Gå til innhold

TEST: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til spill kommer derimot Explosion 7.1 litt kort, fordi de innebygde effektene rett og slett ikke er så troverdige som på X-Fi-kortet. Dette kommer tydelig fram i både Chaos Theory og Oblivion.

 

Litt kort? Svært kort vil jeg tro de fleste spillentusiaster mener. Creative Labs Soundblaster serie er de eneste kortene som støtter EAX skikkelig, og de eneste som kan støtte EAX 3.0 og 4.0 HD og 5.0 etc.

 

Kan dere ikke teste flere spill, og ta med en testperson til?

 

 

I had no idea just how bad it sounds until I reluctantly bought an Audigy2 ZS... Now I don't know what took me so long. Its not the tonal quality thats the problem. Its just that alot of the sound is just not there. The increase in the spatial presence is huge, Especially in games.

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=39003

 

 

 

Jeg merket det samme når jeg gikk fra "ekte" SoundStorm (nForce2) til Audigy2 ZS. De som tester lydkort tester altså ikke skikkelig.

 

- EAX er propritært og er en lydstandard så det er kanskje vanskelig å lage god støtte for det

- EAX 3.0 og oppover er ikke ute på lisens

- Lite lydkort tester som tester flere spill grundig og tar opp så man får høre etc.

- Lite tweaking og optimering av drivere fra Nvidias side (sammenligning med et soundblaster audigy eller X-Fi kort)

 

 

Nei hold dere til Soundblaster om dere vil ha god lydstøtte i spill. Creative saksøkte Aureal ut av business og de bloater driverne sine så hvis det kommer et alternativ skal jeg sende mitt Audigy 2 ZS tilbake til Creative i mange biter grrr

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

Hvorfor må man absolutt spille med EAX ? Eax er eit jalla format som Creative har funnet opp! syntes det er bedre lyd uten noe Eax. til spill som f.eks BF2 har eg aldri prøvd noen lydkort som var så god surround i som HDA sine kort! hvis man skal ha litt extra effekter så ter eg det via receiveren!

Endret av MuD
Lenke til kommentar

altså denne sender bit-perfect lyd til reciveren over digital ut?

 

"Tradisjonelle 3D-lydkort har lenge hatt mulighet for å sende videre surround-informasjon, slik den er lagret på DVD-filmer ("raw"-modus) til en ekstern dekoder."

 

er ikke dette feil?

De fleste lydkort endrer vel signalet internt, ved å spille en dts lydfil vil et lydkort som endrer signalet bli "avslørt".

Lenke til kommentar
Men i fjor kom det to nye standarder for digital surround, nemlig Dolby Digital Live [...]
DD Live i fjor?! Prøv 2001 (hint: nForce2). Edit: MCP-D for nForce (1) var vel først.
Men bare som Dolby Digital. Ikke Dolby Digital "Live" derfor får man en 50ms forsinkelse på lyden.
Det er en del latency på softwareenkodingen med lydkortene basert på C-Media brikker også. DD Live er bare 'merkenavnet' Dolby senere har tatt i bruk for lisensen på sanntidsenkoding av Dolby Digital.

 

'I fjor' er uansett uriktig siden Dolby har brukt merkelappen 'Live' i alle fall siden 2004 en gang.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Hvorfor må man absolutt spille med EAX ? Eax er eit jalla format som Creative har funnet opp! syntes det er bedre lyd uten noe Eax. til spill som f.eks BF2 har eg aldri prøvd noen lydkort som var så god surround i som HDA sine kort! hvis man skal ha litt extra effekter så ter eg det via receiveren!

6278242[/snapback]

 

Enig. For noen år siden kodet Electronic Arts sine spill direkte i Dolby Digital, f.eks Need for Speed Hot Pursuit. Problemet er vel at EAX-linsensen for spillutviklere er mye billigere enn DD / DTS-lisensene, og dermed sparer de penger på å gi Creative "monopol" på surround i spill. Typsik at store selskap som Sony, Microsoft og Creative alltid skal prøve å monopolisere markedet til sin egen fordel. Grr..

Lenke til kommentar
Typsik at store selskap som Sony, Microsoft og Creative alltid skal prøve å monopolisere markedet til sin egen fordel. Grr..
Creative bør ikke nevnes i samme setning som de øvrige selskapene du lister opp. (Knappast i samme bok en gang...) I den store sammenhengen er Creative et knøtt (verdt ca. 2.5 milliarder). Opera er for eksempel en del større. For å sette ting i perspektiv vil det koste sånn ca. mye å kjøpe hele Creative som det vil koste å kjøpe Komplett + Nextgentel (eller Arendals Fossekompani for den saks skyld - kraft er lukrativt).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...