Gå til innhold

Windows PowerShell 1.0 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt, minner litt om gode gamle MS-DOS 6.22 :)

Bare synd den er like 'treg' som vanlig CMD.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg er en slags console á la den i Half-Life 2/Counter-Strike Source, hvor man trykker "|" og får en drop-down console. Hadde vært kjekt i Windows å hatt hurtitilgang til en kommandolinje console på denne måten, dersom man har behov for å gjør oppgaver pr. kommandolinje.

Lenke til kommentar
Morsomt, minner litt om gode gamle MS-DOS 6.22 :)

Bare synd den er like 'treg' som vanlig CMD.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg er en slags console á la den i Half-Life 2/Counter-Strike Source, hvor man trykker "|" og får en drop-down console. Hadde vært kjekt i Windows å hatt hurtitilgang til en kommandolinje console på denne måten, dersom man har behov for å gjør oppgaver pr. kommandolinje.

7294896[/snapback]

 

Tror faktisk dette finnes. Har ikke tid til å søke det opp, da jeg går av vakt om noen minutter:\

Lenke til kommentar

En av de tingene som er mest frustrerende med Windows, er at all avansert diagnostikk gjøres gjennom GUIen. Dette er ikke et problem i seg selv, men gjør at uerfarne brukere må følge guider med bilder, og som må mates inn med tesje. Med skriptsystemet så trenger man bare åpne et vindu, copy og paste så gjøres jobben automatisk. Guds gave til administratorer og spesielt support.

 

Dette er en funksjonalitet som ligger ganske grunnleggende i Linux, men som, hvis jeg ikke tar feil, er det som introduseres til Windows nå.

 

Tenker jeg riktig nå?

Lenke til kommentar

Joda, dette var jo lovende, jeg har brukt 4nt og til og med installert cygwin (ikke at det var noe stort offer...) for å få et sivilisert shell, men da jeg skulle installere, slo MS til igjen:

 

post-51619-1163670725_thumb.jpg

 

Mulig at dette er 'straff' fra MS for at jeg bruker firefox, men det finnes ingen link til .net updaten på WPS-siden og linken i dialogboksen er ikke mulig å kopiere ut.

 

Skal jeg gidde å finne fram MSIE bare for å se om det er lettere å installere gjennom den, vet ikke om jeg gidder....

 

Tror jeg holder meg til bash-shellet i cygwin, jeg.

 

M.

Lenke til kommentar

Ser lovende ut, er et klart nødvendig verktøy hvis Microsoft "Longhorn" servere uten GUI skal være realiserbar.

Joda, dette var jo lovende, jeg har brukt 4nt og til og med installert cygwin (ikke at det var noe stort offer...) for å få et sivilisert shell, men da jeg skulle installere, slo MS til igjen:

 

 

Mulig at dette er 'straff' fra MS for at jeg bruker firefox, men det finnes ingen link til .net updaten på WPS-siden og linken i dialogboksen er ikke mulig å kopiere ut.

 

Skal jeg gidde å finne fram MSIE bare for å se om det er lettere å installere gjennom den, vet ikke om jeg gidder....

 

Tror jeg holder meg til bash-shellet i cygwin, jeg.

 

M.

7295577[/snapback]

Ser ikke helt problemet dit, PowerShell ble skrevet med .NET 2.0 og må installerest for at det skal kjøre. Du trenger ikke Internet Explorer el. for å laste det ned. Endret av Fury
Lenke til kommentar

¤¤¤ IKKE QUOTE BILDER. Les mere om quote-funksjonen her ¤¤¤

 

Dette er en funksjonalitet som ligger ganske grunnleggende i Linux, men som, hvis jeg ikke tar feil, er det som introduseres til Windows nå.

 

Tenker jeg riktig nå?

7295375[/snapback]

Så vidt så jeg klarer å tenke, ja. Dog det kommer sikkert noen hardbarkede folk (les: Simen1 ;)) og ødelegger tankegangen :p

 

Litt mere on-topic så tror jeg du er inne på noe. Dette er rett og slett en bra ting, hvis den blir prioritert da fra Microsoft sin side.

Lenke til kommentar
Høres suspekt ut, tror jeg holder meg til UNIX-kommandoer. De fungerer i hvert fall garantert. Og Longhorn-servere uten GUI har jeg ingen tro på. Windows er i utgangspunktet et GUI-OS, det blir tåpelig hvis det plutselig skal være noe annet.

7295761[/snapback]

Hvorfor i allverden skal dette være tåpelig? Kanskje Microsoft faktisk har tatt hintet og ser at det er et behov for noe slikt?
Lenke til kommentar
Høres suspekt ut, tror jeg holder meg til UNIX-kommandoer. De fungerer i hvert fall garantert. Og Longhorn-servere uten GUI har jeg ingen tro på. Windows er i utgangspunktet et GUI-OS, det blir tåpelig hvis det plutselig skal være noe annet.

