Gå til innhold

Test av støvfjerningsmekanismer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette stemmer helt med mine erfaringer (Som jeg har delt her ved flere anledninger.)

 

Jeg bytter linser i ett kjør (Hva skal man med speilreflex ellers ?)

 

Basert på mine erfaringer med Olympus e-300, e-330 og e-1 hvor jeg rett og slett ikke har opplevd støv på brikken som et problem i det hele tatt, og min nye Pentax k10d hvor støv er et stort irritasjonsmoment.

 

I tillegg til støvfri brikke ser det ut til at Olympus'ene (Og særlig e-1) er mye bedre beskyttet mot støv på mattskiven og pentaprismet.

 

Dersom man kikker i søkeren på min 3 mdr gamle K10D og min 3 år gamle E-1 så framstår e-1 som VESENTLIG mindre støvete.

 

Bortsett fra dette har jeg kun positive ting å si om Pentax, men det er litt surt ettersom jeg ventet til Pentax kom med støvfjerning før jeg turde å kline til.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Du sier:Jeg bytter linser i ett kjør (Hva skal man med speilreflex ellers ?)

 

Er det ikke da bedre å kjøpe et kamera ala panasonic fz50,olympus sp-550 uz der slipper du å bytte linse,og slipper støv?

 

Må si at jeg blir litt skremt,jeg står i start gropa for å kjøpe speilreflex,og spesielt pentax K10d,men jeg ser jo at flere og flere klager på masse støv,arbeid mm .Kan jo ikke være artig å rense brikken i flere timer i måneden, eller sitte i 20 minutter i photoshop på vert bilde å redigere bort støv flekker?

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Basert på mine erfaringer med Olympus e-300, e-330 og e-1 hvor jeg rett og slett ikke har opplevd støv på brikken som et problem i det hele tatt, og min nye Pentax k10d hvor støv er et stort irritasjonsmoment.

 

Dersom man kikker i søkeren på min 3 mdr gamle K10D og min 3 år gamle E-1  så framstår e-1 som VESENTLIG mindre støvete.

8196120[/snapback]

 

Det siste du skriver tyder på at du utsetter K10D for mer støv enn det andre. Noen annen grunn kan ikke jeg se for at det skal være forskjell her. Ingen av kameraene har funksjoner for fjerning av støv i søkeren.

Lenke til kommentar
Må si at jeg blir litt skremt,jeg står i start gropa for å kjøpe speilreflex,og spesielt pentax K10d,men jeg ser jo at flere og flere klager på masse støv,arbeid mm .Kan jo ikke være artig å rense brikken i flere timer i måneden, eller sitte i 20 minutter i photoshop på vert bilde å redigere bort støv flekker?

8196401[/snapback]

 

Flere timer i måneden?? Jeg har hatt digitalt speilrefleks i mange år og skifter objektiver rimelig ofte. Allikevel trenger jeg ikke rense oftere en to ganger i året og hver gang tar knapt lengre tid enn to minutter inkludert tiden i å finne fram utstyret.

 

Støv i kameraet er for de aller fleste ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Må si at jeg blir litt skremt,jeg står i start gropa for å kjøpe speilreflex,og spesielt pentax K10d,men jeg ser jo at flere og flere klager på masse støv,arbeid mm .Kan jo ikke være artig å rense brikken i flere timer i måneden, eller sitte i 20 minutter i photoshop på vert bilde å redigere bort støv flekker?

8196401[/snapback]

Det er mulig du vil få mer ut av Internett om du leser litt mer kritisk. Det er ikke sånn at støv er noe kjempeproblem, og de som klager mest over støv synes å være de med støvfjerningsmekanismer i kameraet (trolig fordi de ser etter det - vi andre kloner det vekk med to museklikk om vi legger merke til det).

 

Edit: Leste ikke testen før nå, og heller ikke jeg er overrasket. Helt konsistent med de erfaringer man leser rundt omkring. Mest overrasket er jeg over at Canons system funker bedre enn Pentax' og Sonys.

 

Nikon har sagt at grunnen til at de ikke har introdusert støvfjerning er at de ikke vil gjøre det før de finner en løsning som fungerer skikkelig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Aiaiai. Omsider noe E-300'en min er _best_ på!!

