Gå til innhold

Canon lanserer nytt G-serie kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en Canon G5. Svakheten med denne er at den er treg og at det er mye støy så fort jeg øker ISO fra 50.

Ser at nye G7 skal være raskere. Det er bra!

Det blir spennende å se eksempler på støy ved høyere ISO ettersom de fortsatt bare bruker en 1/1.8" brikke. At de har utstyrt G7 med eget hjul for valg av ISO kan være et tegn på at støyen er redusert.

 

Gitt gode støyegenskaper og rask respons kan det være gode grunner for å velge G7 fremfor speilrefleks.

 

Kompakt

Video mulighet

Bruk av LCD skjerm som søker.

Lenke til kommentar

Er dette canons første kamera med digic III? Jeg ser at nylig lanserte canon EOS 400D har digic II.

 

Er det noen som har en lenke til en detaljert oversikt over forskjellene på digic II og III?

 

Kameraet ser bra ut og er svært funksjonsrikt. Men jeg kunne ønske at objektivet var utskiftbart så man kan få både vidvinkel og tele med god kvalitet. (Å kombinere disse i ett objektiv går ut over kvaliteten). Dessuten hadde det vært fint å fått muligheten til utskiftbare objektiver pluss mulighet til videoopptak i samme kameraet. Færre mekaniske deler (speil m.m.) som kan kan gå i stykker enn på speilrefleks kunne også vært fristende.

 

Redigert: Oi! Ikke raw :hmm:

 

Litt fysisk større sensor hadde også gjort seg bra. 3,1 mikrometer per pixel er i minste laget og gir sansynligvis ganske mye fargestøy. Men sensorstørrelsen er vel holdt nede på 1/1,8" for å holde produksjonskostnaden på objektivet nede. (Jo større sensor jo dyrere optikk må til for å holde samme optiske kvalitet og zoom-område.)

 

Angående prisen så ligger nå prisen på 400D i de billigste nettbutikkene ca 20% under veiledende pris. Dvs. at den veiledende prisen på 5200kr på G7 trolig kan oversettes til priser ned mot ca 4200kr i de billigste nettbutikkene. Veiledende pris tar høyde for en ganske bra margin til forhandlerene, noe som trolig er myntet på tradisjonelle butikker med kostbare salgslokaler og salgspersonale. Nettbutikkene klarer seg uten slike dyre lokaler og kan dermed presse marginene sine langt lavere enn veiledende pris uten å gå i tap.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kunne finne om DIGIC III var dette:

 

DIGIC III

Canons nye DIGIC III bildeprosessor  gir forbedret respons og fargegjengivelse, i tillegg til økt støyreduksjon som øker kameraets ISO-område til ISO 1600. Et dedikert ISO-programhjul gjør det enkelt å veksle mellom innstillingene. Kameraet har den samme DDR-SDRAM som er å finne i profesjonelle EOS-kameraer, og dataprosesseringen går dermed vesentlig raskere.

 

DIGIC III

Canons DIGIC III (DIGital Imaging Core) bildeprosessor styrer kameraets primærfunksjoner og gir optimal driftseffektivitet. Avanserte bildeprosesseringsalgoritmer sikrer imponerende bildedetaljer og fargegjengivelse med presis hvitbalanse. Sentrale forbedringer i forhold til DIGIC II omfatter markert raskere responstider, avansert støyreduksjonsteknologi og støtte for Canons Ansiktsgjenkjenning AF/AE-teknologi. DIGIC III gir også støtte for DDR-SDRAM, fordobler prosesseringshastigheten og gir enda raskere ytelse.

Kilde

Lenke til kommentar
Jeg syntes dette var for dårlig til å være et Gseries kamera!

Det burde hatt F2.0 Objektiv, vridbar skjerm og mye finere kamerahus.

Ellers ser det jo bra ut, men ikke noe RAW er katastrofalt, for da blir det ikke noe for proffene

6871654[/snapback]

 

 

Ja får det finnes jo veldig mange zoomlinser med f2.0. I hvertfall som strekker seg fra vivinkel til tele.

