Gå til innhold

- Sony er syndebukken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er de direkte kostnadene forbundet med tilbakekalling og utskifting av farlige batterier. Det blir man sikkert enig med Sony om et erstatningsbeløp for. Men en annen ting er skaden på imaget til Apple og Dell, og den langsiktige virkningen det kan ha for disse selskapene. Det er vanskelig å måle i penger, men vil antagelig beløpe seg til mange ganger det målbare beløpet.

Lenke til kommentar
En ting er de direkte kostnadene forbundet med tilbakekalling og utskifting av farlige batterier. Det blir man sikkert enig med Sony om et erstatningsbeløp for. Men en annen ting er skaden på imaget til Apple og Dell, og den langsiktige virkningen det kan ha for disse selskapene. Det er vanskelig å måle i penger, men vil antagelig beløpe seg til mange ganger det målbare beløpet.

6868283[/snapback]

Enig. Både Apple og Dell mister nok en del kunder som heller vil gå for et merke som har "sikre batterier". Tror nok også at både Apple og Dell for noen vil beholde dette "stempelet", om at de har dårlige batterier, i noen år framover.

 

Edit: skriveleif

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar
Jeg har blitt skeptisk til Sony blant annet på grunn av sakene med DRM, rootkit og nå dette. Jeg lurer på hvordan økonomien vil gå til selskapet, da de sliter nok fra før.

6868568[/snapback]

 

Hvorfor sliter sony så mye? Selskapet er verd mye, og de tjente over 10 millarder i fjor?

 

AtW

6868678[/snapback]

 

De har et digert lån atm, så tror nok det sier sitt. + De sliter visst med økonomien pga saksmål osv i tillegg

Lenke til kommentar
Jeg har blitt skeptisk til Sony blant annet på grunn av sakene med DRM, rootkit og nå dette. Jeg lurer på hvordan økonomien vil gå til selskapet, da de sliter nok fra før.

6868568[/snapback]

 

Hvorfor sliter sony så mye? Selskapet er verd mye, og de tjente over 10 millarder i fjor?

 

AtW

6868678[/snapback]

 

De har et digert lån atm, så tror nok det sier sitt. + De sliter visst med økonomien pga saksmål osv i tillegg

6868784[/snapback]

 

Hvor digert da? Selv om de taper penger på søksmål, så er jo fakta at de har hatt et overskudd på over 10 milliarder (om jeg ikke husker feil).

 

AtW

Lenke til kommentar

Mmm, tror vi kan være enig i at det er gjerne ikke det beste året for Sony når det gjelder enkelte saker. Men tjent penger har de ialtfall gjort i år:

 

First, the good news: Sony is profitable again, beating expectations with its most recent earnings report. For the quarter ending June 30, 2006, the electronics giant reported net income--what laypeople like to call "profit"--of 32.29 billion yen ($279.4 million). The figure was a massive improvement over the same quarter in 2005, which saw Sony take a 6.58 billion yen ($56.9 million) loss. The company credited its turnaround to strong sales of digital cameras and improved currency exchange rates.

 

Now, the bad news: Sony's financial gains were hindered by a big shortfall at its game division, Sony Computer Entertainment. The department saw a year-on-year decrease of 29.1 percent in revenue, dropping from 172.8 billion yen ($1.5 billion) to 122.5 billion yen ($1.06 billion). In turn, SCE's operating loss ballooned by 20.9 billion yen ($181 million), going from 5.9 billion yen ($51.1 million) to 26.8 billion yen ($232.1 million).

 

One factor in Sony's misfortunes was its current-gen platforms. The PlayStation Portable was a bright spot, seeing a year-on-year increase of 4.2 million units in quarterly software sales to 9.1 million units. However, PSP hardware sales were down a modest 70,000 units to 2.02 million units. Quarterly PlayStation 2 hardware sales fell much further, sinking nearly 1 million units to 2.54 million. Software for the console was also off, falling 2 million units to 33 million.

 

But while the PS2 and PSP's fortunes were mixed, they at least brought revenue into Sony's coffers. The same can't be said for the yet-to-be-released next-generation console, the PlayStation 3, which was, by Sony's own admission, a financial sinkhole. "The [quarterly financial SCE earnings] deterioration was due primarily to the recording of charges associated with the preparation of the launch of the PS3 platform, in addition to continued high research and development costs associated with PS3," said Sony in its earnings report. The company did not give specific financial figures for R&D costs for the PS3, which will ship worldwide in mid-November.

 

(Tatt ifra Gamespot.com)

 

Om de har penger i kassa eller ei er en ting, men jeg tror de fleste som "driver butikk", uansett størrelse, er nokså enige i at negativ PR er dårlig for business... vet ikke om topp-sjefene i Sony tenker på det så mye; de ruller jo vanligvis i penger uansett. :roll:

Lenke til kommentar
Dell sliter virkelig, ta og goggle på resultatene, finn en graf over aksje kurs og omsetning, tror nok de sliter mer en Sony.

