Gå til innhold

- Ingen grunn til å oppgradere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Win Vista er fint nok det. men det mangler liksom noe... JEG synes at vista er mye raskere enn xp i oppstart osv.. men etter en uke med vista, så blir ALT treigt og kjedelig! spill funker ikke (CSS) program begynner å svikte! da er det back to old Win XP :love::love: kræsjer xp så tar det BARE 1 time å legge det inn på nytt! vista bruker jo timer! jeje

Lenke til kommentar

På min skole bærbare så går PC-en mye raskere i boot, og når jeg bruker den, enn når jeg brukte XP Pro, og det selv om PC-en ikke en gang innfrir Vista Premium kravene..

 

XP'en hang seg hele tiden, og tok år og dag å boote.. Har ingen problemer nå..

Ingen problemer med drivere eller programmer heller..

Bruker stort sett bare Office 2007, finner ikke store kompatibilitet problemer mellom Vista og Office 2007..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
På min skole bærbare så går PC-en mye raskere i boot, og når jeg bruker den, enn når jeg brukte XP Pro, og det selv om PC-en ikke en gang innfrir Vista Premium kravene..

 

XP'en hang seg hele tiden, og tok år og dag å boote.. Har ingen problemer nå..

Ingen problemer med drivere eller programmer heller..

Bruker stort sett bare Office 2007, finner ikke store kompatibilitet problemer mellom Vista og Office 2007..

8105315[/snapback]

 

 

sikker på at du har instalert riktige drivere til xpen da? har hatt feil drivere til min pc lenge... da jeg fant di riktige ble ALT normalt! og flott: :dribble::thumbup:

Lenke til kommentar
På min skole bærbare så går PC-en mye raskere i boot, og når jeg bruker den, enn når jeg brukte XP Pro, og det selv om PC-en ikke en gang innfrir Vista Premium kravene..

 

XP'en hang seg hele tiden, og tok år og dag å boote.. Har ingen problemer nå..

Ingen problemer med drivere eller programmer heller..

Bruker stort sett bare Office 2007, finner ikke store kompatibilitet problemer mellom Vista og Office 2007..

8105315[/snapback]

Virker som om du har slått på stortroma og brukt nestn 10tusen

eller brukte du 0kr?

Lenke til kommentar

Finner de ikke noen gode grunner for å installere Vista på de 45.000 PCene sine så er det vel ikke noen grunn til å betale i dyre dommer for det og risikere problemer med programmene sine. Det er vel en helt grei avgjørelse det.

 

Det var en artikkel jeg linket i en annen tråd der det står at mange bedrifter finner ut at Vista gir dårligere arbeidseffektivitet enn XP.

 

Å gå over til Vista kan jo også fremprovosere sekundære utgiftsposter som oppgraderinger og nykjøp av maskiner som fungerer fint med XP. Både på grunn av kravene til Vista og mangel på drivere.

 

Det med Office 2007 skjønner jeg godt siden det kan skape problemer med kompatibiltet mellom filer laget i Office 2003 og 2007. Da må bedriften velge mellom å oppgradere alt eller ingenting. At valget falt på ingenting er jo greit siden man vet at ting fungerer fra før. At det ikke er noen nye egenskaper man bare "må ha" i 2007 gjør det også unødvendig å bruke mye penger på. Mangel på støtte for .odt er jo også et argument som taler i mot office 2007. .odt er jo en viktig egenskap om de vil ha rask og god støtte for gamle dokumenter den dagen de går over til Linux.

 

Angående IE7 så er det jo helt greit å unngå det om de allerede har en bedre nettleser. F.eks Firefox eller Opera. De som lager interne og eksterne websider for departementet får også en enklere jobb ved å bare kode ett sett med riktig (standardiserte) kodede nettsider, fremfor å lage et kopisett med feile koder for at det skal se bra ut i IE også.

Lenke til kommentar
Jeg er også skuffet over Vista. Har ikke bruk for fancy farger, designet eller "bling-bling"

Men, det skal vel ikke mer til enn at M$ betaler college for sønnene til et par av toppene i  departementet, så er de inne i varmen igjen.

8105282[/snapback]

Vista er jo egentlig ganske stilrent det, ikke så sterke farger som i XP(tenker på blått og grønt).

 

Forresten, kan det være en annen grunn i tillegg, at de må oppgradere mange pcer? Når de har 15 000 maskiner så ser jeg ikke vekk fra at mange av disse begynner å dra på årene(er jo et departement :tease: ), og at det er dette som er årsaken. Videre må de innføre Vista/IE7 før eller siden, da det ikke finnes et reelt alternativ(og nei, linux er ikke et alternativ for de som ikke kan noe).

Lenke til kommentar

Ikke glem at det nye Office-brukergrensesnittet, spesielt i Word. har endret seg drastisk fra 2003 til 2007-utgaven. Mange brukere vil slite lenge med å venne seg til dette. Spesielt vrient er det å finne de litt mer avanserte funksjonene. Tipper mange bedrifter vegrer seg mot all opplæring og helpdesk saker dette vil medføre. Doc -> docx formatet tror jeg er av de minste problemene ved overgang en til Office 2007.

