Gå til innhold

Førsteinntrykk av Vanguard: Saga of Heroes (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett litt på dette. Men vet ikke om jeg har planer om å kjøpe det.

 

Like avhengighetsskapende som WoW? Krever det like mye tid? Altså, slik som WoW der man til tider var nødt til å "grinde" penger for å kunne delta i guilder som krevde slikt?

 

Har lest at de fleste/mange av questene er designet for grupper? Vil det være vanskelig å finne seg slike grupper? Også har jeg lest at det er av og til slik at man må vente på spawn, fordi andre grupper har drept "dine mobs" før deg? Og at mange av disse questene tar flere timer?

 

Det siste er at det er ganske kjipt å dø i Vanguard, da man mister XP? Jeg skjønte ikke helt hvordan dette fungerte, men forsto det slik at det krevde litt mer enn standard rollespill (nå til dags) å dø, eller at det krevde mer for å komme til live igjen blir vel bedre å si :p

 

Er det monthly fee?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Koster like mye som andre "mmorpg", altså omlag 8$ i måneden, avhengig av hvor mange måneder du forhåndsbetaler.

 

Ikke like avhengighetsskapende som wow. Alt krever tid om man vil bli best, men jeg (lvl13) har ikke vert i noen "instances" som har tatt timesvis.

 

Om du velger å betale for og være med i ett guild er jo ditt problem. Ikke spillet sitt.

 

Idag opplever jeg det som utrolig vanskelig å finne gruper. Det er utrolig lite spillere inne på serverene. Så man løper nesten alltid rundt alene.

 

Er man uforsiktig så dør man, hvis man kommer seg tilbake til gravsteinen mister man ikke xp eller items. Men hvis man må hente gravsteinen (som inneholder alt du ikke har soulbinda) så mister man 10% xp og durability på tingene.

 

- - - Dette er mine erfaringer fra spiller, er fullstendig klar over at dette ikke er fasit..

 

 

Eller for min del så gav ikke spillet mersmak. Jeg kommer nok til å sitte noen timer til for å gi det en sjanse. Men slik som med WoW så følte man ikke at "man måtte" sitte noen timer til. Man satt dager i strekk :p

Lenke til kommentar
Koster like mye som andre "mmorpg", altså omlag 8$ i måneden, avhengig av hvor mange måneder du forhåndsbetaler.

7998685[/snapback]

 

$8? Billig. Betaler selv $15 i skrivende stund. Billigste er $12 pr mnd om man betaler for 1 år. $13 pr mnd for 6mnd, $14 pr mnd for 3mnd og $15 for 1mnd, som jeg har valgt, siden jeg var usikker på om jeg ville fortsette da jeg registrerte meg.

 

Og man mister nok XP selv om man kommer seg tilbake til gravstenen, men man mister mindre enn om man ikke kommer seg dit. Et greit system egentlig, men det er ergerlig når man får 5 fiender mot seg som en døende medspiller legger fra seg. I WoW er det jo slik at hvis man dør så løper fiendene tilbake til plassen sin og ignorerer alle den løper forbi. Det virker ikke som det er slik i Vanguard. Og det kan bli ergerlig når du dør og det ikke er din egen feil. Det er det eneste aberet med et slikt XP straffesystem, som jeg kan komme på. Ellers er det greit at man må være litt forsiktig og tenke litt lenger enn nesa si før man stormer en gjeng fiender.

 

Hvor lett det er å finne grupper kommer an på hvilken server man velger. Ville nok anbefalt en EU server, siden amerikanernes døgnrytme er litt annerledes. Men jeg har figurer på begge typer og ser ofte folk løpe rundt på alle serverne.

 

Kan ikke si jeg ble fanget på samme måte som WoW, men det er mange aspekter ved spillet som er mye bedre enn WoW. For det første, grafikken. Sexy. Professions er også mye mer moro, og Diplomacy systemet er også ganske underholdende. Stor variasjon i klasser og raser er også kjempepluss. Jeg er rimelig fornøyd med tanke på at jeg kjøpte spillet på impuls.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si hva Vanguard gjør som også finnes i World Of Warcraft. Men istede si hva Vanguard gjør som ikke er/skjer i World Of Warcraft....

