Gå til innhold

VMware Server oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VMware server er per dags dato gratis, og man får serial key ved å registrere seg (også gratis). Vet ikke om dette kun gjelder for privat bruk, har ikke lest EULA-en.

 

Kjører VMware server med linux under, og har ikke hørt noe om at det går ann å bruke VMware uten et operativsystem under.

Lenke til kommentar

Kanskje en slipper å installere OS på de større VMware varianten som Infrastructure eller hva det kalles. Greit å vite hva en kan forvente av krav til utstyr og OS.

 

Gratis og greier. Kanskje jeg skulle myse litt på den da. :roll:

Det er kanskje tidsbegrenset hvor lenge en kan vente med å teste den ut?

Eller kanskje de kommer med en demo/trial etterpå?

Lenke til kommentar
VMware server er per dags dato gratis, og man får serial key ved å registrere seg (også gratis). Vet ikke om dette kun gjelder for privat bruk, har ikke lest EULA-en.

 

Kjører VMware server med linux under, og har ikke hørt noe om at det går ann å bruke VMware uten et operativsystem under.

 

Vmware har egne løsninger for dette. Det heter VMWare ESX. Vi kjører nå vmware server free og satser på å gå over ESX på sikt.

 

Håper en del bugs ang. win 2003 sp2 er fikset i den nye versjonen.

Lenke til kommentar

VMWare Infrastructure 3 (som jeg jobber med) bygger på VMWare ESX (3.0.x) som er et operativsystem i seg selv. Man installerer ESX "rett på jernet", og lar ESX-serverne bli kontrollert av VMWare VirtualCenter. VC sørger for blant annet VMotion (flytte virtuelle servere mellom ESX-hostene i fart). VC installeres på et eksisterende OS, mens ESX er et OS som har VMkernel i bunn og Linux som skall.

Lenke til kommentar

Om du vil lese om VMware Infrastructure 3 (ESX Server 3.0x osv) så kan du lese litt om det her:

 

http://www.hardware.no/guide/virtualiserin...e_3_del_1/33839

http://www.hardware.no/guide/virtualiserin...e_3_del_2/33980

 

Faktisk skrevet av meg.. :thumbup:

 

Ellers så kan jeg nevne at Vmware Server kjører "oppå" eksisterende operativsystemer (Windows og Linux distro's). Ytelsen er ikke like bra som når man bruker ESX variantene, men ikke så VELDIG mye dårligere heller.

En av de største fordelene med VI3/ESX er vmotion (som nevnt) som flytter virtuelle maskiner mellom ESX hosts uten å måtte stenge ned disse. Dette er VIRKELIG flott når man vil gjøre vedlikehold på fysiske servere og/eller oppdatere ESX.

Lenke til kommentar
Kanskje en slipper å installere OS på de større VMware varianten som Infrastructure eller hva det kalles. Greit å vite hva en kan forvente av krav til utstyr og OS.

Vmware Server og Vmware Server 2 trenger begge et OS i bunnen. Vmware ESX Server kan kjøre "direkte på metallet". Sistnevnte koster dog en del penger, mens de to førstnevnte er gratis.

 

Gratis og greier. Kanskje jeg skulle myse litt på den da. :roll:

Det er kanskje tidsbegrenset hvor lenge en kan vente med å teste den ut?

Eller kanskje de kommer med en demo/trial etterpå?

Nei, Server 2 vil forbli gratis også etter at den er ute av beta. Da vil den erstatte Server, som antagelig ikke vil bli tilgjengelig lengre. Tror ikke det er noen tidsbegrensning på betaen, men det kan vel kanskje hende siden det er en beta.

Lenke til kommentar

Må bare si at Vmware Server er et genialt produkt. Jeg har kjørt server siden ver 1.0.0 og er strålende fornøyd.

Jeg bruker Vmware primært til å teste ulike operativ systemer, samt kjøre et par servere (Ekstern server, webserver).

Har oppgradert serveren min som jeg bruker Vmware server på ganske kraftig det siste året. Serveren består nå av en Xeon 3210 CPu (quad core), 8 GB DDR2 RAM og ca 2 TB med plass.

 

Uansett, synes jeg det er bra at et så bra produkt som dette faktisk er gratis og at det heller ikke i fremtiden ser ut til at de vil ta betalt fra privatbrukere....ikke ofte så bra programmer faktisk er helt gratis. :thumbup:

Lenke til kommentar

Artikkelen nevner paravirtualisering og det er er forsåvidt nytt i Server 2.0 (i forhold til versjon 1), men har eksistert i Workstation 6 og Player 2 siden de ble lansert i mai. Paravirtualisering (paravirt_ops) krever forsåvidt at gjesteOS er linux og at man kjører en rimelig ny kjerne. For windows (+linux) har det eksistert et paravirtualisert nettverksadapter (vmxnet) i flere år. Full paravirtualisering av windows (enlightenment) kommer med Viridian. (win2k8+3mnd)

Lenke til kommentar

Testet ut den ny Vmware server 2.0 nå, og må si at jeg ikke likte versjon to like bra som versjon en.

Det jeg liker med versjon 1 er Vmware Server Console, og det var byttet ut med et webbasert console i versjon 2. Syntes det ble mer rotete og jobbe med der.

Noen av testmaskinene jobber jeg direkte med via Remote Desktop til hovedserveren, og da er det kjekt med Consoleet. Du kunne jobbe fra det webbaserte consolet også, men syntes ikke det fungerte like bra som jeg er vant til fra versjon 1.

 

På den andre siden så det ut som den greide å utnytte Xeon prosessoren min på en helt annen måte enn versjon 1. Den belastet 1 eller to kjerner ut i fra antallet satt til vmmaskinen. Versjon fordeler det på alle fire kjerner...

 

Gikk tilbake til versjon 1.0.4 på hovedserveren, men skal sette opp en test pc senere der jeg skal kjøre versjon 2.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Testet ut den ny Vmware server 2.0 nå, og må si at jeg ikke likte versjon to like bra som versjon en.

Det jeg liker med versjon 1 er Vmware Server Console, og det var byttet ut med et webbasert console i versjon 2. Syntes det ble mer rotete og jobbe med der.

Noen av testmaskinene jobber jeg direkte med via Remote Desktop til hovedserveren, og da er det kjekt med Consoleet. Du kunne jobbe fra det webbaserte consolet også, men syntes ikke det fungerte like bra som jeg er vant til fra versjon 1.

 

På den andre siden så det ut som den greide å utnytte Xeon prosessoren min på en helt annen måte enn versjon 1. Den belastet 1 eller to kjerner ut i fra antallet satt til vmmaskinen. Versjon fordeler det på alle fire kjerner...

 

Gikk tilbake til versjon 1.0.4 på hovedserveren, men skal sette opp en test pc senere der jeg skal kjøre versjon 2.

kanskje litt dumt å rippe opp i gammel post, men vmware server v2, har med tjukk klient i tillegg nå. bruker samme klienten som på esx. VIC.

 

driver å tester ut v2 nå, men dessverre er det noe rart med bridging av nettverk i v2.

arp meldinger blir effektivt blokkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...