Gå til innhold

Autentiseringstjeneste fra Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er meningen at vi vanlige dødelige skal kunne bruke det. Og da har jo ikke ISP'en noen finger med i spillet i det heletatt...

 

Jeg vil tro det funker på en slik måte at hvis man har et forum, som dette, kan man logge inn brukere via google istedet for å ha en slik funksjon selv.

 

Emm.. Kanskje et litt dårlig eksempel men poenget kom fram...

 

-C-

Lenke til kommentar
Systemet ligner på Microsofts Password-system som senere er blitt erstattet med en løsning i Windows Live-serien.

Det heter ikke Microsoft Password, men Microsoft Passport. Jeg tror denne tjenesten kan bli bra. Jeg har ikke lest så mye om den enda, men Passport er så vidt jeg vet ekstremt dyr å benytte seg av, så hvis Google Account Authentication blir billigere eller til og med gratis, vil det nok bli langt mer populært enn Passport har blitt (utenfor Microsoft-nettverket i hvert fall).

 

Hvis dette kan føre til at man kommer nærmere og nærmere "single sign-on"-idéen, med at man bare har én autentiseringsmetode med ett brukernavn og ett passord, uansett hvilke nettsteder man har bruk for å autentisere seg på, ønsker jeg det hjertelig og varmt velkomment.

 

Jeg er blitt utrolig lei av å registrere meg og autentisere meg med ulike brukernavn og passord på ulike nettsteder, i hvert fall med tanke på at det stort sett er samme informasjon som dyttes inn over alt.

Lenke til kommentar

en risk-vurdering hører med i bildet, tjenesten og den tekniske utførelsen som sådan har ikke noe med det å gjøre.

 

mao, har du bare en lav nok risiko webapplikasjon, vil anvedbarheten av dette kunne være stor.

 

jeg er mer urolig over i hvilken grad google aktivt går inn for å spise seg inn på alle områder av våre www-aktiviteter som brukere.

Lenke til kommentar

Single signon a'la microsoft passport, er en dårlig idé etter min mening. Jeg stoler ikke på en 3. part når det gjelder oppbevaring av brukernavn og passord for meg. De som eier påloggingstjenesten kan jo i prinsippet logge seg på som alle kundene på alle tjenestesidene de bruker. Det gir litt makt...

 

Ikke akkurat egnet til "bankpålogging".

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

En vanlig pc bruker kan neppe se forskjell om en <form>/java applet/etc hva de nå skal bruke sender innloggings data til google eller til en annen nettside.

 

Kan vel hende de bruker redirect? men i så fall har du frames etc.. tror ikke average joe har noen måte å bekrefte om det er ekte eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...