 

Å gå opp i levels i Vanguard går mye tregere en i wow, så når en møter en high level person så er det litt "ohhhh se på han" av spillerene. Det tar tid og en kan så si ikke grinde seg igjennom dette...

 

Et mere voksent comunity, det er ikke til å legge skjul på at i wow så er det veldig mye unge spillere som spammer og er ikke serlig å spille med. Vanguard appelerer til et litt mere voksent publikum da det ikke er like enkelt som wow. En kan i ny å ne se noen som spammer chatten med tull men dem kommer nok ikke til å holde ut lenge i lengden i dette spillet...

 

Crafting betyr noe i Vanguard, det du lager er bra og er verdt mye penger. Det er også til tider vanskelig å krevende å lage ting...og ikke minst mye mere morro en å trykke på 1 knapp for å lage noe.

 

Grafikken er bra og krever mye mere maskin en wow, men til gjengjeld så får du noen utrolige stunder i Vanguard som ikke ser ut som det er fra en tegneserie.

 

Vel dette er bare noen ting...spiller er som dem fleste vet ikke ferdig så om en starter å spille nå så må en være litt obs på dette når ting fks ikke virker helt som det skal.

Lenke til kommentar

Hei, etter at guildet jeg er medlem av i EQ2 nærmest er dødt etter at VG vart lansert er også jeg litt interessert i hva VG har å tilby. Jeg har aldri spilt WoW men jeg tør påstå at det er feil å samenlikne WoW og VG. Vanguard har vel strengt tatt mer fellestrekk med EQ1. Av den grunnen frykter jeg at Vanguard er utrolig tidkrevende, i tillegg leser jeg at spillet krever veldig mye av PCen din.

Lenke til kommentar
Hei, etter at guildet jeg er medlem av i EQ2 nærmest er dødt etter at VG vart lansert er også jeg litt interessert i hva VG har å tilby. Jeg har aldri spilt WoW men jeg tør påstå at det er feil å samenlikne WoW og VG. Vanguard har vel strengt tatt mer fellestrekk med EQ1. Av den grunnen frykter jeg at Vanguard er utrolig tidkrevende, i tillegg leser jeg at spillet krever veldig mye av PCen din.

7999892[/snapback]

 

Ja det blir feil å sammenligne VG mot WOW....enig der. Spillet krever et beist av en maskin om du vil ha på litt candy så det kan svi i lommeboka!

 

And at det er tidskrevende....er ikke alle mmorpg spill det da?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Vanguard online og lastet det ned.

 

Spillte noen timer hver kveld i noen dager for å se hva klassene hadde å by på, og hvilken jeg skulle velge.

 

Det som slår meg er hvor lite jeg liker denne typen grafikk. Dette er veldig subjektivt, men i feks. WoW og andre spill, så virker alt veldig forseggjort. Objekter som hus og benker og busker osv. er ankret til bakken, og dukker ikke opp når man løper opp til dem som i Vanguard. Jeg får følelsen av at jeg springer rundt i en 3D engine, ikke i et spill. Shadere på bakken, steiner osv. er bra implementert, og ikke glossy/shiny som feks. i Oblivion.

 

Gameplay:

Føles veldig likt WoW. Liker ikke at det er gruppe-basert MMORPG, dvs. lite mulighet for å spille solo annet enn i begynnelsen.

Monster dør 1-2 sekund etter man har gitt dødsstøtet, så man står og ser på det litt uten å vite om man vant eller ikke.

Jeg har ikke klart å stikke fra en encounter, uten at den slår meg ihel 10 meter bak meg.

Vandrende monster osv. går ofte baklengs for seg selv. (monsteret går fremover, men animasjonen går feil vei)

Lydene ved quest complete osv. er veldig tilfredsstillende :)

Forstår ikke automatisk når man spiller hvordan kombinasjons teknikker fungerer - plutselig lyser den opp og man kan utføre et hard angrep, uten å vite helt hvorfor :D Hadde sikkert hjulpet om jeg hadde esken og manualen å titte i.

Lange avstander til alt. Det er ikke riktig så gale som FFXI, men føles veldig langt etter å ha spillt WoW siden begynnelsen.

