Gå til innhold

TEST: Logitech Wireless Music System


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et par spørsmål om disse testene, på "Dynamisk Rekkevidde" så står det " Her er det ganske jevnt mellom Logitech og Silverstone, men Silverstone trekker det lengste strået." Mens på THD, er forskjellen omtrent like stor, så står det: "Denne testen sender et testsignal på -3db og måler forvrengningen når det kommer frem. Denne bør selvsagt være så lav som mulig. Her gjør Logitech-kortet det rett og slett ganske dårlig."

 

Jeg kjenner ikke til hvor stor målt THD som gir seg utslag i hørbare forskjeller, men er virkelig 110 db i forskjell noe man hører?

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva som er forskjellen på målene "total dynamisk rekkevidde" og S/N. I tillegg, om dette kortet er 16-bits, hvorfor er S/N godt over 96 db?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål om disse testene, på  "Dynamisk Rekkevidde" så står det " Her er det ganske jevnt mellom Logitech og Silverstone, men Silverstone trekker det lengste strået." Mens på THD, er forskjellen omtrent like stor, så står det: "Denne testen sender et testsignal på -3db og måler forvrengningen når det kommer frem. Denne bør selvsagt være så lav som mulig. Her gjør Logitech-kortet det rett og slett ganske dårlig."

 

Du må se på tabellen også, ikke bare grafene.

Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål om disse testene, på  "Dynamisk Rekkevidde" så står det " Her er det ganske jevnt mellom Logitech og Silverstone, men Silverstone trekker det lengste strået." Mens på THD, er forskjellen omtrent like stor, så står det: "Denne testen sender et testsignal på -3db og måler forvrengningen når det kommer frem. Denne bør selvsagt være så lav som mulig. Her gjør Logitech-kortet det rett og slett ganske dårlig."

 

Du må se på tabellen også, ikke bare grafene.

6101604[/snapback]

 

Hva tenkte du på? Forskjellen mellom du to på THD er jo i samme størrelsesorden både på grafen og i tabellen(?). Men forsåvidt, hvorfor er tabellverdien for S/N så annerledes enn grafen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Personlig er jeg svært fornøyd med Airport Xpress og AirTunes og ser denne løsningen som et reelt alternativ. Denne har optisk utgang også. Nå er det ikke noe fjernkontroll Airport'n men Salling Clicker og mob gjør nytten: På mobilen ser jeg cover-art, kan styre avspillingen og redigere spillelister.

Lenke til kommentar
Etter det lille jeg har lest, fikk jeg inntrykk av at båndbredden lå på rundt om ~300kbit/s, med mulighet for variabel kvalitet avhengig av signalstyrke.

 

Mer info - http://www.bluetooth.com/NR/rdonlyres/800D...A2DPspecv10.pdf

6103229[/snapback]

 

Ok, det kan jo forklare både S/N og cutoff på høye frekvenser ganske godt. Men det betyr vel også at lydkvaliteten vil variere endel(?) etter hvor stor båndbredde man klarer å trøkke igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

spiller denne rett av lyden til en videofil i windows media player også? Må da bli en eller annen form for latency med dette systemet...? sliter med latency med min airport express og når jeg skal streame lyden via videolan, blir ca. 1.85 sekund for sen lyd.

Lenke til kommentar

Eg jobber på eit hovudprosjekt no som er ganske likt det her produktet. Grunnen til at kortet kjem så dårleg ut på frekvensresponsen er fordi BT ikkje har nok båndbredde til å overføre heile signalet (BT 1.2 har 723.1kbit/s, A2DP har over 300kbit/s(så vidt eg har lest meg fram til)). chipen som vi bruker har maks hastighet på 4Mbit/s, som er meir enn nok til å overføre 44.1khz 16bit lyd.

 

eit raskt reknestykke: 44.1khz * 16bit * 2 (stereo) = 1,346Mbit

(med tapslaus komprimering kan det sikkert tynast ned ein del)

 

Rekkevidda på chipen vår er der i mot mindre (10m). 100m er ganske bra. Men straumforbruket vi har er også mykje mindre fordi chipen sender data i store pakker og ikkje ein konstant straum. Det som er problem med å sende store pakkar er at ein vil få latency som er like lang som tida det tar å sende pakken. I vårt tilfelle er minimum latency på 6.6ms... lurer på kor lav latency logitech har fått til her...?

