er snakk om. selvsagt finnes kompaktkameraer av rimelig begrenset størrelse og kvalitet, og disse vil nok mobilene kanskje kunne matche. men hva er poenget. duger ikke 5mpx kamera i nokia n95 og alle de andre 'hva de nå heter' med 5mpx til festbildene deres? et mobilkamera eller kompaktkamera har jo ikke så mye mer nytteverdi enn å faktisk være lite og tilgjengelig. et kompaktkamera gir jo heller ikke voooldsomt "gode" bilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...