Gå til innhold

Monopolsaken får nettside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Problemet med å ikkje "reklamere" er at da kjøper folk intel uten at dei veit at dei støtter nokon dei kanskje ikkje vil støtte. Dette er jo meir informasjon enn reklame etter mine auge. Einaste er at det desverre ikkje er heilt upartisk :p

Lenke til kommentar
Einaste er at det desverre ikkje er heilt upartisk :p

9240248[/snapback]

Akkurat. Linjen mellom informasjon og drittkasting kan fort bli veldig tynn her og i verste fall tippe over. I såfall vil hardbarka AMD-fans fryde seg, mens andre vil heller bli skremt bort av useriøsiteten. AMD bør være ekstremt forsiktige og markedsføringsmessig burde de heller ha latt denne nettsida ligger under et annet domene enn AMD sitt.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det ikke er smart å kjøre dette opp så mye som AMD nå gjør. Det er også ganske sant at AMD ikke er alt for flink til å reklamere positivt for seg selv. Men det er et udiskutabelt faktum at Intel til alle tider har tatt en "Tine" og en "Telenor" og alt de har kunnet for å beholde sitt sterke grep om markedet. Gjennom perioder med underlegen prosessor-arkitektur har de hatt overlegen markeds-posisjon. Det er ingen tvil om at Intel er skyldig i deler av det de er anklaget for. Og jeg skjønner godt at AMD er drittlei.

Lenke til kommentar
Kan ikke si at AMDs markedsføring-avdeling har noen gang imponert meg, og dette styrker ikke akkurat den meningen.

 

Meningen om at de ikke har imponert deg? Jeg forstår ikke helt, er du imponert eller ikke imponert?

 

 

Synes det er flott jeg at intel får høre det fra EU. De har jo hatt nesten hele markede for det meste(intel altså), som telenor og TINE ja.

Lenke til kommentar

Synd at AMD gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å fremstå som usympatiske sytepaver like før de skal lansere nye produkter. Det er nok mange i PR-avdelingen som må finne seg nye jobber når de blir kjøpt opp. Inkl. de som kom opp med BULLDOZER, BOBCAT, GRAVEMASKIN, VEIHØVEL osv :roll:

Lenke til kommentar
Kan ikke si at AMDs markedsføring-avdeling har noen gang imponert meg, og dette styrker ikke akkurat den meningen.

 

Meningen om at de ikke har imponert deg? Jeg forstår ikke helt, er du imponert eller ikke imponert?

 

9241152[/snapback]

 

Forstod ikke det noe særlig jeg heller. Makan, alt for tidli oppe til jobb. :)

Lenke til kommentar

Bra initiativ av AMD. Det er viktig å få frem skyggesidene i denne bransjen som ennå dessverre domineres av monopolister som Intel. Det bør ikke herske tvil om at disse har kommet i den posisjonen de er i dag, ikke pga. best teknologi, men pga. uetiske og høyst tvilsomme forretningsmetoder. Flere mindre aktører har tidligere funnet seg i dette, og flere har gått dunken i prosessen, så derfor er det fantastisk at AMD nå endelig har ressursene og viljen til å ta kampen opp mot gorillaen Intel også i retten. Jeg håper på en rettferdig og moralsk dom slik at vi blir kvitt denne ukulturen som Intel & co. representerer en gang for alle.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at kontradiksjon er viktig. Problemet med en slik side er at den blir unyansert og viser ikke alle sider av saken. Intel ytrer seg ikke her. Det ville endre lite om AMD faktisk går inn for å være objektiv, ettersom leseren likefullt vil tro det motsatte. Da er skaden alt oppstått.

 

På den annen side kan man se på AMD sin side under synsvinkelen «nødverge». Reglene som skal forhindre misbruk av en monopolsituasjon virker ikke som ønsket, som vi ser mht. Intel, Microsoft og andre. Dette gjelder både USA og EU; systemene er rett og slett for trege. En bot, endog av gigantisk størrelse, vil ikke rette på situasjonen som vi har fått. Antall salgskanaler for Intel vil jo bestå. Den skadelidende part kan da velge å sitte på gjerdet, eller som AMD her, gjøre det lille de kan foruten å forsøke sitt beste med å gi gode tilbud på gode produkter.

