Gå til innhold

Veien til jobb - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at som oftest bør ikke en CV overstige en side. For noen datafolk kan dette bli vanskelig (siden de kan ha veldig mange kurs som er relevante), og da kan to sider være greit. Times new roman bør ikke brukes.

Jeg ville også hatt med et lite bilde av meg selv. Dette for at arbeidsgiver skal binde navnet ditt opp mot bildet. Da vil det føles som om man har møttes før når du kommer inn til jobbintervju. Dette er positivt.

 

Enig i at man ikke trenger å skrive "Curriculum Vitae" som overskrift. Bruk heller navnet ditt.

 

Edit: Og snakk med referansene dine før du bruker de. Hvis man f.eks har tenkt å bruke en lærer, må man huske at lærere omgåes enormt mange elever. Det vil være katastrofe om arbeidsgiver ringer opp en referanse som ikke husker deg.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Å få CV'en inn på en side er nok vanskelig om en har hatt litt kurs og jobbet litt forskjellige steder, men enig i at det bør begrenses til to.

 

Fikk tips fra ei coaching dame (fancy ord på de som hjelper folk å optimalisere cv'en sin for å få best mulig jobb og lønn) om å skrive noen få linjer om en selv før en begynner å liste alle tingene.

Lenke til kommentar
Fikk tips fra ei coaching dame (fancy ord på de som hjelper folk å optimalisere cv'en sin for å få best mulig jobb og lønn) om å skrive noen få linjer om en selv før en begynner å liste alle tingene.

9645585[/snapback]

 

Dette syns jeg hørte rart ut, da jeg føler dette hører med på søknaden i steden. Og ettersom både CV og søknaed egentlig bør lages før hver jobbsøknad, trenger det ikke stå begge steder.

 

Det jeg derimot er enig i, er at det kan hjelpe med ett bilde. Det er jo mennesker som leser CV'er, og de kan jo ikke mislike ett blidt fjes :)

Lenke til kommentar
Fikk tips fra ei coaching dame (fancy ord på de som hjelper folk å optimalisere cv'en sin for å få best mulig jobb og lønn) om å skrive noen få linjer om en selv før en begynner å liste alle tingene.

9645585[/snapback]

 

Dette syns jeg hørte rart ut, da jeg føler dette hører med på søknaden i steden. Og ettersom både CV og søknaed egentlig bør lages før hver jobbsøknad, trenger det ikke stå begge steder.

 

Det jeg derimot er enig i, er at det kan hjelpe med ett bilde. Det er jo mennesker som leser CV'er, og de kan jo ikke mislike ett blidt fjes :)

9646801[/snapback]

Jeg har hørt akkurat det samme at en burde ha en del med noe jeg har kalt nøkkelkvalifikasjoner rett etter personlia i min CV, men helt først.

Lenke til kommentar
Fikk tips fra ei coaching dame (fancy ord på de som hjelper folk å optimalisere cv'en sin for å få best mulig jobb og lønn) om å skrive noen få linjer om en selv før en begynner å liste alle tingene.

9645585[/snapback]

 

Dette syns jeg hørte rart ut, da jeg føler dette hører med på søknaden i steden. Og ettersom både CV og søknaed egentlig bør lages før hver jobbsøknad, trenger det ikke stå begge steder.

 

Det jeg derimot er enig i, er at det kan hjelpe med ett bilde. Det er jo mennesker som leser CV'er, og de kan jo ikke mislike ett blidt fjes :)

9646801[/snapback]

Jeg har hørt akkurat det samme at en burde ha en del med noe jeg har kalt nøkkelkvalifikasjoner rett etter personlia i min CV, men helt først.

9647393[/snapback]

 

Nøkkelkvalifikasjoner er noe man kan ha med dersom man har et langt og innholdsrikt yrkesliv bak seg, for å fremheve de delene som ikke kommer så godt frem i en kort CV. Dersom CVen ikke fyller 2 sider etter at alt irrelevant er tatt bort, er det strengt tatt ikke vits i denne informasjonen.

Lenke til kommentar

når det gjelder dette med å utelate informasjon, er ikke arbeidsgivere interessert i å vite om man er en person som er allsidig og klarer å ta kurs el. ved siden av jobb? relevant utdannelse og jobberfaring er en ting, men hvis man har pakka fritida si med kurs og aktiviter, så vil vel det også være noe som er positivt?

 

men dette er kanskje noe arbedisgivere spør mer om under et evt. intervju. jeg forstår selvsagt at arbeidsgivere ikke er interessert i å lese 100 søknader på 5 sider hver som er pakka med unødvendig informasjon...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
når det gjelder dette med å utelate informasjon, er ikke arbeidsgivere interessert i å vite om man er en person som er allsidig og klarer å ta kurs el. ved siden av jobb? relevant utdannelse og jobberfaring er en ting, men hvis man har pakka fritida si med kurs og aktiviter, så vil vel det også være noe som er positivt?

 

men dette er kanskje noe arbedisgivere spør mer om under et evt. intervju. jeg forstår selvsagt at arbeidsgivere ikke er interessert i å lese 100 søknader på 5 sider hver som er pakka med unødvendig informasjon...

9652028[/snapback]

 

Edit: glem det jeg skrev først. Misforstod tror jeg.

 

At du har et vanlig sosialt liv utenfor jobb er selvfølgelig positivt. Hvis du er sosial på fritiden, betyr det ofte at du har lettere for å komme i kontakt med, og trives med, de andre på jobben.

Du bør kanskje ikke ha alt for mye da. Arbeidsgiver blir ikke så glad hvis det er store muligheter for at du tar mange fridager pga andre aktiviteter.

 

Edit igjen: Hvis du driver med alt for mye, kan det bety at du kanskje er konstant sliten. Det vil ikke arbeidsgiver ha noe av.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke arbeidsgiver ser på det som en negativ ting at folk er veldig aktive. Dette er nok en positiv egenskap.

 

Jeg står derimot fortsatt på mitt, når jeg sier at dette er noe som hører med på søknaden, og ikke på CV'n. Dette kanskje med unntak av de gangene man kun sender inn en CV, uten søknad.

Lenke til kommentar
Jeg står derimot fortsatt på mitt, når jeg sier at dette er noe som hører med på søknaden, og ikke på CV'n. Dette kanskje med unntak av de gangene man kun sender inn en CV, uten søknad.

9655284[/snapback]

 

Det støtter jeg deg i. CVen kan være stort sett uforandret uansett hvordan jobb du søker (dog bør man tilpasse den slik at kun aktuelle kurs o.l er med), mens søknaden skal være skreddersydd for hver enkelt jobb du søker. Det er her du skal selge deg selv.

Lenke til kommentar

Fem års universitetsutdannelse oppsummert på en linje? skeptisk.. Da må den i så fall enten være irrelevant for stillingen man søker på, eller det antas at personen som skal lese den vet rimelig godt hva som menes. Men men.. CV-en bør jo tilpasses stillingen man søker, så det er kanskje det Harry har gjort her? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...