Gå til innhold

SSD for billig-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men så er det vel ikke ytelse eller kapasitet man er ute etter når man bruker disse. De er

 

a) Stille

b) Små

c) Lette

d) Bruker ekstremt lite strøm

e) Tåler slag og støt

 

Jeg tror fint det er et market for dette, selv om 1GB-2GB er for lite. Men 4-8GB tror jeg har et stor potensiale blant annet hos forretningsbrukere som flyr rundt med små Windows+Office PCer...

Lenke til kommentar

8GB kan fint brukes til dualboot med Linux og Microsofts beste hjemme-OS hittil: XP (kremt, det var min personlige mening for de som ikke tok den)

 

Legg merke til at disse SSDene bruker USB som grensesnitt og er utformet slik at de skal passe i interne porter der man kan koble til ekstra USB-porter, f.eks i fronten av kabinettet. De vil dermed fungerer logisk sett som minnepinner bare at de er internt montert. 1GB minnepinner koster fra ca 100 kr og 8GB minnepinner koster fra ca 700 kr. Jeg tipper disse SSDene havner i det samme prisområdet.

Lenke til kommentar

en annen sak er at NAS blir enklere og enklere å få tak i.

 

la oss si du har en NAS koblet til en router som også har wifi, fiks ferdig oppsett hvor de større filene er lagret på NAS mens du jobber på "terminalen".

 

alternativt, stapp en usb-harddisk i en ledig port. selv palm foleo skal jo støtte den løsningen.

hmm, lurer på om det er noe sånt som det her som håndterer den interne lagringen i foleo og asus sin eeepc...

Lenke til kommentar
Eller man kan kjøpe 4stk. 8GB sata SSD disker.

Sette de i RAID 0, og få en drittkjapp 32GB støyfri/varmefri system disk.

 

Og NAS til alt av lagring/backup. :)

9424088[/snapback]

 

 

sleng på en til å gå 16GB raid5 :p

9424133[/snapback]

5 SSDer er jo ganske ulogisk i og med at Raid5-kontrollere som regel har enten 4, 8 eller 16 porter, og de med 8 er vesentlig dyrere enn de med 4.

 

Dessuten trenger man sjelden redundans på SSD. Jeg ville heller gått for 4 stk i Raid0 og latt roterende harddisker ta seg av redundansen (f.eks backup via Norton Ghost).

Lenke til kommentar
litt "teit" den går på usb da og ikke kan plugges rett nedi sata-kontakt.

hva er begrensningene til minnebrikke-typen her, vs. båndbredde på usb-portene?

9424594[/snapback]

 

Slike har exsistert ganske lenge for PATA og det finnes et par for SATA også så vidt meg bekjent. De kalles Disk On Module (DOM) og kan fåes opp i 8 GB nå. Her er en god site for å se hva som finnes på SSD fronten:

 

http://www.dvnation.com/nand-flash-ssd.html

Lenke til kommentar

Her har du Apacer sin utgave. Med PATA interface.

Tror ikke det er lenge før de kommer som SATA.

 

Det var i allefall den infoen jeg fikk da jeg sjekka sist.

Jeg ville ha 4 stk. i RAID 0 til benchmark maskinen min.

De er ganske dyre. Mener jeg måtte ut med 5000,- + - for fire disker av 4GB.. Så jeg venter litt til.

 

(Ca.30.000,- for 4 * 32GB)

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...