 

Greit at den støyer på høy-ISO. Greit at søkeren er rimelig liten. Greit at autofokusen er suboptimal. Greit at at AF-assisten er en stobe-effekt som får folk til å skjære grimaser. Greit at objektivene bruker servo ved manuell fokus.

 

Men sensoren er iallefall ren! (Har ikke trengt å rense sensoren på de 2 årene jeg har hatt den. Søkeren klarte jeg dog å få ganske støvete etterhvert)

 

;)

Lenke til kommentar

Edit: Leste ikke testen før nå, og heller ikke jeg er overrasket. Helt konsistent med de erfaringer man leser rundt omkring. Mest overrasket er jeg over at Canons system funker bedre enn Pentax' og Sonys.

8197104[/snapback]

 

Pentax sier også i sin markedsføring at sensoren har et spesiellt belegg som gjør at støv ikke skal feste seg. Ut i fra testen ser det ut til at akkurat det virker i og med at mesteparten av støvet kunne blåses vekk.

 

Nå synes jeg selv en våtrens er så rask og enkel at for meg kunne gjerne disse kameraene være uten støvfjerningsfunksjon. Ikke hadde det noen betydning på mitt valg av kamera heller.

Lenke til kommentar
Dersom man kikker i søkeren på min 3 mdr gamle K10D og min 3 år gamle E-1  så framstår e-1 som VESENTLIG mindre støvete.
Hvor mye støv du ser i søkeren har absolutt ingenting med hvor mye støv det er på sensoren. Støvet du ser i søkeren, ser du ikke på bildene (med mindre støvet er på selve objektivet). Ingen kamera har funksjoner for å fjerne støv fra objektivet, speilet eller fra søkeren.

 

Ellers har nok pleiadene et litt forvrengt syn på virkeligheten. Ut fra hvor mange kamera vi selger, og hvor mange som kommer for å kjøpe renseutstyr eller få renset kameraet, så er det et sterkt overvurdert problem. Vi selger på en vanlig dag flere speilreflekskamera, men det er sjelden vi får henvendelser så ofte som en gang i uken om renseutstyr (enten kjøp eller hjelp). Dette gjelder også før det ble vanlig med anti-støvfunksjon i enkelte kamera.

 

Uansett er en rens gjort på 10 sekunder... ikke to timer :!:

Lenke til kommentar
En Ungarsk webside har testet støvfjerningsmekanismen til Canon 400D, Pentax k10d, Olympus E-300 og Sony A100.

 

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

8194204[/snapback]

Å måtte rense sensoren 25 ganger, og få av så lite støv som man fikk av her, kan ikke kalles annet enn et bevis på at denne teknologien har veldig lite for seg. Man måtte faktisk blåse vekk støvet før det ble borte. Tror imidlertid dette er den siden jeg har sett som har rost denne funksjonen mest. De fleste andre dømmer den nord og ned, og tross lite antall som trenger rens av kamera kjøpt hos oss, så er det faktisk noen som har kommet med kamera med støvfjerningsfunksjon også.

 

Kanskje det hjelper litt, men det er i såfall så lite at det ikke bør være et argument for om man kjøper et kamera eller ikke.

Lenke til kommentar
Tror imidlertid dette er den siden jeg har sett som har rost denne funksjonen mest. De fleste andre dømmer den nord og ned,

8198421[/snapback]

 

Henta fra dpreview forum:

 

"Chasseur d'Images have conducted what must have been the first side-by-side laboratory testing of the sensor dust busters offered by Canon, Olympus, Pentax and Sony. Thought this might be of interest to prospective DSLR buyers. Their webpage at http://www2.photim.com/info/index.php says:

 

"la plupart des systèmes antipoussière sont totalement inefficaces! Zéro pointé pour l'EOS 400D, guère mieux pour le Pentax et le Sony. Seul Olympus s'en sort bien! Il faut le voir pour le croire, c'est un test que personne n'a jamais osé faire"

 

Which, after a rough translation by babelfish.altavista.com can be summarised as "the majority of the antidust systems are completely ineffective! Zero point for the EOS 400D, hardly better for Pentax and Sony. Only Olympus fared well! It has to be seen to be believed, it is a test that nobody ever dared to make". For those that can read French better than I do, the whole article can be found in the March 2007 print issue."