Lenke til kommentar
Vista er jo egentlig ganske stilrent det, ikke så sterke farger som i XP(tenker på blått og grønt).

Varemerket til Vista er jo høy kontrast og kraftige farger. XP er mer pastell. Men jeg ser ikke helt hva dette har å gjøre med diskusjonen om funksjonalitet som departementet trenger. Mener du de skal oppgradere programvaren på 15.000 maskiner (og sikkert maskinvaren på mange av de) på grunn av visuell sminke?

 

Forresten, kan det være en annen grunn i tillegg, at de må oppgradere mange pcer? Når de har 15 000 maskiner så ser jeg ikke vekk fra at mange av disse begynner å dra på årene(er jo et departement :tease: ), og at det er dette som er årsaken.

Jepp, da er det ennå mindre vits å gå over til Vista. Får de gjort jobben effektivt og sikkert med XP så er det ikke mye vits å rasere effektiviteten ved å gå over til Vista. Heller ikke vits å tømme lommeboka for å få det de allerede har effektivt og bra fra før.

 

Videre må de innføre Vista/IE7 før eller siden, da det ikke finnes et reelt alternativ(og nei, linux er ikke et alternativ for de som ikke kan noe).

8105359[/snapback]

Lattelig argument. Du kan ikke ta utgangspunkt i at hele departementet bare består av data-analfabeter. Linux er absolutt et godt utgangspunkt med mange gode og brukervennlige OS. Kanskje med akkurat de egenskapene departementet er ute etter?

Lenke til kommentar
Ikke glem at det nye Office-brukergrensesnittet, spesielt i Word. har endret seg drastisk fra 2003 til 2007-utgaven. Mange brukere vil slite lenge med å venne seg til dette. Spesielt vrient er det å finne de litt mer avanserte funksjonene. Tipper mange bedrifter vegrer seg mot all opplæring og helpdesk saker dette vil medføre.

8105375[/snapback]

Jepp, jeg tror det vil medføre langt mindre opplæringskostnader å gå fra MSOffice 2003 til OpenOffice 2.1 enn fra MSOffice 2003 til MSOffice 2007.

 

Men hvorfor bytte i det hele tatt om man er knallfornøyd med det man har fra før? ;)

Lenke til kommentar

Er det noe jeg bare innbiller meg, eller vil slutten av 2000-tallet bli når åpen programvare virkelig utfordrer Microsoft? Jeg synes at "alle" nettsider o.l. for tiden skriver hvordan Microsoft anser f.eks Linux som en trussel, og hvordan flere offentlige og private institusjoner verden over velger åpen programvare.

Lenke til kommentar

skag1: Jepp, jeg tror både folk, bedrifter og politikere har fått nok av Microsofts programvare og forretningsmetoder. Når begret er fullt så renner det over.

 

Men det er selvfølgelig ulik mengde kunnskap om Microsoft og alternativene, og ikke minst forskjellig toleranse for hva man skal finne seg i. Det vil gjøre at overgangen vil skje veldig gradvis. Vi har nok knapt sett starten ennå.

Lenke til kommentar
skag1: Jepp, jeg tror både folk, bedrifter og politikere har fått nok av Microsofts programvare og forretningsmetoder. Når begret er fullt så renner det over.

 

Men det er selvfølgelig ulik mengde kunnskap om Microsoft og alternativene, og ikke minst forskjellig toleranse for hva man skal finne seg i. Det vil gjøre at overgangen vil skje veldig gradvis. Vi har nok knapt sett starten ennå.

8105444[/snapback]

 

Her er vi enige ;)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå hvorfor ikke drivere er et mindre problem enn det er idag. Spesielt alle store aktører burde ha klart å få det på plass. MS får uansett skylda for alt som går galt, selvom det er manglende driverstøtte fra hw-produsenter. Kanskje det er det de spekulere i ;)

Vista ser pent ut og har endel nye ting man sikkert kan ha nytte av, men jeg har lagt mitt innkjøp på is inntil videre. Er min skepsis reell eller har jeg også blitt farget av all bunnløs MS-kritikk?

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg grunnen til at en del av de store firmaene som begynner å avvente MS oppgraderinger nå, gjør dette fordi noen av de gamle it gutta har begynt å blitt "vasket ut" med yngre folk.

 

Husker min kjære far sa følgende : Herregud så deilig det er at IT avdeling ble flyttet, slik at dinosaurene og deres dinosaurprogrammer kunne bli byttet ut. Tror det er det som er begynt å skje, at it blir vurdert på en annen måte nå, enn for 5-8 år siden.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.

 

Ellers tror jeg også at 2007 blir GNU/Linux' og Mac OSX' år. Ikke lenge siden det var en sak om Safari sin økte popularitet siden nyttår her.

 

Det lønner seg nok å lære seg noe annet enn Windows nå, hvis man vil henge med i framtiden.

 

Edit: @lock-aze: Jeg tviler sterkt på at bedriftenes avholdenhet med å oppgradere har noe som helst med IT-avdeling sine ansattes alder.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...