 

Jeg forstår godt at de ønsker å spre informasjon om den uheldige situasjonen Intel skaper, og synes det er noe rart forbrukerne(som er den største taper her) ikke viser større sympati. Men kanskje jeg tror for mye på forbrukeren, de kjøper jo massevis av programvare fra Microsoft som har skapt den uheldige monopolsituasjonen som vi har i dag på det området.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at kontradiksjon er viktig. Problemet med en slik side er at den blir unyansert og viser ikke alle sider av saken. Intel ytrer seg ikke her. Det ville endre lite om AMD faktisk går inn for å være objektiv, ettersom leseren likefullt vil tro det motsatte. Da er skaden alt oppstått.

 

På den annen side kan man se på AMD sin side under synsvinkelen «nødverge». Reglene som skal forhindre misbruk av en monopolsituasjon virker ikke som ønsket, som vi ser mht. Intel, Microsoft og andre. Dette gjelder både USA og EU; systemene er rett og slett for trege. En bot, endog av gigantisk størrelse, vil ikke rette på situasjonen som vi har fått. Antall salgskanaler for Intel vil jo bestå. Den skadelidende part kan da velge å sitte på gjerdet, eller som AMD her, gjøre det lille de kan foruten å forsøke sitt beste med å gi gode tilbud på gode produkter.

9242170[/snapback]

AMD hadde egentlig ikke noe valg så lenge de fleste konkurransetilsynene rundt om i verden ikke gjør jobben sin - alle disse monopolene har vokst frem uten at de «riktige» har reagert (ref. her i Norge). Det sies at verden vil bedras, men jeg håper ikke det så derfor støtter jeg AMD i denne svært viktige saken. Jeg har ikke tro på at Intel eller andre monopolister vil endre sine forretningsmetoder uten at de får en kraftig dom i mot seg.

 

Jeg forstår godt at de ønsker å spre informasjon om den uheldige situasjonen Intel skaper, og synes det er noe rart forbrukerne(som er den største taper her) ikke viser større sympati. Men kanskje jeg tror for mye på forbrukeren, de kjøper jo massevis av programvare fra Microsoft som har skapt den uheldige monopolsituasjonen som vi har i dag på det området.

9242170[/snapback]

Helt enig, dette er rart. Vi som forbrukere bør reagere negativt mot de vi ikke liker, og den eneste stemmen vi kan gi er å si det med lommeboka. Dvs. ikke kjøpe produkter eller tjenester fra monopolister og så godt som mulig alltid handle alternativt. Det gjør iallefall jeg nå og har ingen planer om å endre på det i min levetid.

Lenke til kommentar
En bot, endog av gigantisk størrelse, vil ikke rette på situasjonen som vi har fått. Antall salgskanaler for Intel vil jo bestå. Den skadelidende part kan da velge å sitte på gjerdet, eller som AMD her, gjøre det lille de kan foruten å forsøke sitt beste med å gi gode tilbud på gode produkter.

 

Angående bøter og preventiv effekt - slik jeg forstår det har AMD til intensjon å følge opp evt. domfellelse med erstatnings-søksmål (med mindre det inngår allerede og jeg har misforstått). De har uansett som mål å få kompensasjon.

 

Jeg forstår godt at de ønsker å spre informasjon om den uheldige situasjonen Intel skaper, og synes det er noe rart forbrukerne(som er den største taper her) ikke viser større sympati. Men kanskje jeg tror for mye på forbrukeren, de kjøper jo massevis av programvare fra Microsoft som har skapt den uheldige monopolsituasjonen som vi har i dag på det området.

9242170[/snapback]

 

Mange forbrukere viser sympati, og på et forum som dette er det lett å spore. Men det finnes så utrolig mange som ikke vet at denne saken engang pågår, mange vet sågar ikke at AMD finnes. Men de kan allikevel ha både en og to pc-er. Det er hele grunnlaget for denne saken. Den situasjonen har Intel prøvd så godt de kunne å bevare.

Lenke til kommentar
Helt enig, dette er rart. Vi som forbrukere bør reagere negativt mot de vi ikke liker, og den eneste stemmen vi kan gi er å si det med lommeboka. Dvs. ikke kjøpe produkter eller tjenester fra monopolister og så godt som mulig alltid handle alternativt. Det gjør iallefall jeg nå og har ingen planer om å endre på det i min levetid.

 

Vi er blant mindretallet. Det er ikke mange som tenker lengre enn sin egen nesetipp da de kjøper forbruksvarer. Et grunnleggende problem med hvordan verden er organisert i dag. Det må være graverende problemer med produsenten eller produktet før folk reagerer.

Lenke til kommentar
Einaste er at det desverre ikkje er heilt upartisk :p

9240248[/snapback]

Akkurat. Linjen mellom informasjon og drittkasting kan fort bli veldig tynn her og i verste fall tippe over.

