Gå til innhold

Microsoft åpner hypervisor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart det er baktanker, og de inneholder ganratert en økonomisk aspekt..

Hvis de selger en plattform så er det selvsagt fornuftig å få flest mulig applikasjoner til den, slik at flest mulige kunder ønsker produktet.

Men selvom de har baktanker, trenger det ikke automatisk bety at MS skal flå oss, selvom det er det første man gjerne tenker på med MS..

Lenke til kommentar
Nå kommer nok Linux-fanboysa til å mase om hvordan de gjør et eller annet feil.

Det er godt mulig de gjør, men det ser ikke ut til at vi har noen sånne her i denne tråden.

 

Uansett hva MS gjør får de ufortjent kritikk.

(min utheving) Du mener at uansett hva MS gjør så fortjener de ros for det? :roll:

 

Håper ikke tråden sporer av på grunn av slike tåpelige kommentarer. MS gjør noe bra når de åpner opp hypervisoren slik, selv uten å benytte GPL. Det er uansett bedre enn om de ikke åpner hypervisoren. Applaus til MS for å gjøre noe bra i blant også. :thumbup:

 

AJ: Xen sa i 2006 at de ville gå inn for en standardisering, nå nylig ser de ut til å ha fått med seg både MS og VMWare på standardiseringsarbeidet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror de må åpne hypervisoren for at den skal ha nevneverdig kredibilitet. Ser andre firma som secure64 også har sagt at de skal åpne opp koden i den innerste sikkerhets ringen slik at andre kan få innsyn og dermed verifisere at den fungerer korrekt. Tviler imidlertid på at de vil gi andre tilgang til å benytte koden i egne produkter, noe som forøvrig er av begrenset interesse på en hypervisor. Vi trenger ikke mange hypervisorer, vi trenger noen få som er billig/gratis og gjør den lille jobben de skal ordentlig, raskt og sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å juble for at Microsoft skal "åpne opp" og "åpne for innsyn", uten at det er avklart under hvilke betingelser som gjelder.

 

Å "åpne for innsyn" kan være null verdt dersom betingelsene er rævva; derfor synes jeg artikkelen burde presisiert hvilke lisensbetingelser som vil gjelde, eventuelt at disse ikke er fastsatt av Microsoft ennå.

 

Det gjelder å se bak tomme ord som "åpen". Det er intetsigende inntil betingelsene foreligger.

Lenke til kommentar

motivasjonen for innsyn i en hypervisor er litt annerledes enn for annen programvare. Det er av liten interesse å åpne for innsyn slik at andre kan lage sin egen versjon av hypervisoren fordi vi trenger 100 forskjellige hypervisorer like lite som vi trenger 100 forskjellige ISA eller 100 forskjellige regler for å forsere en rundkjøring. Antagelig er det mer enn nok med 2-3 forskjellige hypervisorer per ISA og jeg vil tro det er spørsmål om relativt kort tid før alle maskiner kommer med en hypervisor ferdiginstallert og helt gratis. De vil være like naturlig og selvfølgelig del av maskina som BIOS er i dag og kommer i form av en flash chip på hovedkortet. De første slike produkter er ventet om ca 1 til 2 måneder og det er selvfølgelig ikke veldig gratis å få med hypervisoren, men sånn er det alltid med nye ting.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...