Gå til innhold

Svindel fra Afrika


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lagt ut min mobil for salg på en norsk internett-auksjon (QXL.no). Det er en eldre mobil, kanskje verdt ca 1000. Jeg la den ut litt optimistisk til ca 1500 kr. Fikk en henvendelse (i sin helhet underst) om en som ville kjøpe mobilen for 800 USD (altså over 5000 kr, mye mer enn den er verdt). Han skulle sende den til sin sønn i Afrika. Jeg skulle bare gi han "bank details". Dum som jeg var tenkte jeg ikke for mye over det og tenkte at ingen kan svindle med bare et kontonummer, så jeg listet opp kontonummer, IBAN-nummer og swift-kode. Jeg har to kontoer, siden min første ble utsatt for kortsvindel på Hawaii så laget jeg en ny. Men den forrige er fortsatt aktiv og jeg kan overføre penger frem og tilbake fra den.

 

Så litt senere på kvelden fikk jeg en nesten lik ny epost (gjengitt under). Omtrent det samme bare skiftet ut epost-adr, denne gangen var det nevøen som skulle ha tlf i Afrika, og "budet" lød på "bare" 2000 NOK (også urealistisk høyt tross alt).

 

Så jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner det er svindel på gang. Men hva slags svindel? Kan de virkelig finne på noe krøll med bare et kontonummer? Er det IBAN-nummer og swift-koden som er så sensitiv? Har jeg gjort en blemme nå som har gitt det til den første? Den kontoen er det ikke en krone på, jeg overfører alt til den nye kontoen for sikkerhets skyld pga av nevnte svindel for 3 år siden.

 

Her er epostene:

 

Epost 1:

 

Dear Seller, i just want to show my interest in buying you mobile Phone for my only son who is in West Africa ,i will like you to know that i will pay you the sum of $800 US dollar for the mobile Phone including the shiping cost to my son in west africa,for me to pay the money i will like to have your name and bank details so that i can transfer the money to your account directly from my bank.please consider my offer and sell the mobile Phone for me and i will transfer the money to your account as soon as we agree on the transaction.please i want you to contact me directly on my email address as soon as possible with your email so that we can finalise the deal.you can contact me on this email address:[email protected]

 

Epost 2:

 

Hello seller, Good day,I saw your item on site and i will like to buy it from you. I'll pay you via BANK TO BANK TRANSFER .I will offer you 2000NOK including shipping cost to Africa because i wanted to be the higher bidder and i really need this phone for my distance nephew,Do get back to me with your full bank details TO my email address ([email protected]),regards.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet jeg aldri burde gjort det, utrolig dumt. Men gjort er gjort. Hva bør jeg gjøre nå?

 

At det ER svindel er det jo ganske liten tvil om...

 

Men jeg er nå veldig interessert i å vite HVA de kan gjøre? Med kun kontonummer? Aldri hørt om det før, går det det å svindle med det?? Hvordan?? Jeg skjønner at VISAnr ikke skal komme på andre hender..

Lenke til kommentar

Alle banker har vel et nummer som er åpent døgnet rundt for stenging.

Du finner sikkert info på bankens side på nettet.

 

Jeg stengte mine kort for en tid tilbake , bare for å finne de igjen i vaskemaskinen.

 

LOL

 

Men jeg tok ikke noen sjanse siden jeg hadde vært på byn og ikke husket så mye av de siste timer.

Lenke til kommentar

Er dette noe du har hørt om rent konkret eller tipper du? Altså ikke generelt om afrikansk svindel..for all del. Men du sier de kan bruke kontonr, IBAN og swift til svindel? Jeg skjønner fortsatt ikke logikken her. Disse opplysningene er jo såvidt jeg vet KUN nyttig for å få penger inn. Ikke mulig å ta penger ut..

Lenke til kommentar

Denne metoden er gammel og kjent...

 

De sier at de ha overført penger til deg for og så si at de gjorde en feil og overførte et alt for stort beløp.. Og de vil da at du skal føre over feilmarginen til dems konto...

 

Mener å huske at de sendte noen falske sjekker med for høyt beløp eller noe i den dur.. Husker ikke helt detalijene, men tror du kan slappe av så lenge du ikke selv velger å betale noe ut fra din konto.

Lenke til kommentar
Er dette noe du har hørt om rent konkret eller tipper du? Altså ikke generelt om afrikansk svindel..for all del. Men du sier de kan bruke kontonr, IBAN og swift til svindel? Jeg skjønner fortsatt ikke logikken her. Disse opplysningene er jo såvidt jeg vet KUN nyttig for å få penger inn. Ikke mulig å ta penger ut..

6683186[/snapback]

 

Hørt om Nigeriasvindel ? Søk litt på google du... ;)

Lenke til kommentar
Er dette noe du har hørt om rent konkret eller tipper du? Altså ikke generelt om afrikansk svindel..for all del. Men du sier de kan bruke kontonr, IBAN og swift til svindel? Jeg skjønner fortsatt ikke logikken her. Disse opplysningene er jo såvidt jeg vet KUN nyttig for å få penger inn. Ikke mulig å ta penger ut..

6683186[/snapback]

 

Ring banken din uansett.

Lenke til kommentar

Jepp, dette høres ut som en klassisk svindel.

 

Råd:

Gjør som nevnt av de andre, sperr kontoen.

Ta kopi av epostene for "bevisets skyld", du kan også videresende eposten til Økokrim (klikk på "bedragerier" linken), de har et eget mottak for såkalte nigeria-brev og lignende bedrageriforsøk.

 

Og ja, å sende slik informasjon til økokrim kan hjelpe, til og med i andre lignende saker. Enn så liten sjangsen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...