 

Konklusjonen som jeg personlig har komt frem til er at dette ikke er spillet for meg.

Jeg liker å spille litt i ny og ne, og vil ikke ofre masse tid for å komme meg inn i en guild som jeg må "jobbe" for.

Spillet føles VELDIG uferdig. En bug jeg fikk relativt tidlig var at personen min så annerledes ut hver gang jeg logget på, slettes ikke sånn som jeg hadde laget ham.

Jeg betaler ikke $15 mnd. for å være beta tester heller :)

Lenke til kommentar

Lett å sammenligne med WoW fordi det er et såpass populært spill.

Men du har jo selvfølgelig rett.

Krevende ja. Går hardt ut over både prosessor og minne. Jeg venter 2gb RAM i posten, så vi får se hvor mye det hjelper. Mistenker at en rask harddisk også er å foretrekke. Men fortsatt et vakkert spill, selv om man bare har på medium innstillinger.

Og det er vel akkurat så tidkrevende som du lar det være. Trenger ikke være tidkrevende om du bare er ute etter å ha det gøy.

Lenke til kommentar

Min mening er at Vanguard er mye bedre en WoW. Personlig syntes jeg WoW er veldig ensformig og at alle karakterene kjemper mot samme mål. I Vanguard har man mye større valgmuligheter på hvordan man vil utvikle karakterene sine. I tillegg får man ting som f.eks Mounts mye tidligere i Vanguard en i WoW, og så kan man utvikle mounten ettersom man stiger i level. Og dere som sier at det blir for dumt å få mount før level 40, tenk dere om: I virkeligheten må man jo ikke være supersterk bare for å få muligheten til å ri på hest ? ^^

 

Men spillet har noen ulemper, deriblant et stort HW krav selv om grafikken ikke er veldig bra (Men det er et veldig stort spill, med en stor verden. Spillet tar 20GB). Det har også en del bugs, men spillet er nytt så de bir nok fikset ganske kjapt. De har faktisk ett genialt bug-report system.

 

Så min konklusjon: Dere burde skaffe dere en 10-day trial. Om dere liker spillet veldig godt så kjøp det, men det kan hende dere burde vente litt til spillet blir bedre utviklet.

Lenke til kommentar

Har spillt VG siden open beta i Januar, og selv om spillet krever mye av hardware - og det har hatt og fortsatt har en del bugs, er det noe av det morsomste jeg har spilt på lenge.

 

Grafikken er levende og detaljert og gir stort sett god mulighet for å leve seg inn i verdenen. Antallet quests er meget høyt - og du kan finne items eller få random drops som starter nye quest chains eller subquests. Starter områdene oppfordrer til å reise ut i verden relativt tidlig, og det er en fordel å besøke flere områder for å finne nye quests. En det av questene har ganske gode innslag av humor også.

 

Å ha fire forskjellige områder med separat utvikling, gjør at man ikke trenger å gjøre det samme hele tiden. Finner du ikke et party, så kan du alltids sanke materialer, jobbe med craftingen eller øke din politiske innflytelse.

 

Man kan spillet spillet i det tempoet man vil, men det er en fordel å spille samme med andre, da en god del quests som gir tilgang til bedre utstyr kan være umulig å gjennomføre uten et godt "party" (eller to).

 

De har nettopp gitt en boost til exp.reward for quests - så det er ikke lenger slik at "grinding" av tusener av monstre er beste måten å klatre fort.

 

VG har ikke instances - alle steder er tilgjengelig for alle, samtidig. Dette kan bety at man kan velge å konkurrere eller samarbeide for å ta ned en quest boss.

 

Det største "problemet" er at spillet suger deg inn og stjeler mye tid. Det kan være vanskelig å logge av... "Jeg skal bare ..."

 

Jeg har spillt Linage 2, Dark and Light, Ryzom, og RF Online tidligere. Jeg har ikke spillt WoW, EQ eller EQ2, men ser stadig ingame kommentarer om at VG er bedre. Jeg ser også en del WoW kiddo's som kommer og forsvinner fordi de ikke orker jobbe for fremdriften, så det har helt klart en annen spillestil enn WoW.

