Gå til innhold

Sokkel AM3 kommer høsten 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fritz0r: Det er så vidt jeg vet ikke planlagt noen AM3+ sokkel. Men her er i hvert fall de mest omtalte egenskapene til de andre soklene:

 

HyperTransport:

AM2: v1.0 (1600-2000 MT/s)

AM2+:v3.0 (2800-4200 MT/s)

AM3: v3.0 (? MT/s)

 

Minne:

AM2: DDR2

AM2+:DDR2

AM3: DDR3

 

Prosessorstøtte:

AM2: AM2, AM2+, AM3

AM2+:AM2, AM2+, AM3

AM3: AM3

 

Power-planes (strømsparingsfunksjon):

AM2: Single

AM2+:Split

AM3: Split

 

Ellers så er det mye info om barcelona/K10/Phenom-prosessorene i denne tråden.

Lenke til kommentar

DDR2 vs. DDR3 ja. Men det betyr ikke at DDR3-versjonen blir noe dårlig.

 

PS. Husk at overgangen fra 939 til AM2 ga DDR2-støtte, men også fremoverkompatibilitet i lang tid. Kjøpte du f.eks en sokkel 939 prosessor for et år siden så vil du allerede nå kunne angre grunnet prisdifferansen på DDR og DDR2 og på grunn av helt stopp i framoverkompatibilitet. Kjøpte du derimot AM2 så kan du nå nyte godt av svært gode minnepriser og oppgraderbarhet av prosessorer til langt ut i 2009 eller til og med 2010.

 

Kjøper man AM3 høsten til neste år så kan man trolig forvente framoverkompatibilitet med prosessorer lengre enn til 2010. I tillegg kan man trolig nyte godt av lave DDR3-priser og gode DDR3-hastigheter helt fra starten av.

Lenke til kommentar
Regner med at hovedkort markedet på am2/am2+/am3 kommer til å bli dårlig, da det ikke er noen fordeler(uten-om strømsparing) for å kjøpe nytt hk når de nye prosessorene kommer..

8926505[/snapback]

Det er da relativt få som sitter på et AM2-hovedkort (som de kan bruke) fra før og som skal ta i bruk K10-cpuene, så det tviler jeg på blir noe serlig problem.

 

Edit: for ordens skyld skriver jeg det litt klarere. Det er relativt få av den totale kundemassen som har AM2-hovedkort, altså det er mange som har socket 939 og diverse andre fra Intel. I tillegg er det nok få av de som har AM2-hovedkort som setter inn K10-cpu med det første, så "tapet" på grunn av at de kundene ikke kjøper nytt hovedkort er ikke noe stort.

 

AM2-serien har vært et godt kjøp den siste tiden, ingen tvil om det.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Efikkan:

Skjønner ikke hva du mener?

 

AM2 var et kjempekjøp. Lagde selv en barebone på dette og smalt inn 2GB DDR2 til kun 514,-. CPU'en er nå også grisebillige.

 

Og med støtte for AM2+ og AM3 cpu'er fremover kommer dette til å bli en kjempefest.

AMD timer igjen perfekt introduksjonstid vs. minneteknologi og pris.

 

Ellers er det da ikke mystifistisk at AM2 fikk DDR2 støtte, det er jo nettopp dette som er poenget med integrert minnekontroller i CPU, man må gjerne skifte sokkel for å få støtte for den nye generasjonen minne.

 

Slik sett synes jeg det er enkelt og oversiktlig slik AMD gjør det. xx2 støtter DDR2, xx3 støtter DDR3 og xx4 støtter da sikkert DDR4 om det kommer.

 

Ellers er det mange store nyheter både i AM2+ og AM3. Flott at de moderniserer AM2 ennå et hakk til AM2+.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Regner med at hovedkort markedet på am2/am2+/am3 kommer til å bli dårlig, da det ikke er noen fordeler(uten-om strømsparing) for å kjøpe nytt hk når de nye prosessorene kommer..

8926505[/snapback]

Hvorfor er du usikker i den første leddsetninga, når du er så sikker i den andre?

 

Hva vet du egentlig om hvilke egenskaper de nye AM2+ og AM3 hovedkortene vil få? (Bortsett fra sokkel-egenskapene jeg nevnte lengre opp her) Hvilke egenskaper er det du tror de ikke vil få?

Lenke til kommentar

Det er delvis rett.

K10 er kodenavnet for den nye kjernearkitekturen. Den forrige het K8 og ble lansert i april 2003. Akkurat som med K8 så kommer K10 i flere varianter til ulike tidspunkter. De første er:

 

- Kodenavn Barcelona, trolig produktnavn Opteron: Serverutgaven, kommer nå i sommer. Sokkel: F+. Kjerner: 4.

 

- Kodenavn ?, Produktnavn Phenom: Desktopmodellen, kommer trolig i November. Sokkel: AM2+ (dual sokkel L1/F/F+ for FX-utgavene). Kjerner: 4 eller 2, kommer an på modell.

 

Sokkel AM3 vil bli en sokkel som støtter DDR3. Ikke noen andre store nyheter så vidt jeg vet. Samtidig med sokkel AM3 skal det komme 45nm prosessorer. Det er høy sannsynlighet for at disse 45nm prosessorene også bringer med seg nye egenskaper, men detaljene så langt frem i tid er godt skjult. Jeg vil gjette på detaljer som mer L3 cache og integrert grafikkkjerne (som selvfølgelig ikke brukes om man heller vil ha ekstern grafikk).

Lenke til kommentar
Jeg lurte på en ting til..Det kommer no PCIe 2.0 da de nye prossesorene og socket'ene kommer fra AMD. Men er det sånn at man må ha et grafikkort som støtter PCIe 2.0 for at det skal funke eller kan jeg bare kaste 8800 GTS rett inn i kortet?

8928075[/snapback]

Det er brikkesettet på hovedkortet som tilbyr støtte for PCI-express. Brikkesettene i AMD 7xx-serien vil støtte PCI-express v2.0. Det kommer sikkert også brikkesett fra nvidia, Via, Sis, osv som også støtter PCI express v2.0 sammen med AMD-prosessorer.

 

PCI-express v2.0 skal være bakoverkompatibelt sånn at du kan godt sette inn det nye geforce 8800GTS-kortet ditt. Det skal og bør fungerer helt fint. Minst like bra som på PCI express v1.0 selv om det ikke tar i bruk egenskapene til v2.0

Lenke til kommentar
Trur jag missat noe här som jag undrar øver:

Cpu til amd har minnekontroller som bestämmer vilken ddr type som är kompatibel. Så med ett am2 hovedkort (ddr2) och med en am3 cpu så borde den klara ddr3 ram brikker? Men efter vad jag har førstått så går inte detta?

8928920[/snapback]

Nei det er fordi brikkene er forskjellig i form til RAM sporet. Mere pins på brikka. og fordi AM2 ikke skjønner hvordan RAM brikka funger i forhold til AM3 som da er født med sånne brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...