 

 

I tillegg har det tyske bladet Fotomagazin kommet fram til den samme konklusjonen.

Lenke til kommentar
En Ungarsk webside har testet støvfjerningsmekanismen til Canon 400D, Pentax k10d, Olympus E-300 og Sony A100.

 

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

8194204[/snapback]

...

Kanskje det hjelper litt, men det er i såfall så lite at det ikke bør være et argument for om man kjøper et kamera eller ikke.

8198421[/snapback]

Du generaliserer her. For Olympus og Panasonic (som bruker Olympus sin patent) hjelper det veldig, veldig, veldig bra! Så bra at det for meg er eit argument for å kjøpe frå desse produsentane. Ahh, støvfritt liv!

Lenke til kommentar

Min erfaring etter 12.000 eksponeringer med uttaldifge objektivbytter med Pentax *istDS uten støvfjærning er at støv på sensor er et overvurdert problem.

 

De gangene jeg har oppdaget støv har det lett latt seg fjerne med en blåsesak.

 

Men jeg har selvfølgelig fått noen eksponeringer med støv. I Lightroom lar disse seg fjerne veldig effektivt. Bare å ta for seg et bilde, fjerne støv på det, og så synkronisere for resten av bildene. Viola. Ingen synlige flekker. Greia er at støvet ikke flytter seg rundt, et støvkorn sitter på samme sted på brikka, inntil det blir fjerna.

 

Så er det bare å rense kameraet. Det er kos. Vi må jo kjele litt med godsakene våre også ;-)

 

Nå har jeg oppgradert til K10D med anti shake, anti traction og anti whatever ;-) Men støvfjerning var nederst på lista mi over grunner til oppgradering.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

måske skal man lige tage højde for hvad folk fotograferer :hmm: jeg har taget 25000 billeder med 350D og 5000 med 30D

 

Jeg bruger næsten altid f4-11 og har ikke oplevet støv som et problem, men har dog blænst sensoren ren et par gange eller 5. tager man mange billeder med lille blænde kan det meget vel være et problem da det oftest ses ved den slags billeder.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på de som skryter av Olympus her... Jeg har tatt over 15000 eksponeringer med mitt E-500 ... og jeg har skiftet objektiv MANGE ganger. normalzoom - tele - gamle OM fastobjektiver etc, etc, etc.... Ikke et eneste støvkorn! ... Jeg har tilogmed hatt kamera med på stranden flere ganger og skiftet objektiv der også.

Aldri noe problem.

Lenke til kommentar

Et par oppklaringer:

 

 

Jeg er klar over at Olympus kun renser støv av brikken, og ikke søkerdelene. Den har imidlertid et klissent opplegg for oppsamling av dette støvet, og det kan se ut som at det i praksis samler opp støv FØR det kommer seg til søkertingene.

 

K10d og e-1 som jeg har er brukt på samme måte. Dvs bytter objektiv nårsomhelst og hvorsomhelst, men prøver å være så rask som mulig, og holder alltid åpningen ned.

 

Ser man i søkeren skulle man tro at k10d var 3 år gammel og e-1 3 mdr hva støv angår, og ikke omvendt.

 

 

Ang bytte av linser så mener jeg altså at man kjøper speilreflex nettop for å kunne bytte linser (Jada det finnes også speilreflex uten utbyttbare objektiver).

Kjøper du speilreflex med et superzoom objektiv for å unngå linsebytte kan du akkurat like godt kjøpe et superzoom compaktkamera.

 

 

Og ja, det irriterer meg å måtte rense brikken i et kjør. Om dette er nok til merkevalg er en annen sak. En annen ting er at det er vel ingen av merkene hvor ikke garantien ryker om du renser med noe som er borti brikken ?

 

Har du forresten prøvd å ta med det et gammelt objektiv for å prøve det på et nytt hus i en fotoforretning ? Jeg har, men får beskjed om at det går ikke, for da kan man få støv på brikken...

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...