 

Selv spiller jeg på en Team PvP server for å få litt ekstra risiko faktor. Dersom man ikke liker PvP, kan man velge en PvE server. Er man PvP addict, kan man velge en FFA (Free for All) PvP server. Desverre er eneste FFA server i USA, men kanskje EU får sin egen etter hvert.

 

Har man mulighet til å prøve spillet, så er det verdt å gjøre. Det er kanskje ikke spillet for alle, men etter min mening er Vanguard antagelig et av de beste MMORPG'ene der ute på lenge.

 

Edit: Angående det å dø

Dersom du dør, mister du ca 8% exp av current level. Utstyr som ikke er "soulbound" vil ligge igjen på liket. Stedet du dør på vil ha en gravstein - og etter at du har "gjenoppstått", kan du gjenvinne ca. 85% av exp. tapet ved å finne igjen gravsteinen - så en død vil da koste deg i underkant av 1%.

 

Dersom du ikke kan komme deg til gravsteinen, kan du kalle gravsteinen til deg fra alteret (respawn plass etter død), men da er alle 8% tapt, og utstyr som lå i graven vil få en damage på ca. 15%, som betyr at du må bruke noe cash for å reparere det igjen. Healer klassene kan gjenopplive deg uten tap av exp.

 

Dersom gravstenen står spesielt vanskelig til, kan man evt. be noen med stealth egenskaper om å "dra med seg" liket til et trygt sted.

 

På pvp-siden mister man ikke exp ved død. Derimot mister du ca. 15% av cash du bærer på deg og du mister også infamy poeng. Vinner du fighten, får du 15% av motstanderens cash, og et antall infamy poeng. Det er en 20% begrensning i level forskjell, slik at man ikke får noen rewards eller penalties dersom f.x. en level 10 blir drept av en level 15. Dette reduserer random ganking.

15% cash høres kanskje ille ut - men du kan ha rikdommen din i banken og bare løpe rundt med småpenger.

 

Edit 2: Grafikk - Ashmantle skriver at han ikke synes ting ser bra ut, men da lurer jeg på om han har testet innstillingene i det hele tatt. Har et par lange Videoer jeg lagde under Open Beta liggende her:

http://www.fragstealer.net/forums/viewtopic.php?t=2672

 

Med HDR og Highest Quality er grafikken griselekker - men akk så krevende.

 

Edit 3: Lag - Sørg for å velge en EU server, og ikke en US California server.

 

Fuz Fragstealer, L27 Woodelf Druid, Frengrot Team PvP (EU) server.

Endret av Fuz
Lenke til kommentar

De trengte å øke xp rewarden du får for en quest. Ble frustrert tidligere over elendig belønning for å ha jobbet knallhardt med en quest. problemet nå, er vel at det ikke er så veldig balansert. Ser for eksempel ved 3 rivers så får man nå xp i bøtter og spann for "repeatable" quester..

Dette er nok noe de vil justere.

Lenke til kommentar
Edit 2: Grafikk - Ashmantle skriver at han ikke synes ting ser bra ut, men da lurer jeg på om han har testet innstillingene i det hele tatt.  Har et par lange Videoer jeg lagde under Open Beta liggende her:

http://www.fragstealer.net/forums/viewtopic.php?t=2672

 

Med HDR og Highest Quality er grafikken griselekker - men akk så krevende.

8006871[/snapback]

 

Vel, det er her personlig smak kommer inn i bildet. Jeg har Geforce 8800GTX, og har alle settings på fullt - kjører spillet helt glatt.

Men det er fremdeles ikke fint i min mening. Jeg sa at shadere osv. så bra ut i spillet, men etter å ha spillt WoW og andre spill over lengre tid, så blir jeg ikke imponert av shadere og high-poly modeller lenger. Low-poly og sjarm er mer min greie.

Jeg føler også som om jeg løper rundt på en stor terrain-modell, og ikke i et landskap. Når man logger inn så får man kjappt se hvordan verden er oppbygd mens det laster inn - dette bryter innlevelsen min.

 

Anyway, oppsummert: det handler ikke om shadere, HDR og visuelle tweaks, men art-direction og utførelse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...