Enig, AMD har etter min mening lagt seg på en linje der drittkasting er viktigere enn reklame for egne produkter. De gjorde for noen år siden ett stort nummer utav hvor varme P4 CPUene ble, morsomt der og da, men i ettertid burde de nok heller konsentrert seg om egne rekker og prøvd å reklamere for egne produkter på en positiv måte. Det viser seg vel gang på gang at denne måten å reklamere på ikke fungerer.

 

Jeg har ikke fullt innsyn i denne saken, men det er to ting jeg reagerer på. 1) Hvorfor skal ikke Intel kunne gi rabatt til lojale kunder, det er jo ikke akkurat uvanlig.. 2) Hadde AMD konsentrert seg om å lage bedre produkter enn Intel til lavere priser, så burde ikke disse rabattene til Intel betydd noe. Mistanken min går vel heller i retning av at AMD gjør en dårlig jobb med markedsføring, men klart, det er alltid enklere å skylde på noen.

 

En siste ting er jo prisdumpingen til AMD, hvorfor er det ingen som reagerer på at AMD pumper CPUer ut på markedet som de åpenbart taper penger på? F.eks ble jo norsk fisk straffet med ekstra toll pga dumping, så hva gjør AMD så spesielle? Jeg vet at dette har blitt forsvart med at AMD er små etc etc, men dersom AMD var så opptatt av "fair play" som de gir uttrykk for, så virker jo dette litt "snålt" for i likhet med deres anklage mot Intel så tilegner de seg faktisk markedsandeler med å indirekte jukse.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke Intel kunne gi rabatt til lojale kunder, det er jo ikke akkurat uvanlig..

 

Flott at du har fulgt med på saken da. Lese først, komentere etterpå

 

    *  Maintained its monopoly by paying substantial rebates to PC manufacturers on the condition that they do little or no business with AMD,

    * Paid manufacturers to delay or cancel the launch of AMD-based products, and,

    * Provided below-cost microprocessors for servers to prevent rival solutions from being chosen by strategic customers.

 

Hadde AMD konsentrert seg om å lage bedre produkter enn Intel til lavere priser, så burde ikke disse rabattene til Intel betydd noe.

 

Selfølgelig gjør AMD alt de kan for å lage bedre produkt, tror ikke akkurat denne saken stjeler noe særlig resurser.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke Intel kunne gi rabatt til lojale kunder, det er jo ikke akkurat uvanlig..

 

Flott at du har fulgt med på saken da. Lese først, komentere etterpå

Joda, jeg har lest hva de er tiltalt for, men det betyr ikke at jeg trenger å være enig i surmulingen til AMD. Såvidt jeg vet har de ikke konkrete beviser og at AMD får medhold på grunnlag relativt løse bevis imponerer meg ikke. Det sier mer om rettsystemet enn AMD og Intel. Man kan liksom ikke beskylde alle som gjør det bra for å jukse uten å ha solide bevis, men hadde dette vært rett frem hadde denne saken vært avklart for lenge siden.

 

amd har hatt bedre produkter en intel helt frem til c2d kom, intel har solgt på markedsmakt. Morsomt å lese endel av innleggene her

Det er jo ikke helt riktig, AMD hadde ikke bedre CPUer enn Intel før de lanserte Athlon 64. P4 Northwood var en bra CPU. Mange glemmer dette og lever i den tro at hele P4 serien var en katastofe, noe den langtfra var. Ytelsen var kanskje ikke helt på topp med AMD mot sluten, men ytelsen på toppmodellen definerer ikke hele spekteret. Intel leverte også gode brikkesett, noe som gjorde at totalpakken var bra.

 

Mange har glemt at AMDs største problem lenge ikke var selve CPUene, men brikkesettene. Og det er nok en viktig årsak til at PC produsentene ikke hoppet på AMD. At AMD ikke klarte å levere en god totalpakke er neppe Intels skyld. Det hjelper ikke å ha en god CPU å selge dersom det å sette sammen resten av systemet er veldig vanskelig. I bilverden er det omtrent som å putte en Ferrari motor i en Lada, motoren yter, men det hjelper deg lite når resten av bilen ikke holder mål. Da er det bedre med en Toyota, ytelse etc er kanskje ikke på topp, men for folk flest betyr det ett relativt bekymringsløst bilhold.

 

Jeg vet at AMD ikke produserte brikkesettene selv, men poenget mitt er at det er meningsløst å produsere en haug med CPUer og ikke sikre seg at brikkesettene holder mål for deretter å klage på at ingen vil kjøpe CPUene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...