7295761[/snapback]

Hvorfor i allverden skal dette være tåpelig? Kanskje Microsoft faktisk har tatt hintet og ser at det er et behov for noe slikt?

7295834[/snapback]

Poenget er at Windows ikke har noen skikkelig tradisjon for å ha et godt CLI, og siden Linux/UNIX allerede er så godt utviklet, så blir dette forsøket fra M$ latterlig i sammenligning. Skal man ha en kraftig server uten GUI blir det både enklere og billigere, samt bedre å gå for en Linux/UNIX-løsning. Å bruke masse penger på en Longhorn-server med dette "tillegget" blir å kaste penger ned i do, unnskyld uttrykket.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt problemet dit, PowerShell ble skrevet med .NET 2.0 og må installerest for at det skal kjøre. Du trenger ikke Internet Explorer el. for å laste det ned.

7295713[/snapback]

 

Joda, det er greit, men når installasjonen forteller meg at jeg trenger noe mer med en halvlang ikke-kopierbar link i en dialogboks som må fjernes før jeg kan gå videre med noe og ingen mulighet til å finne linken i nedlastingssiden, så er det noe som mangler på brukervennligheten..

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Poenget er at Windows ikke har noen skikkelig tradisjon for å ha et godt CLI, og siden Linux/UNIX allerede er så godt utviklet, så blir dette forsøket fra M$ latterlig i sammenligning. Skal man ha en kraftig server uten GUI blir det både enklere og billigere, samt bedre å gå for en Linux/UNIX-løsning. Å bruke masse penger på en Longhorn-server med dette "tillegget" blir å kaste penger ned i do, unnskyld uttrykket.

7295870[/snapback]

Sammenligne? Hva er galt i at de ser enkelte av kundene sine ønsker et slikt operativsystem og gjør de det OS-et tilpasset for kundene sine?

Har det noen gang tenkt deg at det er kanskje folk som ønsker et OS med både god GUI og et tilbud til folk som ønsker å bruke et kommando-basert operativsystem?

 

Det er da helt irrelevant å drive å begynne å diskutere priser på Microsoft sine produkter og sammenligne disse to for å se hva som er "best" i serversammenheng, det er ikke hva det er snakk om her så slutt å spinne det ut til en MS vs. Unix-diskusjon.

Lenke til kommentar

.NET Framwork 2

 

System Requirements

Supported Operating Systems: Windows 2000 Service Pack 3; Windows 98; Windows 98 Second Edition; Windows ME; Windows Server 2003; Windows XP Service Pack 2

Required Software:

o Windows Installer 3.0 (except for Windows 98/ME, which require Windows Installer 2.0 or later). Windows Installer 3.1 or later is recommended.

o IE 5.01 or later: You must also be running Microsoft Internet Explorer 5.01 or later for all installations of the .NET Framework.

Lenke til kommentar
Det er da helt irrelevant å drive å begynne å diskutere priser på Microsoft sine produkter og sammenligne disse to for å se hva som er "best" i serversammenheng, det er ikke hva det er snakk om her så slutt å spinne det ut til en MS vs. Unix-diskusjon.

7296002[/snapback]

Pris har faktisk en del å si, og igjen, Windows har ikke hatt den samme tradisjonen med å tilby et godt CLI. Lanseringen av dette CLI'et vil også bety at driftere må på nye sertifiseringskurs for å kunne bruke dette CLI'et skikkelig, noe som betyr større kostnader for kundene. Dette verktøyet er bare en ny måte å skape en kostnad for kundene på. GUI har vært Windows sin store "styrke", men et godt GUI finner du da andre steder også.

Lenke til kommentar
Pris har faktisk en del å si, og igjen, Windows har ikke hatt den samme tradisjonen med å tilby et godt CLI. Lanseringen av dette CLI'et vil også bety at driftere må på nye sertifiseringskurs for å kunne bruke dette CLI'et skikkelig, noe som betyr større kostnader for kundene. Dette verktøyet er bare en ny måte å skape en kostnad for kundene på. GUI har vært Windows sin store "styrke", men et godt GUI finner du da andre steder også.

7296054[/snapback]

Så det er teit av Microsoft å utvikle et bra CLI siden de ikke har hatt tradisjon for det?

 

Dette verktøyet ser ut som et fin sppulement til Windows. Dette shellet kommer til å bli en del av Longhorn Server, og da vil jeg tippe at sertifiseringen kommer til å gå under sertifiseringen for Longhorn server.

 

Men det som alltid mulighet til å svartmale litt... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...