 

A2DP som LT bruker her er einveis, dvs at det ikkje er nokon måte for senderen å vite om audio data på senderen kom fram uten feil. (ikkje ta den settningen her for 100% god fisk)

 

(sikkert ein god blanding av bokmål og nynorsk her... slik går det når vestlendingen må skirve delar av ein rapport på bokmål)

 

http://www.hekta.org/~hodetelefon/ (uferdig prosjekt, skriv rapporten no)

http://www.nordicsemi.no/index.cfm?obj=pro...=display&pro=86 <- chipen

Lenke til kommentar

Som gammel HI-Fi entusiast har jeg litt problemer med noe av begrepsbruken. Det er tydelig at de er oversatt direkte fra engelsk, og i flere tilfeller er resultatet bra, og samsvarer med begrepene som brukes på norsk, men i noen tilfeller blir det litt for avslørende...

 

"Dynamisk rekkevidde" tipper jeg er oversatt fra "Dynamic ratio". På norsk heter dette dynamikkomfang eller dynamikkområde. Begge begrepene blir brukt, men ikke "dynamisk rekkevidde".

 

"Crosstalk" blir vel normalt oversatt med kanalseperasjon?...

 

Og så noen punkter som jeg ser en del forvirring omkring:

 

Forskjellen på signal-/støyforhold (SN) og dynamikkområde blir normalt definert ved at den første (SN) er forskjellen i dB fra et referanseniva (0dB) og ned til støyen. Mens dynamikkområde er forskjellen fra maks-nivået, som typisk er noe høyere enn referansenivået, og ned til støyen. Resultatet blir da at dynamikkområdet blir større enn singal-/støyforholdet.

 

Støyen i dette tilfellet har i utgangspunktet ingenting med signalet å gjøre, men er typisk elektronikkstøy ("sus"), som vil finnes i all elktronikk i større eller mindre grad, båndsus (fra analoge båndopptakere), rillestøy (LP). Støyen forandrer ikke signalet, men legger til noe som ikke er ønsket.

 

De ulike typer forvregning sier noe om hvor mye signalet blir forandret/fordreid("forvrengt"). Dette måles normalt som hvor mye en perfekt sinuskurve blir forandret når den sendes gjennom elektronikken. Forvregningen kan videre deles i to kategorier: Harmonisk og uharmonisk(intermodulær).

 

Den harmoniske forvregningen gir et bilde på hvor stor del av forvregningen som sammenfaller med naturlige multipler av den testede frekvensen, mao. overtoner. Slik forvregning vil oppfattes som "musikalsk", fordi øret ikke vil oppfatte dette som forvregning i vanlig forstand, men mer farging av klangen. Det er nettopp slike frekvenser som i stor grad gjør at ulike instrumenter låter forskjellig selv om de spiller den samme tonen. Harmonisk forvregning kan brukes bevisst for å farge lyden på en behagelig måte. En rørforsterker vil typisk ha en ganske høy harmonisk forvregning (ofte opp mot 1%) som vil gi lyden en varm klang. Det er også harmonisk forvregning som bidrar til mye av den "analoge klangen" på en LP. Mener å huske at Pioneer lanserte noe de kalte "Legato link" som la harmoniske overtoner (harmonisk forvregning) til CD-lyden for å gjøre den mere "analog".

 

Den uharmoniske forvregningen er den delen av forvregningen som ikke sammenfaller med naturlige multipler av grunntonen. Mao. det som ikke er naturlige overtoner. Dette oppfattes av øret som "surt"/ubehagelig, og er uønsket. Uansett er forvregning på omkring 0,1% eller mindre normalt ikke hørbart. Mange svært velspillende forsterkere, særlig rørbaserte, kan ha enda høyere IMD uten at dette blir hørbart. Det er normalt andre ting som er mye viktigere for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...