Gå til innhold

- Pristak er idioti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Strand mener at reguleringen vil sørge for at mobiloperatørene får monopol på samtaler over landegrenser innen EU. Og dette vil kunne gå hardt utover leverandører av IP-telefoni.

Har tar nok Strand munnen for full igjen. Pristaketpå 1,21 kroner og 3,23 kroner er ikke så lavt at det er kan true prisen på IP-telefoni og dermed være en spiker i kista for de. Med de prisene ser jeg fortsatt et stort incentiv for at folk skal bruke IP-telefoni fremfor mobilen når de skal ringe over landegrenser.

 

IP-telefoni har faktisk muligheten for å bli fullstendig gratis med åpen kildekode programvare og IP-telefoni i begge ender. Det betyr at man kun må betale for båndbredden man bruker eller en fast månedspris til ISPen, uavhengig av om man kjøper internettforbindelsen gjennom kabler, WiFi-soner eller kanskje over 3G-nettet.

 

For 20 år siden hadde vi seks prisnivåer på telefoni, fra lavest til høyest:

- Lokaltakst (innen samme kommune eller nabokummuner)

- Regionaltakst (innen samme fylke eller nabofylker)

- Nasjonaltakst (innen Norge)

- Skandinaviatakst (Omtrent samme priser for de skandinaviske landene)

- Europatakst (Omtrent samme priser for øvrige europeiske land)

- Verdenstakt (Omtrent samme priser for øvrige land)

 

Først forsvant lokaltaksten, deretter regionaltaksten. Nasjonaltaksten har vært forsøkt fjernet (av Telia om jeg ikke husker feil). En naturlig utvikling er at også de øvrige takstene smelter sammen og ennå senere, smelter sammen med annen digital trafikk over internett. Dette har jeg spådd i mange år og utviklingen går stadig mer i den retninga. IP-telefoni (i et utall varianter) er kommet for å bli og vil sluke med seg hele telenettet.

Lenke til kommentar

Et viktig poeng er og at ip-telefoni stort sett går til andre ip-telefoner og fast-tlfer, og IKKE til mobiler siden termineringsprisene til mobiler i mange land er i høyeste laget. IP til fast-tlf\ip-tlf vil uansett utkonkurrere mobil til tilsvarende så synes dette utsagnet var merkelig! Synes pristaket er flott, vi har jo ettertrykkelig fått bevist at mobiloperatørene er modne for regulaering på tvers av andegrensene når det kan koste under 50 øre å ringe pr minutt innad i et land, mens det kan koste over det 20-dobbelte på tvers av landegrenser, noe som er totalt uforenelig med reele kostnader og er nesten ren profitt for grådige operatører.

Lenke til kommentar

For et besynderlig argument, lave priser vil gjøre at folk flest synes mobil gir det beste tilbudet, og derfor vil utviklingen bremse innen andre teknologier. Greit nok, slik er det jo alltid, men til gjengjeld øker utviklingen innen andre fronter. Om IP-telefoni blir lett å gjøre trådløst, så ville ihvertfall jeg benyttet det. (personlig mener jeg man burde kjørt "alt over ip")

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette forslaget er i stor grad drevet gjennom av kommisjonen. Som kjent, står ikke denne til valg. Altså tar Strand feil (forutsatt at amobil har gjengitt ham riktig) når han hevder at kommisjonæren gjør dette for å sanke stemmer.

Kommisjonen hadde aldri gått så aktivt inn for dette hvis de ikke mente at det fremmet europeisk integrasjon og konkurranse.

 

Forslaget har også bred tverrpolitisk enighet bak seg i europaparlamentet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...