Gå til innhold

Robust og funksjonelt fra Chieftec


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt et par Chieftec-kabinetter, det første var greit nok, men ble litt slapt i fisken etter mye flytting rundt etter 2.5 år. Har et Chieftec-kabinett nå som er en litt forskjellig modell fra det i artikkelen (mitt heter BH01-B-B-B), og det er greit nok. Har plass til 6 harddisker og 4 optiske drev/evt andre 5.25" enheter. Greit mht kjøling også. PSUn som fulgte med bruker jeg ikke, men ser ut til å være av solid kvalitet.

Lenke til kommentar

utifra bildene ser det ut til at det er 2 vifteplasser på høyre/venstre front av kabinettet fremme. ettersom harddiskene slides inn 90 grader på fronten er vel det "riktig" med tanke på avkjøling av disse. Om det bidrar så mye til å skape en god luftflyt er vel heller usikkert. Luft beholder vel ikke like bra bevegelsesenergi hvis det må snu 90 grader...

Lenke til kommentar
utifra bildene ser det ut til at det er 2 vifteplasser på høyre/venstre front av kabinettet fremme. ettersom harddiskene slides inn 90 grader på fronten er vel det "riktig" med tanke på avkjøling av disse. Om det bidrar så mye til å skape en god luftflyt er vel heller usikkert. Luft beholder vel ikke like bra bevegelsesenergi hvis det må snu 90 grader...

Øh... Viftene vil blåse luft over harddiskene og perforeringen i sidelokket vil sørge for at lufta ledes direkte ut av kabinettet og ikke forblir der inne og bidrar til økt temperatur i kabinettet. Hva i all verden mener du med at lufta må snu?

 

Jeg synes kabinettet både er lekkert og funksjonelt og har fra tidligere god erfaring med Chieftek. Jeg liker spesielt feste-anordningene de har for vifter, drev og harddisker, som gjør at man ikke trenger en eneste skrue. Veldig kjekt når man skal gjøre litt vedlikehold med støvsuger o.l. i kabinettet; man slipper å styre med skrutrekker eller noen som helst form for skruer for å få ting ut og på plass igjen.

Lenke til kommentar

jeg så ikke at det var perforering på begge sider av kabinettet og antok at lufta måtte inn på siden av kabinettet fremme, snu 90 grader og bevege seg ut vifteåpningen på baksiden... my bad.

 

men da bidrar vel ikke harddiskviftene til luftstrømmen i resten av kabinettet, eller har de en løsning på det også? en vifte i fronten som er avskilt fra harddiskracken`?

Lenke til kommentar
men da bidrar vel ikke harddiskviftene til luftstrømmen i resten av kabinettet, eller har de en løsning på det også? en vifte i fronten som er avskilt fra harddiskracken?

Det er perforering lenger bak på lokket man kan montere vifter i for å få innsug inn til resten av kabinettet. Jeg vil anta at det skal holde å ikke ha vifter her, da undertrykket som skapes i kabinettet av utsug fra PSU og eventuelt vifte i bakkant vil sørge for nok innsug gjennom denne perforeringen om du vil eller ikke. ;)

 

Dessuten er vifter montert i lokk/dør litt upraktisk, da strømkablene til viftene vil være i veien når du skal åpne lokket. Jeg synes kabinettet ser smart ut, og hadde jeg kjøpt det ville jeg gått for 1 stk 92mm vifte bak harddisk og 1 stk 120mm i bakkant av kabinett.

Lenke til kommentar
5 vifteplasser eh? jeg blir verken imponert eller intressert før jeg hører "5 120mm vifteplasser"...

6399820[/snapback]

 

Hva med 10 120mm vifteplasser :wow:

Mozart TX

 

On Topic:

Har dette kabinettet selv (eneste forskjellen jeg kan se er "grillen" i døra). Virker som om Chieftec har benyttet tynnere plater i dørene sammenlignet med eldre modeller jeg har hatt, de vrir seg og "boinker" når de er demontert. Og virker som om det bidrar i negativ retning når det kommer til støy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...