Gå til innhold

Straff for falsk nett-ID?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja, skeptisk.

Det kan både være bra og dårlig. Bra da vi alltid vil kunne vite hvem som er hvem, men dårlig pga. at folk kan misbruke identiteten til andre.

 

Synes nå det er greit som det er, jeg  da.

8860376[/snapback]

 

Dette er helt latterlig. Atter en gang så kommer det lite gjennomtenkte forslag. Og se på eksempelet da. Om jeg ønsker å skrive et innlegg i en annens navn så går jeg jo bare via en proxyserver slik at min IP er endret. Hvem i alledager skal forbruke ressurser på noe slikt? Poitiet har ikke ressurser til å fakke inbruddstjuver også tror dem at noen skal lønnes for å etterforske slikt. Meningsløst. Og ID tyveri er allerede dekt opp i eksisterende lover. Alle vet en ikke kan utgi seg for en annen og f.eks bestille varer i naboens navn, og slikt er jo ulovlig også idag.

 

Tull og tøys dette her!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje litt latterlig, men intensjonen er jo forsåvidt god nok.

Det er da ikke en selvfølge at man skal kunne anonymisere seg utifra mer eller mindre gode grunner. Eksempelet over her med "proxyserver" er jo nettopp mye brukt for å skjule mer lyssky aktiviteter/lovbrudd.

Politiet har jo også ganske mye annet arbeid å "få unna", men å bruke tid på å oppgradere seg mht mer "avansert" kriminalitet er sikkert ikke dumt. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Glimrende Ide!

 

Nicknames er jo en ting, det er ikke en identitet, jeg gir meg ikke ut for å hete radivx, jeg bruker det som et visst "anonymitetsmiddel" (selv om jeg er såpass uforsiktig av hvem som helst kan bla opp livet mitt ved å søke på nicket :p). Men tingen er jo at Norske svindlere kan fengsles på grunnlag av falsk identitet, noe som er mye lettere og billigere å avsløre i forhold til svindel.

Lenke til kommentar
Dette er vel et tiltak av typen:

"Vi gjør noe - så får lønn denne måneden."  :D

 

Men tyveri av identitet bør det gjøres noe med, men jeg vil ha nicket mitt i fred for byrokrater.

8860955[/snapback]

Du får ta patent på nicke ditt :p

 

Tror det er mere tenkt på navn etc...

 

Fant faktisk en som hadde brukt mobilnr mitt i profilen sin ett sted da jeg søkte på google... han skifta fort da jeg banka på døra hans :p hehe... var ikke langt unna :p

Lenke til kommentar

Tror ikke det er ment at folk som kaller seg for jente85 eller bajas på BA-snakk eller på et eller annet forum, men mer kansje folk som f.eks selger deg noe via nettet og opptrer med falsk identitet eller bruker sin falske identitet til å begå vinningsforbrytelser eller andre grovere ting,som å stjele person id til å bryte seg inn i nettbanken din f.eks

Lenke til kommentar
Bruk av falsk identitet iforb med dokument forfalskning, id-tyveri, etc er allerede tilstrekkelig dekket i norsk lov. 

 

Dette forslaget bidrar bare til å rote til lovverket pluss at man risikerer å kriminalisere mange "uskyldige".

 

Bare tulleball dette her.

8860571[/snapback]

 

jepp, en man lure på om det ikke finnes jurister på det panelet.

 

hvorfor virker det som at alt av ledere i verden tror nettet trenger egne lover og regler?

 

de handlinger som utføres på nettet er omtrent uten unntak allerede lovregulerte på en eller annen måte. eneste en trenger å gjøre er å gå ut å fortelle folk at lover gjelder uansett om en gjør det på nett eller ikke.

 

eneste juridiske problemet jeg kan se er når forbryter holder til i ett annet land en offeret siden en da må krangle om ting som utlevering osv.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er ment at folk som kaller seg for jente85 eller bajas på BA-snakk eller på et eller annet forum, men mer kansje folk som f.eks selger deg noe via nettet og opptrer med falsk identitet eller bruker sin falske identitet til å begå vinningsforbrytelser eller andre grovere ting,som å stjele person id til å bryte seg inn i nettbanken din f.eks

8861168[/snapback]

Jeg blir ganske overrasket hvis man med dagens lovverk ikke kan straffe folk som bryter seg inn på andres nettbank for å stjele penger!

Det samme gjelder for å gi seg ut for å være andre når man selger ting. Mener du at dette i dag ikke kan straffes?

 

Hvis det er "for lett" å gjøre dette i dag, er det ikke lovverket det er noe galt med, men heller måten man garanterer ens identitet på (man kan da ikke logge seg inn i min nettbank ved å bare skrive inn mitt navn - det trengs grundig autentisering). Dette kan i så fall løses gjennom "digitale signaturer" eller autentisering.

 

Det ene problemet er at jeg ikke ser nytteverdien med loven, Problemet ligger i hvordan autentisering blir gjennomført, og ikke at det er umulig å straffe folk for lovbrudd på internett.

 

Problem nr. to er verre. Det skal altså ikke være _lov_ å være anonym på internett! Hvor blir det av _mitt_ personvern når alle kan potensielt spore alt jeg driver med, og jeg ikke har lov å beskytte meg??

 

Ikke bare er forslaget unyttig og ugjennomførbart, men det vil gjøre det ulovlig å beskytte sitt privatliv!

 

"-Hvorfor beskytte seg hvis man ikke gjør noe ulovlig?". Les f.eks. http://www.schneier.com/essay-114.html

 

-Datasikkerhets-student

Lenke til kommentar

Dæven hvor bra dette kan få blitt!

