Gå til innhold

- Sony er syndebukken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke Sony som lager laderen som får batteriene til å koke. De som behersker teknikken har heller ikke problem med batteriene. :thumbup:

6885698[/snapback]

 

HVa mener du er galt med laderen da? Og om det er laderen sin skyld, hvorfor byttes bare batteriene? Er det ikke "batteriets ansvar" å ha kretser som hindre overoppheting på Li-ion, ikke laderen?

 

AtW

Lenke til kommentar
HVa mener du er galt med laderen da? Og om det er laderen sin skyld, hvorfor byttes bare batteriene? Er det ikke "batteriets ansvar" å ha kretser som hindre overoppheting på Li-ion, ikke laderen?

 

AtW

Og hvem lager elektronikken og designet for batteriene/batterikasettene??

6885835[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, men du sa jo at det var laderen som fikk batteriet til å koke, det var det jeg kommenterte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Saken er at det ikke bare er DELL og Apple som har brukt batterier fra Sony.

F.eks. Lenovo og HP har også brukt de aktuelle batteriene. Spørsmålet er da:

Hvorfor eksploderer ikke Lenovo og HP-PC'ene?

 

Svaret ligger i ladeteknologien, byggekvalitet osv. Her har DELL og Apple med all tydelighet vist at de ikke behersker dette. :no:

 

 

 

 

 

HVa mener du er galt med laderen da? Og om det er laderen sin skyld, hvorfor byttes bare batteriene? Er det ikke "batteriets ansvar" å ha kretser som hindre overoppheting på Li-ion, ikke laderen?

 

AtW

Og hvem lager elektronikken og designet for batteriene/batterikasettene??

6885835[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, men du sa jo at det var laderen som fikk batteriet til å koke, det var det jeg kommenterte.

 

AtW

6885853[/snapback]

Lenke til kommentar
Saken er at det ikke bare er DELL og Apple som har brukt batterier fra Sony.

F.eks. Lenovo og HP har også brukt de aktuelle batteriene. Spørsmålet er da:

Hvorfor eksploderer ikke Lenovo og HP-PC'ene?

 

Svaret ligger i ladeteknologien, byggekvalitet osv. Her har DELL og Apple med all tydelighet vist at de ikke behersker dette.  :no:

 

 

 

Det kan vel like gjerne være en uheldig/kontaminert serie som noe annet?

 

Uansett vil jeg gjerne spørre lade-spørsmålet mitt igjen, er ikke laderens rolle omtrent bare å kjøre inn strøm med fornuftige verdier til batteriet? Er det ikke batteriet som har "ansvaret" for å hindre overladning, overoppheting o.l, Li-ion-batterier har jo ganske mye innebygd teknologi for slikt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at batteriene overopphetes pga en produksjonsfeil hos Sony, går det ikke an å skylde på at f.eks. Dell ikke har bra nok kretser og slikt i laderne sine. Jeg synes det blir urimelig å forvente at Dell skal sørge for at også feilproduserte komponenter skal fungere helt uproblematisk.

 

Dersom Dell eller Apple sine ladere forårsaker problemer også i forbindelse med batterier som IKKE er feilproduserte, skal jeg derimot si meg enig.

 

Her er forøvrig litt informasjon om hva som forårsaker feilen:

Varmeutviklingen som gjør batteriene brannfarlige skyldes kortslutning på grunn av ørsmå metallpartikler som frigjøres inne i batteriet. I flere dokumenterte tilfeller har varmeutviklingen vært så sterk at det minner om en eksplosjon.
(Hentet fra en artikkel hos ITavisen.)

 

I en annen artikkel står det:

Samtidig har Sony nå forklart i detalj hva som skjer rent teknisk når batteriene tar fyr, og hvorfor sikringskretsløpet ikke fungerer som det skal.

 

Ørsmå partikler

I korte trekk kan mikroskopiske metallpartikler frigjøres inne i batteriet og kortslutte det. Dete fører til varmeutvikling og i enkelte tilfeller brann. Sony understreker imidlertid at dette skjer uhyre sjeldent, selv med de batteriene som er klassifisert som potensielt farlige.

Lenke til kommentar
Uansett vil jeg gjerne spørre lade-spørsmålet mitt igjen, er ikke laderens rolle omtrent bare å kjøre inn strøm med fornuftige verdier til batteriet?

Venter du at noen her på forumet skal strarte VK1 i elektro for deg??

Er det ikke batteriet som har "ansvaret" for å hindre overladning, overoppheting o.l, Li-ion-batterier har jo ganske mye innebygd teknologi for slikt?

AtW

Batteriet er flere passive elementer Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Uansett vil jeg gjerne spørre lade-spørsmålet mitt igjen, er ikke laderens rolle omtrent bare å kjøre inn strøm med fornuftige verdier til batteriet?

Venter du at noen her på forumet skal strarte VK1 i elektro for deg??

Er det ikke batteriet som har "ansvaret" for å hindre overladning, overoppheting o.l, Li-ion-batterier har jo ganske mye innebygd teknologi for slikt?

AtW

6886124[/snapback]

 

Såvidt jeg vet, så er det jo forskjellige fra teknologi til teknologi hvordan slike ting ordnes, akkurat hvor i prosessen det gjøres forskjellige ting er vel mer et design-spørsmål enn et sprøsmål om hvordan det fungerer elektrisk?

 

Det er jo forøvrig ganske relevant for hva som er årsaken til overopphetingen, og således hvem som har skylda. Jeg prøver ihvertfall å spørre om ting i motsetning til å slenge ut påstander uten å komme med dekning for de.

 

AtW

Lenke til kommentar
uten å komme med dekning for de.

 

AtW

Klarer du å spa frem linker for å få svar på spørsmålene dine eller skal noen gjøre det for deg? Anbefaler Gooogle :yes:

6886162[/snapback]

 

Ja, det er jo lett å finne lenker som viser at det er kretser for å hindre overladning, overoppgeting o.l i Li-ion-batterier, men betyr det at laderene ikke har noe slikt? Det er derfor jeg spør, man kan jo kanskje gjette at laderen ikke har slikt, og da er jo påstanden din feil. (at det er laderen sin feil at batteiet koker). Siden du også har valgt å ikke dokumentere det, så er det også kanskje grunn til å annta at det kun var spekulasjon fra din side?

 

AtW

Lenke til kommentar
Siden du også har valgt å ikke dokumentere det, så er det også kanskje grunn til å annta at det kun var spekulasjon fra din side?

AtW

For en kvervulant !! :D

6886275[/snapback]

 

Hvorfor er det kverrulerende? Du framstiller noe som fakta, uten å ha noen kilder for påstandene dine. Og du har heller ikke gitt noen indikasjon på at det var noe annet enn spekulasjon. Om du synes det er kverrulerende å påpeke noe slikt, så får det så være, jeg synes det er viktig å få fram fakta.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Spørsmålet er da:

Hvorfor eksploderer ikke Lenovo og HP-PC'ene?

 

Svaret ligger i ladeteknologien, byggekvalitet osv. Her har DELL og Apple med all tydelighet vist at de ikke behersker dette.  :no:

6885982[/snapback]

Vel, nå har det i følge Gizmodo blitt registrert et tilfelle hvor også en Lenovo Thinkpad har tatt fyr. Om dette skyldes en feilproduksjon i forbindelse med batteriet eller evt andre komponenter i maskinen vet jeg ikke.

 

Link til artikkel om saken her på HW.

Link til artikkel om saken hos Gizmodo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...