6870925[/snapback]

 

Det er vel å ta hardt i. Aksjekursene har gått betydelig ned siste året, omsetning stabil men marginen er sterkt redusert (konkurransen i OEM markedet er som den har vært i flere år, knallhard, og få OEM produsenter har hatt særlig inntjening). Men ellers er vel Dell's finansielle status solid, uten særlig med langsiktig gjeld.

 

Markedsverdien er fremdeles på gode 45 milliarder dollar.

Lenke til kommentar
Jeg har blitt skeptisk til Sony blant annet på grunn av sakene med DRM, rootkit og nå dette. Jeg lurer på hvordan økonomien vil gå til selskapet, da de sliter nok fra før.

6868568[/snapback]

 

Ville iallefall ikkje savnet dette selskapet.

Drm og ekstremt krypterte blue-ray spillere klarer eg meg uten. Synes det er meir ein nok gale med CSS.

Heldigvis er det ein format krig på gang som vil føre til at det tar ein god tid før vi blir tvinget over på dette systemet. Lenge leve DvD :w00t:

Lenke til kommentar
Dell sliter virkelig, ta og goggle på resultatene, finn en graf over aksje kurs og omsetning, tror nok de sliter mer en Sony.

6870925[/snapback]

En ting som irriterer meg på Dells nettsider, er det at jeg først må velge hvilken avdeling jeg skal handle i: privat eller firma? Herregud... hvorfor kan jeg ikke få kjøpe hva jeg vil? Istedet kunne de ha en rubrikk nederst i handlekurven hvor man valgte privat- eller firmafaktura, og at alle prisene var spesifisert med momsen for seg.

 

Joda, jeg vet at jeg kan bare gå innom den andre avdelingen og kjøpe derfra, men det er langt fra så lettvint som hvis de hadde fjernet skillet helt. F.eks. fungerer ikke sammenligninger mellom modeller og slikt på tvers av avdelingene. Dessuten mister man oversikten over produktutvalget, synes jeg. Vet ikke hva andre synes er greit, men jeg foretrekker å orientere meg i hele produktspekteret før jeg kjøper noe.

 

En annen ting som irriterer litt med Dell er at man ikke kan velge like lett fra utvalget av tilleggsutstyr. Faktisk må man ringe dem for å kunne få IOMega REV f.eks. Hvorfor kan ikke slikt velges av kunden på nettet direkte? Nei, Dell er et selskap som selger direkte fra Internett og da må nettsidene fungere bedre enn de gjør nå.

Lenke til kommentar
Hvorfor sliter sony så mye? Selskapet er verd mye, og de tjente over 10 millarder i fjor?

 

AtW

6868678[/snapback]

Sliter Sony? Det viktigste for de fleste AS er å tjene penger, ikke blidgjøre fjortisser som gjerne personifiserer seg med firmaene.

6873610[/snapback]

 

Det var akkurat det jeg lurte på også (om sony sliter, og isåfall hvorfor), fordi noen i tråden her mener at de sliter.

 

Når det er sagt kan det godt hende de sliter mer på lang sikt, hvem vet? Jeg får ihvertfall mindre og mindre til overs for sony, og jeg vet ikke om dette gjelder andre også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg får ihvertfall mindre og mindre til overs for sony, og jeg vet ikke om dette gjelder andre også.

6873800[/snapback]

Joda, count me in.

 

I mitt tilfelle er det rootkit-skandalen og Sonys DRM-hysteri som er de største årsakene. Rootkit-skandalen er forøvrig helt utrolig - at det går an!?!? :omg:

Lenke til kommentar
De har et digert lån atm, så tror nok det sier sitt. + De sliter visst med økonomien pga saksmål osv i tillegg

6868784[/snapback]

 

De har et digert lån så det sier nok sitt?

 

Man kan ikke bruke størrelse på lån som et middel på å måle et selskaps helse, grunnen til at selskapet har et stort lån er sansynligvis grunnet investeringer i teknologisk utvikling eller lignende. Det stemmer at Sony har hatt underskudd for et par år tilbake, men store selskaper som Sony kan ta seg råd til kortvarig underskudd hvis de tror at investeringen som skapte underskuddene vil føre til profitt om noen år. Sony kunne helt sikkert klart å dekke opp underskuddene sine uten å lene gjennom å selge ut deler av selskapet, teknologi eller bygningsfasiliteter, men som regel er det mye bedre å ta opp et lån enn å rive konsernet i stykker et lån trenger derfor slettes ikke å være noe negativt for en bedrift.

 

Det stemmer vel å merke at Sony nok har mistet noe av sin verdi, da de har gått ned fra 47 til 65 plass på listen over verdens største selskaper. Der største problem, men kanskje også største fordel er breddene i deres virksomhet. (Noe de har tilfelles med de fleste av de Japanske og Koreanske gigantselskapene bortsett fra at en del av dem er enda bredere, Mitsubishu, Huyndai og Samsung lager feks alt fra biler og gravemaskiner, til datautstyr og forbruker elektronikk.) Fordelen med dette er selvsagt at man har mange bein å stå på, ulempen er at man kan få så mange bein å stå på at man ikke klarer å konkure med selskaper som er eksperter på en ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...