 

Først Værdens strengeste internett sensur! (Hei jeg heter per, søker på det jeg får lov til å søke på.)

 

 

Nå over til naken identitet på nettet (Per, jeg fryser) :roll:

 

 

Xtreme satte dette ganske greit i perspektiv. Helt ening at en mulig løsning hadde hvert å utvikklet et prøve proskjekt hvor du har muligheten til og autentisere deg selv i noe likhet som det nettbankene bruker. Internett sidene som mener de har et behov for et sikkrere identitets skjekk kan da melde seg på.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er ment at folk som kaller seg for jente85 eller bajas på BA-snakk eller på et eller annet forum, men mer kansje folk som f.eks selger deg noe via nettet og opptrer med falsk identitet eller bruker sin falske identitet til å begå vinningsforbrytelser eller andre grovere ting,som å stjele person id til å bryte seg inn i nettbanken din f.eks

8861168[/snapback]

Jeg blir ganske overrasket hvis man med dagens lovverk ikke kan straffe folk som bryter seg inn på andres nettbank for å stjele penger!

Det samme gjelder for å gi seg ut for å være andre når man selger ting. Mener du at dette i dag ikke kan straffes?

 

Hvis det er "for lett" å gjøre dette i dag, er det ikke lovverket det er noe galt med, men heller måten man garanterer ens identitet på (man kan da ikke logge seg inn i min nettbank ved å bare skrive inn mitt navn - det trengs grundig autentisering). Dette kan i så fall løses gjennom "digitale signaturer" eller autentisering.

 

Det ene problemet er at jeg ikke ser nytteverdien med loven, Problemet ligger i hvordan autentisering blir gjennomført, og ikke at det er umulig å straffe folk for lovbrudd på internett.

 

Problem nr. to er verre. Det skal altså ikke være _lov_ å være anonym på internett! Hvor blir det av _mitt_ personvern når alle kan potensielt spore alt jeg driver med, og jeg ikke har lov å beskytte meg??

 

Ikke bare er forslaget unyttig og ugjennomførbart, men det vil gjøre det ulovlig å beskytte sitt privatliv!

 

"-Hvorfor beskytte seg hvis man ikke gjør noe ulovlig?". Les f.eks. http://www.schneier.com/essay-114.html

 

-Datasikkerhets-student

8862036[/snapback]

 

 

selvfølgelig kan du bli straffet for det,men det er ikke lett for politiet å ta synderne og der er mindre straff for å loppe nettbanken din enn å slå deg ned og rane deg på gaten.Jeg tror det er dette de vil gjøre noe med.

Det virket ikke som om hele loven var klar for lovverket da,du vil nok aldri miste din anonymitet på nett der hvor det ikke er viktig med identifisering som her på forumet f.eks

 

 

"Jeg tror ikke hensikten til Datakrimutvalget er å straffe ungdommer som bruker nickname, men dette blir for uklart. Vi oppfordrer jo unge til å beskytte seg mot uønsket oppmerksomhet på nettet ved å bruke fiktive identiteter, sier seniorrådgiver Guro Slettemark i Datatilsynet til Dagsavisen."

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Jeg tror ikke hensikten til Datakrimutvalget er å straffe ungdommer som bruker nickname, men dette blir for uklart. Vi oppfordrer jo unge til å beskytte seg mot uønsket oppmerksomhet på nettet ved å bruke fiktive identiteter, sier seniorrådgiver Guro Slettemark i Datatilsynet til Dagsavisen."

8864244[/snapback]

 

De som har "hengt seg opp" i bruk av nick, tror jeg har misforstått helt her.

Det er ikke *det* utvalget har tenkt på når de vil ha vekk mulighet for å "anonymisere" seg på nettet.

En annen ting er om det er så lett å gjøre noe med det, med mindre man får en global styring på "Internett backbone" (ISP'er, alsksens server/switcher/kabler).

Det vil i så tilfelle bety at land av type Kina/Iran får "verdensherredømme".

:ph34r:

Lenke til kommentar
Bruk av falsk identitet iforb med dokument forfalskning, id-tyveri, etc er allerede tilstrekkelig dekket i norsk lov.

 

 

 

Det er en trend at man skal straffe samme forbrytelse med andre tilleggslover, og strengere dersom den skjer på internet i stedet for andre steder. Dette skyldes utelukkende inkompetanse i lovgivende organer.

 

Det finnes ikke én juridisk holdbar grunn til at en som oppgir falsk identitet på en webchat skal straffes strengere enn en som oppgir falsk identitet på gata.

 

I tillegg har jeg en mistanke om at man faktisk om ønsket kan straffes to ganger for dette, siden man både vil bryte den gamle loven om falsk identitet, og den nye loven om falsk identitet på internet, gjennom en og samme handling.

 

Jeg er en stor motstander av særlover for internet. Internet er bare ett nytt medium for å utføre de samme gamle typer kriminalitet som finnes fra før. Det blir omtrent som å innføre egne lover for mord utført med laserpistoler. Så, man bruker et anderledes redskap? So what?

 

Skulle sett det medieskriket det ble dersom man foreslo at journalister fikk 6 års fengsel for å jobbe undercover.

 

Dette utvalget skulle vært straffet for landsforræderi, ikke bare bruker de viktige ressurser på vås, men i tillegg ødelegger man lovverket, skader retten til å uttale seg anonymt eller under alias og dermed ytringsfriheten, for å ikke nevne at de er terrorister som skaper frykt i informasjonsmiljøer ved å sprenge av slike skremselsbomber som dette.

 

Fy!

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...