Lenke til kommentar
Jeg syntes dette var for dårlig til å være et Gseries kamera!

Det burde hatt F2.0 Objektiv, vridbar skjerm og mye finere kamerahus.

Ellers ser det jo bra ut, men ikke noe RAW er katastrofalt, for da blir det ikke noe for proffene

6871654[/snapback]

 

 

Ja får det finnes jo veldig mange zoomlinser med f2.0. I hvertfall som strekker seg fra vivinkel til tele.

6875475[/snapback]

Kanskje, bare kanskje mente han at den skulle _starte_ på f2.0?

Lenke til kommentar
Ja får det finnes jo veldig mange zoomlinser med f2.0. I hvertfall som strekker seg fra vivinkel til tele.

6875475[/snapback]

G3, G5 og G6 hadde ihvertfall f2,0 på laveste brennvidde... synd at de ikke har fortsatt med det på G7, som er mer en mellomting mellom S-serien og G-serien enn et fullverdig G-kamera.

6877119[/snapback]

Ja, og da blir ikke dette kamera noe særlig spesielt fra de andre litt mer proffe kompaktkameraene...

 

Får håpe at det blir rask autofokus og alt slikt og da, og ikke noe dritt med en G framfor..

Lenke til kommentar

Jeg skal handle inn et skikkelig kamera, men jeg er veldig usikker. Speilrefleks eller vanlig? Hvis jeg kjøper inn speilrefleks regner jeg med at jeg ikke kjøper optikk utenom standardlinsa. Er det da vesentlig forskjell på ett nytt compact kamera (har sett litt på det nye til canon med 10mp) og ett speilrefleks (vurderer både EOS 350D og 400D)? Regner med å bruke kameraet da jeg skal studere i utlandet ett år. Størrelse er jeg litt usikker på hvor mye jeg vil vektlegge.

 

Tusen takk for eventuelle tips

Lenke til kommentar

Ettersom sensorene på et speilrefleks er en god del større enn på et kompaktkamera, så vil du merke stor forskjell på lysfølsomhet og dynamikk. Du vil på et speilrefleks kunne skru ISO (lysfølsomhet) opp til 1600 og i enkelte tilfeller 3200 uten at det ødelegger bildene totalt, mens ISO 800 på et kompaktkamera i de fleste tilfeller vil være ubrukelig... spesielt når de presser 10 megapixler inn på en bitteliten sensor.

 

Skal du ha et alternativ til speilrefleks, bør du ihvertfall velge færre megapixler. Det kan du faktisk tjene mye kvalitet på. Se i såfall på f.eks Canon Powershot S3 IS. Knallkamera, som gir deg veldig anvendelig optikk (12x optisk zoom og optisk bildestabilisator). Skal du ha samme område, med stabilisator, på et speilrefleks, må du ut med minst det samme som kameraet koster i tillegg.

 

Men skal du ha DSLR eller kompakt? Vanskelig å svare på. Hvis et DSLR ikke er for stort for deg og du er villig til å legge en del penger i optikk etterhvert, så velger du det. Hvis du heller vil ha et kamera som du kan ha med i alle situasjoner uten at størrelsen plager deg nevneverdig, velg kompakt. Stort sett pleier jeg å si til kunder som ikke vet om de vil ha DSLR eller kompakt, at de da nok muligens vil bli storfornøyd med et kompaktkamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merkelig av Canon å droppe den mest praktiske funksjonen. Jeg har en Canon G2, som jeg har vært meget fornøyd med, bortsett fra oppløsningen (4 MP). I forhold til kompaktkameraer og speilreflekskameraer har G-serien hatt ett spesielt fortrinn, nemlig den vribare søkeskjermen, som jeg også er vant med fra videokamera. Hold kamera opp for for å fotografere over mennesker foran deg, og hold ned for å fotografere barn - når du ikke har lyst til å legge deg i sølepytten. Hvilke kameraer har nå vribar søkeskjerm? Eller må jeg vente på G8?

 

Knut-H

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...